|

Kínaiak vehetik meg az HMS Invincible-t

Talán emlékeznek még az Olvasók azon november 25-i hírünkre, melyben az HMS Invincible szolgálatból kivont brit repülőgép-hordozó esetleges eladásáról írtunk. Mint ismeretes, a 17000 tonna vízkiszorítású hajót bárki megvásárolhatja, ha kipengeti érte a szükséges pénzösszeget, és vállalja további üzemeltetését-kezelését. A jobb sorsra érdemes hordozó vonzó lehet több katonai vevőnek is, ám az első – nyilvánosságra került – érdeklődő mégis egy polgári személy, mégpedig egy hongkongi üzletember. Ha valakinek esetleg ismerős lenne a történet – nos, az nem a véletlen műve.

Az AFP hírügynökség értesülései szerint Lam Kin-Bong, egy jómódú hongkongi üzletember 7,7 millió dollárért szíves örömest átvenné az Invincible-t a britektől. Saját bevallása szerint a hajóval minden tekintetben békés céljai vannak: megvásárlása után átvontattatná azt Zhuhaiba, ahol iskolát nyitna benne, melyben a kínai-brit kapcsolatok erősítésén fáradoznának (tehát kulturális és nyelvi oktatás folyna a hordozón). Meg kell hagyni, érdekes elképzelés, így nem véletlen, hogy a rossz nyelvek máris különféle hátsó szándékokat látnak mögötte, amire meg is van az okuk.

Mindenki előtt ismert az ex-szovjet Varjag repülőgép-hordozó esete, melyet – félkész állapotban – az 1990-es évek végén vásároltak meg hongkongi üzletemberek Ukrajnától. Céljuk elvileg az volt vele, hogy jól menü kaszinóvá alakítsák át, ám a sors úgy hozta, hogy a hajó hamarosan Kína első repülőgép-hordozójává avanzsálhat. Mint később kiderült, ez nagyrészt annak volt köszönhető, hogy a Varjagot átvevő csoport szoros kapcsolatban állt a kínai fegyveres erőkkel, és – egészen véletlenül – hatan közülük a legfontosabb kínai hajógyár (ez Yantai városában található) közvetlen közelében laktak.

Jelen esetben egyelőre úgy tűnik, hogy szó sincs ilyesmiről, ugyanis Kin-Bong úrnak semmi köze nincs a Kínai Népi Felszabadító Hadsereghez, még közvetve sem – ettől függetlenül azonban nem zárhatjuk ki ezt a lehetőséget sem. Az üzletembernek kínai étteremlánca van Nagy-Britanniában, ráadásul még azon is gondolkozik, hogy az Invincible-t esetleg nem vinné haza, hanem Liverpool kikötőjében horgonyozná le, ahol szintén a két nép közötti kapcsolatok erősítésének céljából használná fel.

„A szándékaim tisztán kereskedelmiek, semmi közöm a hadsereghez.” – mondta ki tisztán és világosan Kin-Bong. „Semmi kedvem hozzá, hogy tovább növeljem azt a feszültséget, ami jelenleg is fennáll Kína és az Egyesült Államok között országom új repülőgép-hordozója miatt.”

Hazaérkezés a Falkland-szigeteki háborúból

A Falkland-szigeteki háborúból hazatérő HMS Invincible | Forrás ,

A kétkedőkkel szembeni legfőbb érv, hogy kínai tulajdonban a Varjag mellett további ex-szovjet repülőgép-hordozók is vannak, melyeket nem katonai célra használt fel. A Kijev és a Minszk, melyek nagyjából öt évvel idősebbek, mint brit kollégájuk, jelenleg turisztikai látványosságként és élményparkként funkcionálnak.
Egyesek szerint viszont még így is komoly lehetőség áll a kínai hadvezetés előtt, ugyanis alkalmuk nyílhat egy viszonylag modern, nyugati tervezésű repülőgép-hordozó részletes átvizsgálására, a rajta alkalmazott technológiák és módszerek megfigyelésére. Ráadásul az Invincible megjárta a Falkland-szigeteket is, tehát olyan szerkezettel állnak szemben, mely háborúban is jól bevált. A megszerzett tudást leendő, saját tervezésű és gyártású repülőgép- és helikopter-hordozóikon, valamint partraszállást támogató hajóikon alkalmazhatják sikerrel.

31 hozzászólás “Kínaiak vehetik meg az HMS Invincible-t”

  1. „egy jómódú hongkongi üzletember 7,7 millió dollárért szíves örömest átvenné az Invincible-t a britektől. Saját bevallása szerint a hajóval minden tekintetben békés céljai vannak: megvásárlása után átvontattatná azt Zhuhaiba, ahol iskolát nyitna benne”
    „A szándékaim tisztán kereskedelmiek, semmi közöm a hadsereghez.”

    Basszus, akkor ott jó magas lesz a tandíj :) Ennyi pénzből kb. az összes kínai faluban egyetemet alapíthatna, 50m-es szobrot állítanának neki, és még 2000 év múlva is hálával ejtenék ki a nevét. Valami bűzlik Dániában… akarom mondani. Hongkong-ban.

