|

Eltűnt Alaszkában egy F-22 Raptor – FRISSÍTVE: SAR lefújva

Alaszkai idő szerint november 16-án 19:40 (november 17., 04:40 UTC) magasságában egy rutin gyakorlórepülésen kint lévő F-22 Raptor nem jelentkezett be többé a toronynak és az Elmendorf légibázisra sem érkezett meg. Az USAF még aznap este megkezdte a gép utáni kutatást, mellyel kapcsolatban egyelőre azóta sem áll rendelkezésre semmilyen konkrét információ.

A szóban forgó F-22-es az Elmendorf-Richardson légibázison állomásozó 3. Ezred állományába tartozott.

Frissítés @ 2010. november 18., ~12:00
Alaszkai idő szerint november 17-ének délelőttjén, 10:15 környékén (19:15 UTC) a kutatócsapatok megtalálták az előző nap eltűnt F-22-es roncsait. A gép pilótájával kapcsolatban biztos információt még nem közöltek – a roncs megtalálását bejelentő sajtónyilatkozatkor még csak a roncs volt meg, helikopter még nem tudott leszállni az alaposabb vizsgálat érdekében.

Némileg több információ is elérhető már azonban az esetet megelőző körülményekről. A balesetet megelőzően egy, a bázistól cirka 100 mérföldnyire északra végrehajtott gyakorló repülésről indult épp hazafelé egy Raptor géppár, (Rocky one, Rocky three hívójelekkel) miközben a Rocky three hívójelű eltűnt.

Hogy a géppár két tagja milyen messze tartózkodott ekkor egymástól, azt nem tudni, azt azonban igen, hogy a Rocky one némi kerozin vételezése után a nem jelentkező kísérője keresésére indult, ám mivel nem találta meg, ezért az Alaszkai Légi Nemzeti Gárda felküldött több HH-60 Pave Hawk helikoptert és egy HC-130-ast is a gép keresésére, melyek bár kitartóan keresték, az éjszaka miatt nem sikerült a gépre lelniük.

Másnap délelőtt 10:15-kor a keresésben részt vevő egyik helikopter fedezte fel a baleset helyszínét, azonban leszállást nem tudott végrehajtani, így egy újabb helikoptert irányítottak a helyszínre, mely a november 17-én 13:00-kor (22:00 UTC) tartott sajtótájékoztató idejében ért nagyjából a helyszínre.

Ugyan azóta sincs információ frissítés sem a bázis, sem az USAF oldalán, a pilótát vélhetően azóta sem találták meg.

Sajtótájékoztató

A 3. Ezred parancsnoka, Jack McMullen ezredes tájékoztatja a sajtó képviselőit a gép megtalálásáról | Forrás: USAF ,

Frissítés @ 2010. november 19., 15:30
A USAF hivatalosan is közzétette a lezuhant F-22 Raptor pilótájának nevét. Az Elmendorf-Richardson AFB szóvivője szerint Jeffrey Haney százados vezette a repülőgépet. Az 525. vadászrepülő-század pilótája a michigani Jacksonból származik, családját kedden este értesítették az esetről. Haney jelenleg az ‘eltűnt’ kategóriába sorolható, keresése még mindig gőzerővel folyik. Mostanra gyakorlatilag minden rendelkezésre álló repülőgép és helikopter utána kutat, még RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítőket is bevontak a keresésbe.

Frissítés @ 2010. november 20., 16:02
Sajnálatos módon a Jeffrey Haney százados utáni kutató-mentő művelet (search and rescue, SAR) immáron megerősítetten nem tekinthető mentőakciónak, lévén a becsapódás helyszínén megtalálták a katapultülés maradványait és számos, a százados által viselt, a túlélést segítő rendszert, melyek arról tanúskodnak, hogy a százados gépével együtt csapódott a földbe.

Az USAF által kiadott fotó a szerencsétlenség helyszínéről

Az USAF által kiadott fotó a szerencsétlenség helyszínéről | Fotó: USAF ,

Haney százados 2003 augusztusától volt az USAF pilótája, Alaszkában 2006 júniusa óta állomásozott.

Az illetékesek szerint a gép maradványainak összegyűjtése több hetet is igénybe vehet majd, ám az eset kivizsgálására folyamatban van a vizsgálóbizottság felállítása.

