|

Júniusban kapja meg M28-asait a USAF

Az Amerikai Egyesült Államok Légierejét a legtöbb ember úgy ismeri, mint egy minden ízében high-tech armadát, mely csakis és kizárólag a legmodernebb, hiper-szuper repülőgépeket hajlandó alkalmazni. Ez azonban, mint tudjuk, nem igaz, mivel a USAF kötelékében számos olyan repülő eszköz is megtalálható, melyekről első ránézésre senki meg nem mondaná, hogy azok a világ legerősebb légierejének állományát színesítik. A legtöbb ilyet a különleges erők alkalmazzák, koordinálásukat pedig a Különleges Műveleti Parancsnokság (Air Force Special Operations Command – AFSOC) végzi.

Az egyik legérdekesebb ’madár’, melyet az AFSOC a magáénak tudhat (majd), a lengyel gyártású PZL M28, vagy más néven Skytruck könnyű többfeladatú repülőgép. Érdekesség, hogy a típus eredendően szovjet kreáció, ugyanis az An-28-on alapul, melynek licencét 1978-ban szerezte meg a lengyel vállalat. A rendszerváltás után a típust modernizálták, nyugati szabványnak megfelelő fedélzeti rendszereket kapott, valamint Pratt & Whitney PT6A-65B hajtóműveket, melyekkel sikerült a felszállási úthosszt mindössze 250 m-re redukálni. Robosztus felépítésének és kiváló teljesítményének köszönhetően a típus kiválóan alkalmazható rossz minőségű repülőtereken is, így tökéletesen megfelel az AFSOC számára.

[singlepic id=1553 w=584 float=none]

Eddig is ismert volt az érdeklődők körében, hogy a USAF rendszerbe állítja az M28 10 példányát, ám arról nem volt információnk, hogy mikor, illetve melyik repülőszázadában. Most viszont ezekre a kérdésekre is megkaptuk a választ, ugyanis az AFSOC felső vezetése bejelentette: jövő nyáron, azon belül is június hónapban érkezhet meg az első Skytruck az Egyesült Államokba. Az amerikai M28-asok bázisa az Új-Mexikóban található Cannon légitámaszpont, alkalmazójuk pedig a 27. Különleges Műveleti Ezred 318. Különleges Műveleti Százada lesz.

Arra a kérdésre, hogy miért is van szüksége az AFSOC-nak a típusra, J.D. Clem ezredes, a parancsnokság koordinációs csoportjának igazgatóhelyettese tömören annyit mondott:
’Ha el szeretnék juttatni hat srácot egy kiépítetlen, szutyok repülőtérre, akkor a PC-12 [Pilatus PC-12, az AFSOC-nál U-28A néven repül] nem az én repülőgépem…’

Az ezredesnek igaza van, ugyanis a 7000 kg-os maximális felszálló tömegű és 1365 km-es hatósugarú Skytruck tökéletesen alkalmas arra, hogy kis létszámú egységeket vagy kisebb mennyiségű ellátmányt szállítsanak el vele olyan helyekre, ahová más típus nem lenne képes leszállni. Az M28 hasznos terhe 1000 kg, háromfős legénységén kívül pedig további 12 teljesen felszerelt ejtőernyőst vagy 18 ’normál’ utast képes magával vinni.

One Response to “Júniusban kapja meg M28-asait a USAF”

  1. Micsoda meglepetés:) A hagyományos technikai eszközöknek is vannak előnyei.

    Off: épp a napokban láttam egy Saab autót, amint az elektronika hibájából ELVONTATNI se lehetett a parkolóból… Jöhetett az autómentő…

    A vidám kis szívódiesel motorú Golfból csak kiintett valaki:)

    Egy hagyományos diesel elment 4-5000000 km-t, ha megadták neki a megfelelő karbantartást. A korszerű motorú FIAT Multiplámba egy alapjárat szabályzó 80 0000 FT. Megjegyzem, benzines, ezért hozok egy benzines példát. Ugyanezt egy Lada Samarába jelenleg 1500 ft-ért megkapod, és ugyanezt tudja. Igaz, mechanikus, nem pofázik bele a computerbe, nem hagy a fedélzeti számítógépbe registry fájl-okat, csak épp ugyanezt nyújtja.

    Szösszenet vége: igenis van helye a régebbi koncepcióknak, megvalósult és megbízható technikáknak….