A svéd Saab több száz millió dolláros megrendelést kapott a Saab 2000 AEW&C (Airborne Early Warning & Control) típusra egy egyelőre ismeretlen vevőtől.
Az Erieye radarrendszerrel felszerelt repülőgép a logisztikai támogatással, a pótalkatrészekkel és a kiszolgáló berendezésekkel együtt 4,5 milliárd svéd koronát (664,1 millió dollárt) kóstál. A vásárló kilétét egyelőre homály fedi, mivel a szerződésben a Saab ígéretet tett, hogy a megrendelő engedélyéig diszkréten kezeli az ügyet. (Korábban Malajzia játszott el a gondolattal, hogy rendszeresíti a típust.)
„Ez a megrendelés tovább erősítette pozitív megítélésünket nem csak a légtérellenőrzés, hanem a rendszerintegráció és a szenzorfúzió területén.” – nyilatkozta Hakan Buskhe, a Saab vezérigazgatója.
„Termékünk remekbe szabott és kibővített megoldásokat biztosít vásárlónk számára a honvédelem és a nemzetbiztonság területén.”
A Saab 2000-es eddigi egyetlen vásárlója Pakisztán volt. A gép, mely kisebb testvéréhez, a Saab 340-eshez hasonlóan remekül alkalmas határrendészeti, felderítő, megfigyelő, valamint kutató-mentő feladatokra, kiváló megoldás a terrorizmus elleni küzdelemben. A 340-es a Svéd Légierőn kívül Thaiföldön és az Egyesült Arab Emirátusokban áll hadrendben. A típus törzsére szerelt Erieye radarrendszert az Embraer 145 fedélzetén (R99 típusjelzéssel) is látni, ezt a párosítást választotta Brazília, Mexikó és Görögország is.
Frissítés @ 2010. október 11.
A Jane’s Defence Weekly által lehozott információk szerint a svédek titokzatos vásárlója nem más, mint a haderejére például Indiához hasonlóan csinos összegeket költő Szaúd-Arábia.
Ugyan a vevő kilétét a Saab-nak a pénzügyi szabályozások miatt csak ki kellett adnia, azt azonban még nem tudni, mennyi gépet is rendelt Szaúd-Arábia és hogy az Erieye egy nagyobb csomag részét képzi-e. A Jane’s véleménye szerint 2 gépről szól a szerződés.
Biztos mi voltunk azok, mert így nem zavarja a retardált hegytetei gyopárokat, és a légterünk se marad védtelen…
Nekünk minek? Kicsik vagyunk mi ehez. Van a NATOnak, nekünk inkább rendesen kéne fizetnünk a ránk eső részt.
Szerintem is Malajzia a szerencsés.
E-3 Sentry mellé… ?
Hány évesek azok? Mikori elektronika van bennük? A B707 alap kegyetlenül öreg már.
https://htka.hu/2008/01/21/e-3-sentry-legterfelderito-repulogep/
86-87-ben állították rendszerbe, ráadásul már CFM hajtóművekkel. Csak a francia és angol gépek fiatalabbak náluk. Az, hogy nem ismerjük a korszerűsítésük részleteit, nem jelenti azt, hogy nem történt. Ráadásul az Öböl háborúk után jó eséllyel kaptak valami fejlesztést. A B707 alap öreg, és…?
A B-52-es is! Drágán üzemeltethető? Szerinted ez számít az araboknál?
Csak a B-52-re nincs alternatíva! Ez nagy különbség. Egyébként a legtöbb szaúdi beszerzést erősen körüllengi a „felesleges” és korrupció „gyanúja”… :)
Ha így nézzük az AWACS-nek sem lenne alternatívája. Ha egy Saabbal hasonlítod össze, akkor olyan mintha a B-52-est az F-16-ossal hasonlítanád. Modernebb, jó is, de kapacitásában kisebb.
Én örülök a Saab sikerének, még egy európai terméket eladnak, csak megmosolyogtató. De ha hülyék az arabok, hát vegyék… :-)
Hogyne lenne? Az orosz fanok egyből benyögehetik az A-50-et, akár hibridként is. A platfrom lehet orosz, a radar lehet pl. izraeli.
Egyébként nem feltétlen kell ma már akkora vas hansonló paramtérekhez, mint régen.
molni
Minek te benyögted…
Megint egymás vérét szívja itt a nagyérdemű.
Szaúd-Arábia-hoz hasonló ország nem a pénzt nézi akkor vélhetőleg a szakmai részt.
Ne haragudjatok de az új radaroknál pont nem arról van szó hogy a mechanikai helyett az elektronikai, számítás technika komponensekre került a hang súly ?
Svédek ebben meg elsők közt vannak .
Akkor mér ne lehetne jó választás az ilyen gép. Racionalizáltabb a képesség ára amitt az ilyen típusú gépek biztosítanak.
Block50
Érthetetlen az össze hasonlítás B-52 és az F-16 nem is egy kategória.
Esetleg az stimmel hogy B-52 és az B-1 viszonya.
De amire ki akartál lyukadni abban az estebe már nem él.
B-1 könnyebb több nagyobb tudás birtokába tervezet bombázó mint a B-52.
Jelek szerint jobb is meg költség hatékonyabb is.
Légtér ellenőrzőknél ez mért ne lehetne igaz.
Új kis gépre szerelt típusoknál fázis vezérelt radar van nincs annyi forgó súlyos alkatrész mikor lassan nano elektronika korába a számítógépes háttér HADVER részének meg nem rendelkezik iszonyatos tömeggel.
Jelek szerint jobb is meg költség hatékonyabb is.
Ez tuti? Az F-14 és F-111 gépeknél akkor bukta volt a variaszány, hogy azóta sem terveztek ilyen gépet sőt, fel sem merült igazából soha. Lehet, hogy a B-52-nel 8 hajtóműve van, de nincs gigantukus terheléseket kapó alapvetően elbaltázott szárnya.
Én inkább azt mondom, hogy most csak saccolni lehet. Senki nem köti pontosan az orrunkra, hogy miben tud többet az egyik a másiknál.
No, közben a svédeknél a baloldali ellenzék a zöldekkel karöltve kikelt magából, hogy mi az hogy már megen egy diktatúrának akarnak haditechnikát eladni Saab-ék. Hogy merészelik! Egyben (gondolom ismét) a fegyverexportra vonatkozó törvényi szabályozás módosítását hangoztatva.
„A világ egyik legrosszabb diktatúrájáról beszélünk. Nem küldhetünk fegyvereket diktatórikus berendezkedésű államokba, akiknek inkább élelmiszert kéne venniük” – hangoztatta a zöldek védelmi kérdésekben illetékes szóvivője. Aki azt is hozzáfűzte, hogy egy esetleges vörös-zöld kormány megakadályozná a svéd fegyverek Szaúd-Arábiához hasonló államokba kerülését.
Muha…
Tcat,
Tiszta szerencse, hogy legalább bánáti bazsarózsájuk nincs :)