83 hozzászólás “Eltűnt Alaszkában egy F-22 Raptor – FRISSÍTVE: SAR lefújva”

  1. Biztos dobbantott az oroszokhoz vagy a kínaiakhoz.
    Alaszkában használnak szögvisszaverőket gyakrepülésnél vagy „lopakodó” üzemmódban tolják, mondván, hogy kicsi a légi forgalom, ezért a földi radaroknak úgyse kell látni őket?

  2. Hát igen, egy raptort nem lesz könnyű megtalálni, gondolom nem sok info derül ki abból, hogy hol látta utoljára a radar. Ráadásul Alaszkában még katapultálás esetén sem túl jók a túlélési esélyek. Azért remélem megússza ép bőrrel.

  3. Szerintem az izraeli hírszerzés által felbérelt IT-k tehetnek róla. Persze csak azért kellett nekik a gép mert nagyon palesztin kinézetű pilótája volt… Persze az izraelieknek csak a pilóta kellett és a gépet oda adták az oroszoknak a nagy barátság jegyében… Miután az oroszok szakszerűen megállapították hogy az f22-es rosszabb mint a pak-fa kiszedtek minden még használható dolgot a gépből és azt tovább adták… csakis ezért kell az a su35-ös biznisz… valamivel el kell titkolni a dolgot… pár nap mulva majd bejelentik kínába hogy új irányba terelik a lopakodó fejlesztéseket és hogy 2 éven belül 1 ezrednyi gépük lesz már… persze idő közben az oroszok is megcsinálták a f22 elektronikájával felszerelt pak-fa-t és már 100-as nagyságrendben gyártják indiában készülve a 3. vh-ra … persze közben izrael megszerezte az f35-ös tervrajzaik és megkezdte annak izraeli cuccokkal felszerelt változatának sorozatgyártását… mindeközben a magyar honvédség új taktikai-vadászbombázó papírrepülőt fejlesztett ki melynek a sorozat gyártása 2 napon belül várható napi 20 gép átadásával de sajnos sok gép megsemmisül a tesztrepülések során erre válaszként a fidesz új politikailag korrekt projekt menedzsert helyez a gép gyártásának élére arra hivatkozván hogy a volt MSZP-s gyártásvezető szabotálta a tipust hogy így is segítse a minket lerohanni kívánó szlovák-román csapatokat melyek hamarosan támadásba fognak lendülni…

  4. Az af.mil-en nincs kint még semmi bővebb info azon felül, amit beleírtam ebbe a kis szösszenetbe, ugyanakkor az NBC news illetékesekre hivatkozva azt írja, hogy Elmendorftól 90 mérföldnyire ÉK-re tűnt el a radarokról a gép. A pilóta nem jelezte, hogy bármi probléma lenne a géppel.

  5. Ezt sem értem igazából:törzsből kiengedhető szögvisszaverő minek!!!Csak + súly(ha kiengedhető akkor valaminek mozgatnia kell a mozgást vezérelni kell valaminek stb)és hibalehetőség nem lenne sokkal egyszerűbb egy olyan elem amit csak felraksz mint egy fegyversíni?

  6. Dudi:

    Ami a mozgatást végzi az lehet egy 10 dkg-s elektromos szervó is. Meg plusz „2 méter” vezeték. A vezérlés meg alapból benne van a programban, ha nagyon túlbonyolítod, akkor is csak néhány sor a programnyelven.

  7. „gondoltam arra, hogy ha elindul valami vészforgatókönyv vagy egy katapultálás, akkor a szoftver beindíthat egy gps jeladást, a keresést megkönnyítendő…”

    Így van, elméletileg a fekete doboza is jelezhetne ilyen esetben. Amúgy ez az első „rep.esemény” a típusnál, vagy kerültek már bajba máskor is?

  8. ha ilyen manővereket csinálnak lesz több potyogás is.

    Ez kérlek indokold már meg. Ennél a bemutatókon sokkal durvább manővereket is megcsinálnak és nem az ég felé. Ez egy teljesen veszélytelen manőver volt. Felszállt, egyenesbe hozta aztán gyorsított. Ennyi. Kicsit olyan vérpistikés szaga volt ennek a kommentnek…

    A rövid felszállás is realtív. A Streak Eagle a saját gép hosszának hétszerese után már levegőbe volt a rekordrepülés alatt. Felszállás után nem lehetett full gázzal repülni, mert a futóművek lasabban csukódtak be, mint ahogy a gép elérte a nyitott futóműknákkal való repülés felső korlátját.

