|

Szükségmegoldás: OH-58D helyett OH-58F

Az Amerikai Hadsereg OH-58D Kiowa Warrior helikoptereinek cseréje is vissza-visszatérő téma a Haditechnikai Kerekasztal hírei között. Ez nem véletlen, ugyanis ezen probléma az egyik legégetőbb a US Army számára, így érthető, hogy hazai és nemzetközi szinten is sokat foglalkoznak vele. Mint ismeretes, a típus leváltására már több kísérlet is volt, ám eddig mindegyik kudarcba fulladt, legutóbb a Bell ARH-70 Arapaho fejlesztése fuccsolt be 2007-ben. Jelenleg is lázas fejtörés folyik arról a haderőnemnél, hogy mivel váltsák le az öreg helikoptereket, ám addig is modernizálni kell a flottát.

Így tehát megszületett a döntés arról, hogy a teljes OH-58D állomány továbbfejlődik OH-58F változata. A ’Fox’ néven is emlegetett program keretében a pilótafülke teljes egészében megújul, megjelennek a nagyfelbontású színes, digitális kijelzők, továbbá a helikopter fedélzeti rendszereit (navigáció, felderítés, célmegjelölés, célkeresés és -követés) is fejlettebbekre cserélik le. Csakhogy egy valami nagyon hiányzik a programból: egy új, erősebb hajtómű, mely megnövelné az OH-58F teljesítményét.

OH-58D Kiowa Warrior | Fotó: SSgt Shane A. Cuomo, US Army ,

Ugyanis a kis forgószárnyas napjainkban olyan körülmények között kénytelen harcolni, melyek nem szerepeltek az eredeti tervekben akkor, mikor létrehozták. A vietnami háborúban kifejlesztett OH-58 ugyanis manapság Afganisztán gigászi hegyláncai között akciózik, ahol a levegőben lévő por mennyisége óriási, a hőmérséklet pedig -40 és +40 fok között ingadozik. Belátható tehát, hogy ezen tényezők sem az indokínai dzsungelre, sem pedig a közép-európai térségre nem illenek rá…

Így hát a 2015 negyedik negyedévében teljessé váló OH-58F flotta még mindig a mostani erőforrásokat használja majd. A hadsereg tehát hoppon maradt, ők ugyanis már jó ideje kérték a Pentagont, hogy engedélyezze az OH-58-asok hajtóműcseréjét. Erre több megoldás is lenne: a Rolls-Royce szerint a jelenlegi 250-C30R/3 erőforrásokból képesek lennének némi plusz teljesítményt kisajtolni, konkrétan 12 százalékos növekedést ígérnek. A Bell viszont inkább az Arapaho számára kijelölt Honeywell HTS900-2 mellett áll, mely ugyan 45 kilogrammos tömegnövekedést jelentene, ám 50 százalék plusz teljesítménynövekedés mellett.

5 hozzászólás “Szükségmegoldás: OH-58D helyett OH-58F”

  1. A helikopter hajtóművek teljesítményét, nem tolóerőben számoljuk (kN), hanem tengelyteljesítményben (kW). Ugyan egyes helikopter hajtóművek a fúvócsőből kiáramló gázsugárral is segítik az előrehaladást, de ez százalékosan még azoknál is elhanyagolható.

    TG

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.