|

Portugáliát eddig nem varázsolta el a Merlin?

A napokban rebbent fel egy kis rövidhír, miszerint a portugálok nincsenek igazán megelégedve az alapvetően a SAR/CSAR/MEDEVAC/járőr feladatkörben bevetett AgustaWestland AW101 Merlinjeik rendelkezésre állásával. Azóta már befutott az AgustaWestland reakciója is, ám először tálén kezdjük a portugálokkal.

Portugália a kiöregedett Aérospatiale SA 330 Puma helikoptereinek váltására szerzett be 12 Merlint, melyeket 2005 tavaszától kezdett meg üzemeltetni, elsődlegesen a SAR feladatkörben. Amiben a portugál Merlineknek (is) akad dolga szépen, hiszen Portugáliának hatalmas kiterjedésen kell kutatási és mentési szolgálatot adnia (ne feledjük, hogy a szigeteik nagyban kiterjesztik a lefedendő területet).

Rendelkezésre állási probléma ide-oda az első gép megérkezése óta eltelt bő 5 év alatt a 3 bázison – Montijo, Porto Santo, Azori-szigetek – állomásoztatott AW101-esek eddig mintegy 10 000 repült órát gyűjtöttek össze (2010. júliusáig) és 650 ember megmentésében segédkeztek.

PoAF EH101 Merlin

A Portugál Légierő egyik Merlinje | Forrás ,

Ugyanakkor a Portugál Légierő nem kifejezetten elégedett a gépek rendelkezésre állásával: ugyan az AgustaWetsland-del kötött szerződés értelmében a szállító cég által helyben, frissen létrehozott leányvállalata által nyújtott teljes körű támogatási szolgáltatás végett javultak a mutatók, még mindig az elvárt alatt érték alatt vannak.

„Ez egy új gép – mondták nekünk a beszerzéskor – mely négyszer kevesebb karbantartást igényel majd a Puma-nál, ám néha úgy tűnik négyszer annyit igényel.” – nyilatkozta a Rotorhub magazinnak az egyik portugál Merlin pilóta.

Mindenesetre az október 5-7. között, Portugáliában megtartott Helitech ideje alatt a 12 Merlinből mindösszesen 6 gép volt bevethető a hírek szerint.

Mindezek egyébként még 2008-ban néhány SAR feladatkörű Puma késleltetett nyugdíjazásába torkollottak (a 752. Század reaktiválása az Azori-szigeteken), ám az elérhető információk szerint a 40. szolgálati évüket tavaly októberben bedarált Puma-k az év végéig várhatóan nyugdíjba vonulnak.

Az AgustaWestland október 8-án befutott reakciójának magva, hogy a portugál Merlinek rendelkezésre állása igen komoly mértékben növekedett a teljes-körű támogatási szerződés életbe lépte óta, a helyzet javul. A Montijo-ban a közös szervizelést megvalósítani hivatott szervezet (Joint Aircraft Maintenance Organisation [JAMO]) munkatársai 150 óránként és/vagy 6 havonta végeznek karbantartást és végeznek a rendelkezésre állást javító módosításokat.

PoAF AW101

PoAF AW101 | Forrás: AgustaWestland ,

Az AgustaWestland Portugal igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a Portugál Légierő elégedett a szerződéssel és ők pedig biztosítani tudják a szerződésben vállalt 75 százalékos rendelkezésre állást.

23 hozzászólás “Portugáliát eddig nem varázsolta el a Merlin?”

  1. “Ez egy új gép – mondták nekünk a beszerzéskor – mely négyszer kevesebb karbantartást igényel majd a Puma-nál, ám néha úgy tűnik négyszer annyit igényel.”
    Mikor ezt olvastam, akkor egyből a hollandus pilóta jutott eszembe. Igaz, hogy ott nem egy német pilóta méltatta a saját technikáját…
    Minden esetre azért a hat a tizenkettőből, jobb mint a kettő a tízből…
    Az igazat megvallva még így is jobban állnak, mint mi a hat bevethető Minyóval! A portugáloknál a gépállomány 50% legalább repül, hogy nálunk hány százalék bevethető a gépállományak? Sajnos fájdalmasan kevés…
    A fenti dolgok miatt nem engedhetjük meg maguknak! Bocsi Star!
    Változatlanul fenn tartom a véleményemet, hogy Mi-17/171 vagy Black Hawk-ot kell rendszeresítenünk, dé nagyon sürgősen! Ha szállítandó személyeket nézzük akkor Mi-17 ha politikát és az oroszoktól való függetlenedést, akkor Black Hawk.
    A szívem a Black Hawk felé húz, de az eszem a Mi-17/171-est sugallja. De sajnos ezt nem mi döntjük el! Legalább a Szolnok-i fiúkat kérdezzék meg, elvégre nekik kell azzal dolgozni amit megvesznek. Habár ez a katonaság minden ágára igaz…

  2. Hát igen, de – sajnos – legyünk realisták. A 2011-es és a 2012-es költségvetésben fix 100 mrd. ft-tal több lesz a kiadási oldalon az adósságszolgálat miatt. Ne legyen igazam, de kötve hiszem hogy új kávédarálókat fognak ezek venni. Max. felújításra, üzemidő-hosszabbításra lesz lehetőség …
    Az orosz helik sztem is meglehetősen jól sikerült konstrukciók, van tapasztalt szakembergárdánk, jó pilóták hozzá, kérdés, hogy döntenek majd az öltönyösök.