  9. Ha meg van a roncs végül és nem volt a gépben vagy közelében, akkor a vadonban lehet szerencsétlen minusz 15-20 fokban, de ha katapultált és nem adott le vészjelzést előtte(ha nem adott), akkor vajon miért nem?

    Egyébként ellátják valami túlélő készlettel a pilótákat vagy mennyi ilyesmi cuccot vihetnek magukkal katapultálás esetére? Mert ugye, ha tengerbe esnek katapultálás után, akkor valami kis csónak/matrac fújódik fel, ha jól tudom (ez lehet hülyeség), akkor talán lehet valami testmeleget megőrző takarója, mert egy -25 fokos hálózsák is viszonylag kis helyen elfér, hátha az amcsiknak valami komolyabb cucca van, mondjuk sötétedés után volt, jó eséllyel egy fa tetején is landolhatott, lehet egy fán lóg most is, megtalálni sem lesz egyszerű…..

  10. igen sok arrafelé a medve és a farkas, tényleg nem veszélytelen a dolog, egy igazi őserdő az a vidék.

    remélem előkerül sértetlenül a fickó.

    Valahol amerikai fórumon azt olvastam, hogy a katapultülés is tartalmaz vész-gps jeladót, lehet meghibásodott?

    Szerintem a szkafaner által kibírható lesz egy ideig a hideg. A túlélőkészlet pedig tényleg fontos, tűzrakás, élelem-ivóvízszerzés és a roncs közelében maradás, mert lakott rész nem hiszem, hogy reális közelben van, reméljük megtalálják az indián prémvadászok.
    Fenn áll a katapultálás közbeni ájulás lehetősége is, az pedig nem igazán jó.

  11. Csak mint laikus: azért a katapultálás után egyből viszik őket a kórházba, nem lehet piskóta az a sok G, biztos hogy elájul.
    Gondolom nem egy „trópusi” pilótaoverálban indult el és gondolom kiképezték a túlélésre ilyen körülmények között. A hidegről meg asszem itt a htka-N írták, hogy bizonyos hőmérséklet alatt nem repülhetnek, mert tuti nem élnének túl egy esetleges sikeres katapultálás után.
    Én inkább azért izgulnék, hogy egyben és épen földet ért-e.

  12. Szóljanak Bear Grylls-nek! A fickó lehet megtalálná…
    Na viccet félretéve, remélem hamar előkerül a pilóta, épségben.
    A gépveszteség okát is könnyebben meglehetne állapítani. A Pentagoban se gondolták ez pár nappal ezelőtt, hogy elveszítenek egy F-22-est.
    Ha életben, sérülés nélkül megúszta a katapultálást és nem vesztette el az eszméletét, akkor nagy valószínűséggel megúszhatta. Reméljük!
    Amúgy hőkamerával nem tudnának a fickó után kutatni? Csak egy kérdés.
    Reméljük, hamar megtalálják!

  13. Lehet:) „Csupa vitamin, nyomelem és energia…” – mindig ezt mondja.
    Ha nem sérült meg, akkor biztos, hogy ott lenne a gép mellett. De ha eltört a lába, kiment/eltört a bokája akkor már más a szitu! Most az is kérdés, hogy a roncstól milyen messzer ért földet, milyen magasságon katapultált, mennyire sodródott el? Az is gond lehet, hogy pont a fenyves közepében ért földet és nem látta hol ért földet, ami az F-22ből megmaradt…
    Nagyon remélem, hogy életben van a pilóta!

  14. Miért kellene a géphez mennie? Az ülésben van minden cucca. Írtó messzire pottyanhat a gép. Én tuti nem túráznék a gépig. „Beásnám” magam, hogy túléljek míg megtalálnak. Meg jelezni próbálnék. Azért nem pici az az Alaszka és az amik se oroszosan állnak a sajátjaik életéhez. Gondolom nem azért nincs meg, mert nem keresik…

  15. Anno minden pilotánál volt jeladó amit ha lezuhant akkor bekapcsolt, így relative gyorsan meg lehetett találni őket. Az, hogy ez itt nem történt meg nem sok jóra utal….

    „Nem mondom,hogy sajnálom a két lezuhant gépet :). ”

    Örülsz, hogy gépek potyognak le? Mért?

