A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A fairfieldi központú General Electric újabb üzemet hoz létre Dél-Amerikában, ezúttal a Rio de Janeiroban. A világ egyik legnagyobb cégcsoportja így már a GE Aviation leányvállalatával is képviselteti magát Brazíliában. Az új létesítményben turbinákat nagyjavítanak majd, melyek erőművekben és tengeri olajfúró platformokon alkalmaznak áramfejlesztésre. Szintén Rio de Janeiroban működik egy másik üzem, mely a GE Celma fennhatósága alatt áll. Ez a létesítmény is hasonló feladatokat lát el, ám azok általuk javított erőforrásokat polgári repülőgépek meghajtására használják.
A multinacionális vállalat nyomulásának két pillére van. Az egyik a Petrobras vállalattal kötött együttműködési szerződés, melynek értelmében cukornádból előállított etanolt alkalmaznának a gázturbinás erőforrások meghajtására. Míg a másik ok a brazil F-X2 tender, ahol az F/A-18E/F Super Hornet is versenyben van, az amerikai típus erőforrásait véletlenül épp a General Electric gyártja…
Nemrég írtunk róla, hogy a US Army Bell OH-58D Kiowa Warrior helikoptereit – váltótípus hiányában – kénytelen modernizálni OH-58F-é. Közben pedig újabb olyan ajánlat érkezett a hadsereg felé, melyben alternatívát kínálnak a kiszolgált forgószárnyasok helyett: a Boeing szerint a legjobb az lenne, ha az OH-58-asokat egyszerűen kivonnák, és helyettük a feladatra specializált AH-6S helikoptereket vásárolnának. A Little Bird-ök ugyanis képesek lennének ugyanazokat a fedélzeti rendszereket hordozni, mint az OH-58-asok, ám emellett nagyobb teljesítmény leadására képesek. A Boeing szerint az AH-6S képes 1800 méteres magasság és 35 fokos külső hőmérséklet mellett is hosszú ideig maximális teljesítményen működni, amit a Kiowa Warrior nem tud teljesíteni. Így tehát újabb lehetőséget kapott a US Army vezetése, csak ki kéne választani végre, mit is szeretnének, mert az OH-58-asok nem bírják már sokáig…
Amint az várható volt, a nemrégiben meghirdetett lengyel harci kiképző-repülőgép tenderre a következő cégek nyújtottak be ajánlatot: Alenia Aermacchi (M-346 Master), BAe Systems (Hawk 128), Korea Aerospace Industries / Lockheed Martin (T-50 Golden Eagle). Emellett a cseh Aero Vodochody is felkínálta az L-159T-1-et, valamint a finn Patria vállalat is pályázik modernizált Hawk 51/51A repülőgépekkel. Ezekből 2010 végéig kiválasztják a három legjobbat, melyeket részletesen tesztelnek, majd 2011 év közepére kihirdetik a győztest. A lengyelek minden féltől 100 %-os gazdasági kompenzációt és a lehető legnagyobb mértékű együttműködést várnak el a hazai cégekkel.
Az Israel Aerospace Industries az elvégzett berepülési program és a légi-utántöltési tesztek befejezése után a Ben Gurion nemzetközi repülőtéren átadta a Kolumbiai Légierő által rendelt egyetlen Boeing B767-200ER MMTT jelzésű többfeladatú repülőgépet. A Bedek Aviation Group által átalakított repülőgép utasszállítás mellett tankerként is alkalmazható. A gép szárnyai alá az IAI által fejlesztett ARP3 jelzésű, hajlékonytömlős utántöltőrendszer került.
Október 19-én két holland F-16-os szállt fel a Leeuwarden bázisról, hogy elfogjon két azonosítatlan repülő objektumot. Mint kiderült, ezek nem UFO-k voltak, hanem egy orosz Tupoljev Tu-95 ‘Bear’ géppár, melyek nagy távolságú járőrözést végeztek. A Nieuw Milligen irányítóközpont operátorai rávezették a Falconokat a ‘medvékre’, melyeket addig kísértek, amíg a brit Royal Air Force készültségi vadászai át nem vették őket. A hollandok előtt egyébként dán vadászok is felügyelték a Tu-95-ösök haladását.