  3. Ha vennénk Black Hawkokat esküszöm a kerekes székkel itt helyben nyomnék egy szaltót, annyira örülnék! :) De sajnos nagyon kicsi ennek az esélye. Bár ez pusztám a racionális gondolkodásból kiindulva és mint tudjuk az itthon nem létező fogalom. Szóval az is lehet hogy űrsiklókat veszünk, feltéve ha elég pénz megy a zsebébe a megfelelő embereknek. Komolyra fordítva a szót, a Black Hawkoknak önmagában sokkal olcsóbbnak kéne lenniük, ahhoz hogy kompenzálják a nem éppen olcsó pilóta, műszaki képzést. Eszközökről nem is beszélve… Lényegében mindenből új kéne, és nem is kicsit új mivel a nyugati és keleti technológia általában jusztis az ellenkezője egymásnak.

  4. Bár ha Amerika seggét nyaljuk. Akkor adhatnak nekünk is katonai adományt segélyt mint Izraelnek vagy Egyiptomnak….
    NEm muszáj pénz jó a raktáron lévő gépekből is…
    Vagy ha lesz még mákunk és valamelyik ország felaján valamit elfogadni ha kell hanem….

  5. Tudom, ismerem ezt a hivatkozást, de ez egyértelműen téves adat.
    Nem is lehet más, mikor az S-92-est 32 millióra teszi és itt meg ugyanolyan hajtóműből három van.
    Az indiaiaknak közel 60M USD volt a darabra vetített ár, persze nem tudjuk, pontosan mit kaptak vele.

  6. Kuruc: az alapprobléma azzal van, hogy gátakkal akarjuk olyanná formálni a tájat, amilyen sohasem volt.
    Be kellene ismerni, hogy a gátépítés 150 éve is hiba volt, azóta meg csak tetéztük. Inkább tájba illeszkedő gazdálkodást kellene szorgalmazni, mint megpróbálni betörni a Tiszát (meg a többi gátak közé fogott folyót), mert az nem fog menni. (lásd Felsőzsolca)
    De ez itt sajnos OFF.

  7. „400 millió USD”

    Cserébe egy olyan repülő vezetési pontot akartak csinálni ahonnan az egész hadsereget(NAVY,ARMY,AIR FORCE,Vezérkar,Nukleáris fegyverek stb)lehet irányítani.Csak azt mondja már meg nekem valaki,hogy mi a szarnak kellenének bele ilyen dolgok.Egy háború esetén minimális időt töltene a gépen az elnök mert ez csak arra kell,hogy elvigye a legközelebbi reptérre ahol már várja az Air Force One-á avanzsált 747-es amin kicsit több időt tölt el(ezen már van értelme a rajta lévő rendszereknek)a bunkerja felé menet.

  8. Az amerikaiak utólag variáltak felszereltséggel, ezért először csökkentették a rendelt mennyiséget , majd utólag kitalálták hogy „nem is így-úgy”. Amikor kiválasztották a gépet addig mindenkinek minden képben volt.
    India , mint a htka-s cikk címe is mutatja VIP felszereltségű heliket rendelt. És az sem mindegy szvsz hogy NATO-tagállamnak, és szövinek adnak-e el, vagy harmadik félnek (említhetnénk ugye pl.Irakot – hadd ne kelljen példálózni:D)
    Alapára a képességeivel összevetve nem lehet vészes, ha a mienkkel közel megegyező védelmi kiadású Portugáliának is erre voksolt (Algéria..).
    Sztem a valódi hátránya a méretkategóriája lehet, ami egyben az előnye is. Ugyanakkor viszont Ausztria még BlackHawk-ok mellett is,ugyanúgy üzemeltet kissebb osztályba tartozó heliket, valoszinü mert még az sem nevezhető optimális hatásfokkal üzemeltethetőnek.
    Superhawk-nál nyilván nem lehet olcsóbb, de józan ésszel belegondolva nem is lehet számottevő különbség ha a piacon konkurálnak. NH-90 ugyanez. Döntéshozók látják az igazi tételeket kiadási oldalon, nem értem miért akarják itt eldönteni hogy majd mit igen-meg nem. Ha lesz valami ,semmiképp sem fogjuk olcsón megúszni az látható
    Gondolta volna vki tavaly, hogy a Malév 100Mrd-ot megér majd nekünk? még én se mertem volna feltételezni, aztán úgylátszik mégis, orosz biznisz már megvolt köszönjük

  9. Ne felejtsd el, hogy ilyen ország, mint a mienk, nincs is!
    A nemzeti jövedelemhez viszonyított fosztogatási ráta biztos vagyok benne, hogy Európában nálunk a legmagasabb és az egész világot tekintve is rosszul állunk.
    Ezért van az, hogy a portugálokkal vagy az osztrákokkal összehasonlítva sehol sincs a befektetett erőforrások hozadéka.