|

Csúszik a német CSAR-tender

Mint ismeretes, Németország harci kutató-mentő feladatokra szeretne rendszeresíteni egy új helikoptertípust, melynek kiválasztási procedúrája jelenleg is folyik. Vagyis folyna, csakhogy ilyen-olyan okokból nem halad a dolog, legalábbis a Boeing szerint, mely az egyik nevező a tenderen. Arról nincs információjuk, hogy mi a csúszás oka, de annyi bizonyos, hogy az eredetileg idén év végéig tervezett győztes-hirdetés jövő év elejére tolódik át. Valahol Afganisztánban pedig továbbra is várják a helikoptereket…

’A folyamat – különféle belső, vezetési problémák miatt – csúszást szenved, legalább 2011 első negyedévéig. A németek többet nem mondtak, tehát egyelőre örülünk, hogy nem törölték a programot.’ – mondta Leanne Caret, a Boeing programfelelőse.
Berlin eredetileg úgy tervezte, hogy a tender győztesét 2010 decemberében kihirdetik, és 2011 elején aláírják a szerződést. Ezt követően 2013-ban állhattak volna szolgálatba az első példányok az új CSAR helikopterből, azonban egyelőre úgy tűnik, ez a dátum nem tartható.

A csúszásnak pénzügyi okai is lehetnek. Nem újdonság senki számára, hogy a német fegyveres erők igencsak szűkében vannak az anyagiaknak, és még a jelenlegi szint fenntartása is nehézkes, nemhogy új eszközök beszerzése. Egy ilyen fontos ügyben viszont, mint a katonák életét mentő CSAR-program, biztosan sikerül előteremteni a szükséges forrásokat. Továbbá lehetséges, hogy mindössze a tenderre nevezett típusok tesztelése csúszott meg egy picit, ami előfordulhat bármelyik tender esetében.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: Boeing ,

Németország a pályázat kiírásakor nyolc harci kutató-mentő helikoptert (plusz 11 opció) szeretett volna vásárolni. A tenderre a Boeing H-47 Chinook külön erre a célra specializált, és a német igények szerint módosított változatán kívül az AgustaWestland AW101, a Sikorsky H-92 és az NHI NH90 nevezett. A Boeing H-47-est bemutató, október 25-én lezajlott sajtótájékoztatóján elhangzottak alapján a cég szerint a németek a végül 20 példányt vásárolnak majd a leendő típusból (nyolc + 12 opció, amit szerintük biztosan beváltanak, mert szükségük lesz rá).

’A németeknek elég sajátságos szabályaik és követelményeik vannak, ez mind a helikopterre, mind a kiválasztási és ellenőrzési procedúrára vonatkozik. Előbbi esetben minden tőlünk telhetőt megtettünk, hogy megfeleljünk az igényeiknek, utóbbinál pedig csöndben követjük a szabályokat, hogy még véletlenül se merüljön fel a törvénytelenség gyanúja.’ – mondta Caret a sajtótájékoztatón.

7 hozzászólás “Csúszik a német CSAR-tender”

  1. Így nem hinném, hogy valaha tényleg eljutnak Afganisztánba, mert 2013-ra bőven lehet, hogy a németek nem lesznek már ott.
    Utálom amikor tendereken pöcsölés miatt halnak meg emberek, de persze azt se lehet mondani, hogy ezek teljesen feleslegesek lennének. Némi rugalmasság azért nem ártana a rendszerbe, vagy legalább akkor igyekezni kéne, hogy minimális idő alatt megszülessen a döntés, és nem rádobni még egy évet.

  2. Üdvözlet mindenkinek!

    „Szerintem az NH90 a legesélyesebb gyorsabb, könnyebb , üzemeltetése olcsóbb mint a H-47-sé .
    És itt jön az hogy Németország megint függőségbe kerül Amerikával ha a H-47-est válassza.”

    Inkább a H-92 és az NH-90 versenyéről lehet itt szó, amiben véleményem szerint a Sikorsky a favorit, ha nem nézzük, h az utóbbi már rendszerben áll náluk és nem kevés munkát ad többek közt német cégeknek is. Amúgy meg a fritzeknek nincs fóbiájuk a jenki technológiától.

  3. „A németek egy 103 oldalas kritikát írtak az NH-90-ről(pl a padló elkopik a használattól meg hasonlók). ”

    Elvileg az a prototipus volt csak, es a gyarto szinte mindent javitott. Csak ugye ez extra koltsegnovekedes, ami az NH-90 eseteben mer igy is eleg durva.