|

HTKA Hírhalom 2010. 44. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A fairfieldi központú General Electric újabb üzemet hoz létre Dél-Amerikában, ezúttal a Rio de Janeiroban. A világ egyik legnagyobb cégcsoportja így már a GE Aviation leányvállalatával is képviselteti magát Brazíliában. Az új létesítményben turbinákat nagyjavítanak majd, melyek erőművekben és tengeri olajfúró platformokon alkalmaznak áramfejlesztésre. Szintén Rio de Janeiroban működik egy másik üzem, mely a GE Celma fennhatósága alatt áll. Ez a létesítmény is hasonló feladatokat lát el, ám azok általuk javított erőforrásokat polgári repülőgépek meghajtására használják.

A multinacionális vállalat nyomulásának két pillére van. Az egyik a Petrobras vállalattal kötött együttműködési szerződés, melynek értelmében cukornádból előállított etanolt alkalmaznának a gázturbinás erőforrások meghajtására. Míg a másik ok a brazil F-X2 tender, ahol az F/A-18E/F Super Hornet is versenyben van, az amerikai típus erőforrásait véletlenül épp a General Electric gyártja…

Nemrég írtunk róla, hogy a US Army Bell OH-58D Kiowa Warrior helikoptereit – váltótípus hiányában – kénytelen modernizálni OH-58F-é. Közben pedig újabb olyan ajánlat érkezett a hadsereg felé, melyben alternatívát kínálnak a kiszolgált forgószárnyasok helyett: a Boeing szerint a legjobb az lenne, ha az OH-58-asokat egyszerűen kivonnák, és helyettük a feladatra specializált AH-6S helikoptereket vásárolnának. A Little Bird-ök ugyanis képesek lennének ugyanazokat a fedélzeti rendszereket hordozni, mint az OH-58-asok, ám emellett nagyobb teljesítmény leadására képesek. A Boeing szerint az AH-6S képes 1800 méteres magasság és 35 fokos külső hőmérséklet mellett is hosszú ideig maximális teljesítményen működni, amit a Kiowa Warrior nem tud teljesíteni. Így tehát újabb lehetőséget kapott a US Army vezetése, csak ki kéne választani végre, mit is szeretnének, mert az OH-58-asok nem bírják már sokáig…

OH-58D Kiowa Warrior | Fotó: SSgt Shane A. Cuomo, US Army ,



Amint az várható volt, a nemrégiben meghirdetett lengyel harci kiképző-repülőgép tenderre a következő cégek nyújtottak be ajánlatot: Alenia Aermacchi (M-346 Master), BAe Systems (Hawk 128), Korea Aerospace Industries / Lockheed Martin (T-50 Golden Eagle). Emellett a cseh Aero Vodochody is felkínálta az L-159T-1-et, valamint a finn Patria vállalat is pályázik modernizált Hawk 51/51A repülőgépekkel. Ezekből 2010 végéig kiválasztják a három legjobbat, melyeket részletesen tesztelnek, majd 2011 év közepére kihirdetik a győztest. A lengyelek minden féltől 100 %-os gazdasági kompenzációt és a lehető legnagyobb mértékű együttműködést várnak el a hazai cégekkel.

Az Israel Aerospace Industries az elvégzett berepülési program és a légi-utántöltési tesztek befejezése után a Ben Gurion nemzetközi repülőtéren átadta a Kolumbiai Légierő által rendelt egyetlen Boeing B767-200ER MMTT jelzésű többfeladatú repülőgépet. A Bedek Aviation Group által átalakított repülőgép utasszállítás mellett tankerként is alkalmazható. A gép szárnyai alá az IAI által fejlesztett ARP3 jelzésű, hajlékonytömlős utántöltőrendszer került.

Október 19-én két holland F-16-os szállt fel a Leeuwarden bázisról, hogy elfogjon két azonosítatlan repülő objektumot. Mint kiderült, ezek nem UFO-k voltak, hanem egy orosz Tupoljev Tu-95 ‘Bear’ géppár, melyek nagy távolságú járőrözést végeztek. A Nieuw Milligen irányítóközpont operátorai rávezették a Falconokat a ‘medvékre’, melyeket addig kísértek, amíg a brit Royal Air Force készültségi vadászai át nem vették őket. A hollandok előtt egyébként dán vadászok is felügyelték a Tu-95-ösök haladását.

