Bő fél évvel a Lakota program egyik nevezetesebbnek nevezhető mérföldköve után, a 100. gép márciusi átadása után itt van az Egyesült Államokban remekül helytálló európai helikopternek még bőven a szállítási szakaszban elért újabb eredménye: a jelenleg 138 Lakotából álló géppark a szállítások 2006 legvégén történő megkezdése óta elérte a 40 000 repült órát.
Az Eurocopter Mississipi-állam beli Colombus-ban található, American Eurocopter üzemében ezidáig 138 gépet szereltek össze határidőre és költségkereten belül a US Army 2004-ben meghirdetett Light Utility Helicopter (LUH, Könnyű Többcélú Helikopter) tenderének győzteséből, az UH-72A-ból. Mely egyébként nem más, mint az Eurocopter EC 145 terepszínű gyakorlóba bújt változata, mely pedig – a kályha felé haladva – hovatovább nem más, mint az Eurocopter és a Kawasaki Heavy Industries által közösen módosított Messerschmitt-Bölkow-Blohm/Kawasaki BK 117 C1. (A Messerschmitt-Bölkow-Blohm-öt anno bekebelezte a Daimler-Benz Aerospace AG, melyből később az Eurocopter egyik alapítója lett) Csak hogy teljes legyen a kép, mert ezt az infót emlékeink szerint a korábbi Lakota híradások kapcsán nem részleteztük ilyen részletességgel… :)
A 2015-ig elérendő 345 gépes Lakota géppark alapvetően a US Army és a Nemzeti Gárda játékszere, melyet főleg MEDEVAC, SAR, narkóvadászat és VIP célokra használnak, azonban egy maréknyi Lakota, konkrétan 5 gép – H-72A jelöléssel – a US Navy-nél, a NAS Patuxent River bázison berendezkedett US Naval Test Pilot School, azaz az Amerikai Haditengerészeti Berepülő Pilóta Iskolájánál állt hadrendbe. Az első H-72A hovatovább 1 évvel ezelőtti érkezése óta ezen géppark 600 repült órát gyűjtött össze.
Jól választottak!
Kíváncsi lennék a darabonkénti beszerzési árra, az éves üzemeltetési költségre és a bevethetőségi rátára!
Hát vásárolni is tudni kell!
Nekünk is jó lenne egy századra való, habár mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy könnyű és közepes szállító helikoptereink is legyenek. Ez szomorú, talán majd egyszer…