Épp a napokban került terítékre Portugália az alapvetően tengerészeti SAR/MEDEVAC/járőr feladatkörben tetszelgő AW101 Merlinek hadrafoghatósági problémái miatt, ám egy röpke kis szösszenet erejéig ismét csak Lisszabon kerül a középpontba.
Míg a már a sarkában lihegő ifjú trónkövetelő karrierje felfut, addig az Orion továbbra is számos haderőnél rendszeresítve marad, mely itt-ott felújítást, modernizálását tesz/tehet majd szükségessé. Sőt, van ahol még csak most vásárolnak be belőle. Az előbb említett modernizálási vonal különösen igaz Portugáliára, aki mindig is használt Orionokat üzemeltetett.
Az Amerika barát országok körében széles körben elterjedt P-3 Orionhoz először 1985-ben jutottak a portugálok, 6 db ex-ausztrál gép formájában. A P-3B-ből a P-3P változatra avanzsált, 1988-ban hadrendbe álló gépeknek 5 db ex-holland P-3C CUP (Capability Upkeep Program) formájában azóta már megérkeztek a közeljövőbeni leváltóik.
A hollandoktól 2005 februárjában 200 millió euróért (80 a vasakért, 120 a modernizálásra) beszerzett 5 gép modernizálására 2008-ban jött létre egy 99 millió eurós szerződés a Lockheed Martinnal, melynek értelmében 2 gépet a típus eredeti gyártójaként az amerikai vállalat modernizál, míg a további 3 tengerészeti járőrgép portugál földön esik át a szükséges beavatkozáson.
Érdekességképpen megjegyezzük, hogy 2006-ban elvileg csak 3 P-3P volt biztosan bevethető, a P-3C CUP+ változatra átalakítandó ex-holland gépeknek pedig 2012-ig kell átesniük a modernizálási folyamaton. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Lockheed Martintól most megérkezett gép csak 2011 márciusától állhat munkába.
„óra elején” kezdésből kiosztottak egy 1-est. :d
Szegény Portugália. :) Ha lehet javítsátok :)