  16. blogen

    Igen minden vadállat ösztönösen fél a tűztől igazából még az újszülött is csak ő megszokja.

    doca

    Az oroszok a K-36 sorozattal megoldották a kéz és láb „problémát” de szerintem már a Martin Baker is.

    szerintem azért logikus a géphez menni ilyen esetben mert azt biztosan megtalálják főleg egy Raptort.

  17. Molnigabe: csak az ért írtam ezt, mert egy nem 2 forintos géppel földközelben bár mikor történhet valami, esetleg pilótahiba.

    Ez minden gépre igaz, vagy egyikre sem. A gép eleve kéthajtóműves. Az F-22 flottában talán már több repór van, mint a Gripen flottában.

    Azért az aggódásnak is vannak határai. Ez már szerintem paranoid. Minden le és felszállásnál vannak ebben a magasságban…

  18. Tudod az oroszok azok vigyáznak a pilótáikra és ha lezuhannak akkor fél szibériát átnézik a kamovok hogy megtalálják.

    Most már talán. 40-50 éve kibaszottul tettek az elbesztett pilótákra. Sokszor a végtelen Szibériai erdő felett elveszett gépeket meg sem próbálták megkeresni. Asszem itt írtam, hogy utólag egy pilóta naplóját megtalálták a halála után vadászok vagy mások. „Megköszönte” a pártnak, az a büdös nagy semmit, amit értük tett…

  19. „Most már talán. 40-50 éve kibaszottul tettek az elbesztett pilótákra. Sokszor a végtelen Szibériai erdő felett elveszett gépeket meg sem próbálták megkeresni. Asszem itt írtam, hogy utólag egy pilóta naplóját megtalálták a halála után vadászok vagy mások. “Megköszönte” a pártnak, az a büdös nagy semmit, amit értük tett…”

    És ez levon valamennyit annak az érdeméből,hogy ma tűvé teszik Szibériát?

  20. szerintem a motherfucker arabs és schweinehunde Juden között nincs sok különbség, meg ,hogy ez a technológia ****** beszólások jdam becsapódáskor, persze értem, fent van az adrenalin
    de szerintem mindkét sereg elég erkölcstelen volt vagy épp az, ez okozhatja az épp aktuális übermensch elmélet, régen de volt az ami most us

  21. szerintem ma az amerikai morál hasonló, mint a háborús No.-ban volt, aki a tengeren odaát van az csak jelly(sárga) stb. stb. defektes lehet, ez az elbizakodottság mindig vereséghez vezetett eddig a világtörténelemben
    szóval az én szememben mai US Army = korabeli Wehrmacht, technológiailag a topon van, de van egy csomó kivetnivaló a megvalósítandó célok közt, ilyen az iraki misszió a szememben.
    Mostanság csak az a különbség, hogy nem minket európaiakat bombáznak halomra meg a zalai olajmezőt, hanem az ázsiaiakat…

  22. na mindegy nem szapulom őket, mert meglehet érteni, hogy ők is csak a saját nemzeti érdekeikből cselekednek úgy ahogy, lehet, hogy nekünk itt élőknek ez így a legjobb
    nem hiszem, hogy globális rálátásunk lenne, hogy melyik lépésbő fogunk mi vagy az emberiség a 25. vagy akár a 2. lépés után kamatozni :)
    hinni kell abban, hogy az emberiség történelme egy fejlődési létra vagy valami hasonló és egyből jobban érezzük magunkat, végül is, ha azt vesszük alapul, hogy háborús cselekményekből adódóan egyre kevesebben halnak meg az már egy jó jel.

  23. Igazából dudi kijelentésén is meglepődtem, hogy annyira us gyülölő, hogy örül, ha lepotyognak az ami gépek. (Miközben annyit ismeri USt, hogy a central parkban este be ne tedd a lábad mert megkéselnek….)
    (Én Oroszokat nem szeretem de, ennyire meredeken elvakult nem vagyok.)… de doca ez az Urban Legendekkel telített fikád még überelte is dudi szinvonalát.

  24. Fade

    Tényleg nagyon utálom őket,lehet ezért nem szeretni de ez van.Ez nem elvakultság mert pl nem szeretném ha holnapra minden ami ember(az egyszerű ami emberrel nincs is bajom mert olyan buták szegények mint a föld ezért nem is tudok rájuk haragudni)jobb létre szenderülne vagy hasonlók.