    Csak elképzeltem:
    – Lajoska, tedd le rögtön azt a Harriert, nem játék!
    – Tanár néni, a Pistike megnyomta azt a piros gombot, és valami fényes henger röpült ki abból a lyukból az ég felé, az a nagy utasszállító pedig belesett a tengerbe…
    – Katikáért megjöttek a szülei, a Sea King helikopter épp most szállt le a fedélzeten…
    – Gyerekek, a torna óra a főhangárban lesz, a Goalkeeper CIWS az igazgató úr fiának csapatában lesz kapus, utána tűzoltási és kármentesítési gyakorlat!
    – Igazgató úr, az ellátó hajó meghozta a kelkáposztát és a krémtúrót a menzára, átrakodjuk?

    (jó, tudom repülőgépet és fegyverzetet nem kapnak)

  2. A kínaiak mindíg óvatoskodnak fegyverfejlesztés terén. Állandóan kicsiket lépnek. Lehet a J-10 előnyösebb lenne, de a J-15-ben van a legkevesebb rizikó. Ha pedíg a Varjag tényleg az lessz, amit suttognak, mégpedíg „tanuló anyahajó” viszonyleg korlátozott képességekkel, akkor a J-15 is meg fog felelni nekik.

  3. Szerintem az Invincible-re a J-10 is túlzás. Valszeg jól átnézik majd az egész cuccot és utána, meg lehet belőle tematikus park, kaszinó, iskola mittomén. A tapasztalatokat meg beépítik majd a partraszálló hajójukba. Persze, ha sikerül megvenniük.

  4. Nem hülyeség a hordozófedélzeti J-10. Most gyüjtök anyagot a cikkemhez és pont találkoztam is egy ilyen írással. Egy kéthajtóműves J-10 C-ről regéltek amit hordozóra szánnak. És belső fegyverteret is kapna igaz csak két pl-10 férne bele. De nem tudom tényleg megvalósítják e. Semmilyen időpontot nem irtak, a J-10B amit most bőszen tesztelgetnek. Elég durván felturbozták azt is. Átalakították a szívócsatornát (DSI) a függőleges vezérsíkot modosították, új ECM-et kapott meg ilyesmi.

  5. „Lehet megszerezték a régi terveket mikor még a farnciák is benne voltak az EFA tervezésében ,Abban a tervben volt egy tengerészeti EFA is!”

    Egy ideje valamiért nagyon fontos lett a franciáknak a Kínához kötődő nyugati fegyverembargó feloldása, még Sárközy bácsi is ezzel kampányol folyamatosan. Ha sikerülne nekik elérniük, hogy bármit szállíthassanak Kínának, akkor nem kizárt a Rafale-M exportja sem. Mondjuk rá is férne erre a típusra, mert most kizárólag a Francia Haditengerészet üzemelteti a Rafale-t, ők is csak egyetlen hajón, a Charles De Gaulle CVN fedélzetén…

  6. Ha esetleg mégis összejönne végül az F-35B, akkor valszeg a kínaiak is kifejlesztenének egy önálló Yak-141 alapú valamit, ahhoz meg már lehet jó egy szigorúan ugyancsak önálló fejlesztésű Invincible.

    (Várom már a percet, amikor a kínaiak talán egyszer eljutnak addig, hogy önállóan is képesek lesznek valami tényleg újat alkotni, amit az amerikaiak, indiaiak, EU fog tőlük ellopni és lemásolni. Vajon lesz pofájuk majd felháborodni…? :) )

  7. @snakeye

    Nem a horozófedélzeti J-10 a hülyeség, hanem ennek az Invincible-vel való párosítása. A J-15 csak abból a szempontból ideális, hogy a legkevesebb rizikót tartalmazza és mint ilyen a legjobb vele kezdeni a tanulást, ami az üzemeltetést illeti stb stb

  8. közben találtam egy másik írást miszerint az L-15 gyakorlógépből is csinálnak hordozófedélzeti változatot, hogy azzal gyakorolják a leszállásokat. Bár erről csak egy cikket találtam még 2010 januárjából.
    Azóta semmi, lehet csak egy ötlet volt.

  9. „A szándékaim tisztán kereskedelmiek, semmi közöm a hadsereghez.”
    Ez jól hangzik és mi a biztosíték arra, hogy nem megy csődbe az elképzelés? Akkor pedig jöhet az állam, aki megmenti a szegény kis vállalkozott és megveszi a hajót…
    Bocsi, de nekem ez ugrott be elsőnek, mikor olvastam a cikket.
    Ha nem is állítják hadrenbe, és ha mégsem kerül a hadsereg tulajdonába, akkor is használhatják információ bázisnak…
    Ha meg is valósul a kínai partraszálló akkor, már csak az lenne a kérdés, hogy mit is raknának rá, helikoptereken kivül?

  10. Iskolát? Valahogy nem látom magam előtt, max iskolahajóként a hadseregben…

    Ha katonai lesz, repülőgépük nincs és nem is lesz rá, mivel borzasztóan rövid hely van felszállásra és nincs STOVL képes gépük. De helikopterszállítónak elég jól megfelelne, ha kell nekik ilyen.

    F35B-nek is rövid egyébként? Mert akkor Japánnak vagy Ausztráliának esetleg felmerülhetne.