Az Indiai Légierő első C-130J Super Hercules gépe 2011 februárjától kezdődően már a hazai eget szelheti, miután azt a Lockheed Martin georgiai telephelyén még az év vége előtt átveszik a megrendelők – nyilatkozták amerikai kormányzati tisztviselők. A szóban forgó példány már megkapta az IAF festését, és már az első repülésén is túl vannak. A tisztviselők szerint a gyárnak sikerült betartania az idő és költségkeret is, ezért a program sikeressége egyértelműen kijelenthető.

Továbbá beszéltek a P-8I programról is, melynek érdekessége, hogy India és a U.S. Navy egyszerre vehetik át az első sorozatgyártású gépet valamikor a következő év folyamán, ezzel lehetőséget biztosítva, hogy együtt ismerjék meg az új tengeri felderítőgép tulajdonságait.

India első C-130J gépe első repülését követő gurulása közben

India első C-130J gépe első repülését követő gurulása közben | Forrás: Lockheed Martin ,

Az Olasz Haditengerészet büszkesége, a Cavour repülőgép-hordozó október 18. és 22. között egy érdekes találkozónak adott otthont, mely során megkezdték a szükséges előkészületeket az F-35B szolgálatba állításához. A találkozón részt vettek különböző olasz és amerikai kormányzati szervek valamint a Lockheed Martin és több olasz vállalat szakértői, mely során megpróbálták felmérni a legjobb technikai megoldásokat, hogy 2016-tól lehetővé váljon az 5. generációs vadászbombázó üzemeltetése a hajó fedélzetén.

Cavour

A Cavourt 2008-ban állították hadrendbe | Forrás ,

Jelentős mérföldkövet könyvelhettek el a Northrop Grumman emberei, miután MQ-8B Fire Scout elnevezésű pilóta nélküli helikopterük teljesítette az 1 000. repült óráját. Ez alatt az idő alatt a könnyű forgószárnyast rengeteg tesztnek vetették alá, üzemelt szélsőséges körülmények között, szél és homokviharban, részt vett hajófedélzeti tesztekben a USS Mclnerney (FFG-8) fedélzetén. Utóbbi során élesben is bizonyíthatta képességeit, mivel segítségével a Csendes-óceán keleti részén a Parti Őrségnek sikerült lefoglalnia 60 kg-nyi kokaint, valamint arra kényszeríteni a csempészeket, hogy további 200 kg-nyit a tengerbe dobjanak.

MQ-8B Fire Scout (Forrás) ,



Sikeresen befejeződtek a Sikorsky S-70i Black Hawk gyári repülési próbái, melyek során a Lengyelországban készült géppel kicsivel több, mint 50 órát töltöttek a levegőben. A helikopter minden követelményt zökkenőmentesen teljesített. A program következő részeként a következő hónapokban a gép felszerelhetőségét és variálhatóságát kezdik vizsgálni. A gyár szerint az új verzió képességei meghaladják az eddig valaha gyártott Black Hawk-ok képességeit.

S-70i

Az első S-70i 2010 márciusban készült el ,

Október 19-én egy kéthetes nemzetközi gyakorlat kezdődött a Jordán Légierő bázisán, melyen a vendéglátókon kívül három F-16-ost üzemeltető ország vett részt: az Egyesült Arab Emirátusok, Pakisztán, valamint az USA légiereje és a haditengerészeti légierő, vagyis a US Air Force és a US Navy. Az amerikaiak szerint a gyakorlat során javították a kapcsolataikat, megosztották a tapasztalatokat a karbantartás, üzemanyag és fegyvertárolás tekintetében. A gyakorlat egyik legfontosabb pontjaként a modern taktikák gyakorlását és a közeli légi támogatást emelték még ki.

—–
Közreműködtek: Phoenix, Aim-120, Tcat

4 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 44. hét”

  1. A Black Hawkok tudtommal nem a lengyeleknek készülnek (egyelőre), hanem a világpiacra, tehát nem ilyen ellentételezős dologról van szó, ez elég jó nekik tehát gazdasági szempontból, nyilván ha szükségük lesz rá ilyen gépeket rendelnek majd, a Sikorsky sem hülye, hogy ne a legnagyobb potenciális felvevőpiacra telepítsen előre gyártást(plusz olcsó, jól képzett munkaerő, tehát minden ami nálunk például nincs).

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.