  25. minden amit írtam igaz szerintem, párhuzam(technológiai felsőbbség,morál szintje)
    nézd meg a filmet amit belinkeltem, hogy miket makognak benne a katonák meg akár egy viet-es filmet, pl. Apokalipszis most , hogy miket nyomnak a „sárgákra”, gyakorlatilag nincs olyan távol-keleti nép akikkel össze nem kötötték volna a bajuszukat.

  26. nézd meg a filmet amit belinkeltem, hogy miket makognak benne a katonák meg akár egy viet-es filmet, pl. Apokalipszis most , hogy miket nyomnak a “sárgákra”, gyakorlatilag nincs olyan távol-keleti nép akikkel össze nem kötötték volna a bajuszukat.

    Kicsit vicces egy hollywoodi filmel példálózni…

    Harctéri stressztről még nem halottál? Mellesleg az ellenséget becézgetni és cirógatni kellene? A viethmin is biztos úgy ölte az amikat, hogy közben hőskölteményeket szavaltak róluk ugye?

    Komlyan mondom nap mint nap egyre súlyosabb kommenetkbe botlik itten az ember… :(

  27. Uhh nem szoktam ilyenekhez kommentelni, de rég röhögtem ilyen jót mint Doca írásán. Az utóbbi minimum 8 ezer év háborúiban, mindíg voltak ilyen szép becézések, ez nem übermensch elmélet. Ha kivetítjük az elméleted, akkor ugyanez igaz Nagy Sándor, az Ókori Róma, Kína , az Azték Birodalom, a Mongol Birodalom, Nagy-Brittania, nah jó, gyakorlatilag az összes nagy birodalom építő nemzet haderőire, vezetőire, mindenre, az emberi történelem folyamán. Kivetni való a célok között? Ne legyünk már az idealizmus áldozatai xDDD

  28. Doca: ne az alapján ítélj meg egy népet, hogy ilyen retardáltak is vannak közöttük, mint a felvételen röhögő barom! Én az oroszokra sem vagyok mérges azért, ami velünk történt, mert arról nem az orosz nép tehet. Ők ugyanolyan áldozatok. Ezért is ítélem el azt a bizonyos közel-keleti országot, amelyik a mai napig jóvátételt fizettet a németekkel, meg a többi vesztessel, mert rengeteg embert (akik nem is voltak soha az állampolgárai) lemészároltak a táborokban. Ezért nem felel egy nép sem. Az meg külön undorító, hogy ebből hasznot próbálnak húzni, élükön a tehetségtelen író Imre bácsival…
    A napokban részt vettem egy előadáson, ahol az utolsó, a Nürnbergi perben részt vevő tolmács tartott előadást. Ő (zsidó származású) érdekes módon ugyanezt a véleményt fogalmazta meg, mármint elvetette a kollektív bűnösséget. Ha érdekel valakit, szívesen belinkelem a videófelvételt, bár jó némettudás nem árt. A sztorija fantasztikus.

    A balesettel kapcsolatban nekem Széchenyi Zsigmond alaszkai vadászélményéről írt könyve ugrott be. Hát nem egy barátságos vidék…

  29. Doca: ne az alapján ítélj meg egy épet, hogy ilyen retardáltak is vannak közöttük

    Ezért is ítélem el azt a bizonyos közel-keleti országot,

    mert arról nem az orosz nép tehet.

    Érdekes, hogy ezek után kollektíve pénzsóvár senkiháziaknak gondolsz úgy alles zusammen minden izraelit. Nem az állam intézi ottan, hogy mi menjen nemzetközni szinten? De. Viszont senki sem nyeri 100%-kal ott sem a választást, ergon nem mindenkinek tetszik ez…

    Érdekes, hogy vannak norámális gondolat elemek a hozzászlóásban, csak éppen szelektíven alkalmazva. Ha áltánosan alkalmaznád az elveidet, akkor az utolsó csúfosan bukik. Nem érdekes?