Az Indiai Légierő első C-130J Super Hercules gépe 2011 februárjától kezdődően már a hazai eget szelheti, miután azt a Lockheed Martin georgiai telephelyén még az év vége előtt átveszik a megrendelők – nyilatkozták amerikai kormányzati tisztviselők. A szóban forgó példány már megkapta az IAF festését, és már az első repülésén is túl vannak. A tisztviselők szerint a gyárnak sikerült betartania az idő és költségkeret is, ezért a program sikeressége egyértelműen kijelenthető.
Továbbá beszéltek a P-8I programról is, melynek érdekessége, hogy India és a U.S. Navy egyszerre vehetik át az első sorozatgyártású gépet valamikor a következő év folyamán, ezzel lehetőséget biztosítva, hogy együtt ismerjék meg az új tengeri felderítőgép tulajdonságait.
Az Olasz Haditengerészet büszkesége, a Cavour repülőgép-hordozó október 18. és 22. között egy érdekes találkozónak adott otthont, mely során megkezdték a szükséges előkészületeket az F-35B szolgálatba állításához. A találkozón részt vettek különböző olasz és amerikai kormányzati szervek valamint a Lockheed Martin és több olasz vállalat szakértői, mely során megpróbálták felmérni a legjobb technikai megoldásokat, hogy 2016-tól lehetővé váljon az 5. generációs vadászbombázó üzemeltetése a hajó fedélzetén.
Jelentős mérföldkövet könyvelhettek el a Northrop Grumman emberei, miután MQ-8B Fire Scout elnevezésű pilóta nélküli helikopterük teljesítette az 1 000. repült óráját. Ez alatt az idő alatt a könnyű forgószárnyast rengeteg tesztnek vetették alá, üzemelt szélsőséges körülmények között, szél és homokviharban, részt vett hajófedélzeti tesztekben a USS Mclnerney (FFG-8) fedélzetén. Utóbbi során élesben is bizonyíthatta képességeit, mivel segítségével a Csendes-óceán keleti részén a Parti Őrségnek sikerült lefoglalnia 60 kg-nyi kokaint, valamint arra kényszeríteni a csempészeket, hogy további 200 kg-nyit a tengerbe dobjanak.
Sikeresen befejeződtek a Sikorsky S-70i Black Hawk gyári repülési próbái, melyek során a Lengyelországban készült géppel kicsivel több, mint 50 órát töltöttek a levegőben. A helikopter minden követelményt zökkenőmentesen teljesített. A program következő részeként a következő hónapokban a gép felszerelhetőségét és variálhatóságát kezdik vizsgálni. A gyár szerint az új verzió képességei meghaladják az eddig valaha gyártott Black Hawk-ok képességeit.
Október 19-én egy kéthetes nemzetközi gyakorlat kezdődött a Jordán Légierő bázisán, melyen a vendéglátókon kívül három F-16-ost üzemeltető ország vett részt: az Egyesült Arab Emirátusok, Pakisztán, valamint az USA légiereje és a haditengerészeti légierő, vagyis a US Air Force és a US Navy. Az amerikaiak szerint a gyakorlat során javították a kapcsolataikat, megosztották a tapasztalatokat a karbantartás, üzemanyag és fegyvertárolás tekintetében. A gyakorlat egyik legfontosabb pontjaként a modern taktikák gyakorlását és a közeli légi támogatást emelték még ki.
—–
Közreműködtek: Phoenix, Aim-120, Tcat
Csak irigyelni tudom a Lengyeleket.
Helikopterek kiképzőgépek hm….
Érdekes ,hogy az oroszok nem inditoták a jak-130.
Tényleg furcsa, pedig elég jó kis gép az is.
Mert az oroszok realistak :)
A Black Hawkok tudtommal nem a lengyeleknek készülnek (egyelőre), hanem a világpiacra, tehát nem ilyen ellentételezős dologról van szó, ez elég jó nekik tehát gazdasági szempontból, nyilván ha szükségük lesz rá ilyen gépeket rendelnek majd, a Sikorsky sem hülye, hogy ne a legnagyobb potenciális felvevőpiacra telepítsen előre gyártást(plusz olcsó, jól képzett munkaerő, tehát minden ami nálunk például nincs).