2010 júniusában a kanadai kormány bejelentette nemzeti hajóépítési stratégiáját, melyre 35 milliárd kanadai dollárt szánnak és melyből az elkövetkező 30 év alatt a haditengerészet és a parti őrség számára 28 nagy és 116 kisebb hajó épül majd meg a tervek szerint. A nagy hajókat 2, még nem kiválasztott hajógyár építheti majd meg – egyik a hadihajókat, míg a másik a nem hadihajókat. A kisebb hajókat a nagyokra nem kiválasztott kanadai hajógyárak marhatják el maguknak.
A bejelentés szerint az egyszer már leállított, majd újraindított, a meglévő 2 ellátóhajó leváltására hivatott Joint Support Ship (JSS) kiemelt prioritást élvez. A design szállítója ugyan még mindig nem került kiválasztásra és így jelenleg a várható hadrendbe állási idő 2017 magasságára van becsülve egyébként.
Node hogy jön úgymond a 2 (+ várhatóan 1 opciós) „szénszállítóhoz” az esetleges Mistral beszerzés – melyet egyébként francia lapok reppentettek fel híresztelésként.
A múlt évtized közepére a kanadai haderő gyors (expedíciós) bevethetőségét támogató hangok felerősödtek és ugyan az akkor már/még futó JSS program ezen igények egy részének kielégítésére alkalmasnak bizonyult egyesek – köztük az akkor még aktív állományú tábornok, a haderő vezérkari főnöke, Rick Hillier – mégis a célnak jobban megfelelő helikopterhordozók irányába kezdtek kacsingatni. 2005-ben el is startolt a Future Canadian Amphibious Assault Ship program, azonban a „Big Honking Ship” néven is emlegetett project 2008 közepére megfeneklett – ám a jelek alapján úgy tűnik, hogy a JSS-hez hasonlóan szintén levonszolják a „zátonyról”.
Egyelőre abszolúte pletyka értékű francia lapértesülések szerint ugyanis Ottawa igen komoly érdeklődést mutat 2 Mistral-osztályú hordozó iránt – melyeket természetesen hazai hajógyárakban építene meg, így szintén a lapértesülések szerint a DCNS jelenleg éppen az alkalmasnak bizonyuló kanadai hajógyárakat szemlézi a 2012-re várt aláírásig vezető folyamat részeként. Talán mondanunk sem kell, hogy a DCNS határozottan elzárkózott a híresztelés bármilyen kommentálásától.
Észrevettétek, az ÖSSZES kanadai állami intézmény weboldalának teljesen azonos a dizájnja és a felépítése és valószínűleg a rendszergazdája is. Csak néhány példa:
http://canada.gc.ca/importantnotices.html
http://www.forces.gc.ca/site/home-accueil-eng.asp
http://www.ec.gc.ca/default.asp?lang=En&n=FD9B0E51-1
Hihetetlen, előbb lesz Kanadának helikopterhordozó deszanthajója mint valaha ilyen szintű spórolás és országimázs a kisebb, ámde dúsgazdag NATO szövetségeseiknél, mint például Magyarország. :D
Ez az utóbbi mondat számomra nem teljesen értelmezhető.
Csak nem Mistral van a Mistralon? :) (utolsó fotó)
De miért pont Mistral? Eddig szinte minden cuccot a Nagy Déli Szomszéd gyártóitól vettek, és nem mondható, hogy rosszul jártak volna velük. Szerintem sokkal jobban járnának néhány kiselejtezett ( vagy akár a részükre újonnan legyártandó! ) amerikai Tarawa, vagy WASP osztályú minihordozóval, melyet a U.S. Marines részére terveztek és helikopterek mellett a Harrier gépek is üzemeltek rajtuk. Ráadásul ezek a hajók már bizonyítottak, hiszen az elmúlt húsz év összes olyan háborújában részt vettek, ahol a haditengerészetnek bármilyen szerepe lehetett. A Mistral viszont ebből szempontból (is) sötét ló…
Killer, szerintem a lényeg főleg a HAZAI résznél van. Ők akarják legyártani. Mellesleg mind a Tarawa, mind a Wasp hatalmas a saját kategóriáján belül (pici Mistral fele annyit nyom mint bármelyik a kettő közül, bár maga a fedélzet „csak” 50 méterrel kissebb). Valószínűleg úgy ítélték meg, hogy nincs szükségük (és/vagy keretük) ilyen irdatlan dögökre.
Úgy látszik a Mistralt eléggé eltalálták a franciák.