  30. Kedves molnibalage!

    Ne keverd össze a zsidó népet azokkal a pénzéhes emberkékkel, akikről én írtam. De igazad van, pontosítok: azok a minősíthetetlen viselkedésű és gondolatvilágú emberkék, akik közül nagyon sokan Izraelben kormányzati szerepet látnak el, igenis a saját népük nyomorúságából csinálnak üzletet. És pénzsóvár Imre bácsi a Magyarországról szóló nyilatkozataiban (persze külföldön) súrolja azt a határt, amin túl a legsúlyosabb bűntett van, amit bárki elkövethet a hazája ellen. Javaslom a berlini nyilatkozatát elolvasni. Sokan ez alapján ítélnek meg minket, magyarokat.

    A zsidókkal, mint néppel semmi bajom, több zsidó barátom is van/volt, akik igen rendes emberek.

    És mondok még valamit: mióta nem Magyarországon lakok, érdekes módon több román, szlovák stb. ismerősöm is van. Ugye ezt otthon nehéz elképzelni, mert a média, meg a közhangulat… Francokat! A kedves politikusaink és a fizetett bérenceik tartják fenn ezt a gyűlölködést. És ilyen szempontból tök mindegy, hogy Magyarország, Szlovákia, vagy Izrael! Amikor azt mondom, hogy elítélem azt az országot, akkor nem a népére gondolok, hanem a kormányára és a politikájára.

    Így megfelel Neked?

    Javaslom még egyszer alaposan elolvasni a hozzászólásomat, mert ott pontosan ugyanezt írtam le.

  31. A kiadott anyag szerint a becsapódás helyszínén találták meg. Hogy a kabinban, vagy sem, azt nem kötötték senki orrára. Igazából azt se tudni mennyire dezintegrálódott a gép, mert a mellékelt fotóból ugye kb. semmi nem deríthető ki.

    „Based on evidence recovered from the crash site, and after two days of extensive aerial and ground search efforts, we know that Captain Haney did not eject from the aircraft prior to impact,” said Col. Jack McMullen, 3rd Wing commander.”

  32. @Tcat: Meg lehetne úgy oldani a ilyen folyamatosan frissülő cikkeknél hogy olyan legyen a cím ami „időtálló”? Ez a „Még nem találták meg az Alaszkában eltűnt F-22 Raptort” már két napja nem igaz és szerintem így zavaró. Az állandó cím lehetne az ” Alaszka felett eltűnt az egyik F-22 Raptor” és utána mehetne a „FRISSÍTVE:” ahogy most is csináljátok.

  33. Többek közt ezért nem mind1,hogy mekkora a tolóerő-tömeg aránya egy gépnek.

    Ez a Szuhoj videóra komment?

    Szeritem az a nem mindegy, hogy milyen térinngel próbálkoznak a pilóták…

    Technikailag inkább a pompázsveszély az, ami fontos és a nagy állsszögű kormányozhatóság. Hiába nagy a fékpadi tolórő, ha ilyen abnormális állsszögön leáll a hajtómű.

  34. Allesmor Obranna

    Ezen a Szuhoj videón, csakúgy mint a korábbi hasonlón:

    http://www.youtube.com/watch?v=sCwswOLN8ss

    az az érdekes, hogy ilyen állásszögnél még megtartható a gép. Illetve ez még egy dolog, de az újabb videón talán jobban látszik, hogy fáklyát a pilóta nem kapcsolt. Vajon miért nem erőltette a plusz közel 50% tolóerőt? Válasz nincs, de anno Timur Apakidze lezuhanásánál az egyik konklúzió az volt, hogy a fáklya kapcsolása miatt eshetett a tolóerő pont a legrosszabbkor.

    http://www.youtube.com/watch?v=oSBQhq8SgUQ&feature=related

    2:49-nél.

    Ez ugye furcsa, mert az Al-31F-ek nem a MiG-21-esek R-11/13/25-ös hajtóművei, ahol a forszázskapcsolás előtt komoly mértékben esett a tolóerő a jóelőre kinyíló gázsebességfokozó redőnyök miatt.
    MIndegy, a lényeg a lényeg, ha nincs fáklyakapcsolás, egy leszálláshoz bejövő, szinte porzó tartályokkal átesni készülő gépnél utánégető nélkül is túl lehet élni a dolgot, ami nem csak, hogy jó dolog, de látványos is, lehet vele youtube-ra kerülni.
    Molnibalage-nak igaza van, ez valóban inkább a tréning, de ehhez sajnos meg kellett halni embereknek.

    u.i.
    Az Al-31-eseknél ilyen állásszögön/állásszögváltozásnál a pompázsveszély talán már nem olyan sanszos.