|

Reggeli hírcsokor

Engedtessék meg, hogy így kora reggel néhány érdekes, ám nem túl hosszú hírt – amolyan mini-hírhalomként – egybe gyúrva adjunk közre!

Az orosz Szuhoj vállalat keddi bejelentése szerint az Oroszország távol-keleti régiójában található Komsomolsk-on-Amur repülőtéren megkezdődtek a modernizált Szu-33 Flanker-D tengerészeti vadászbombázó repülőgép földi és légi próbái. A majdani új orosz repülőgép-hordozók egyik leendő típusa már modern elektronikával rendelkezik a gyártó szerint, és felveheti a versenyt a nyugati haditengerészeti harci gépekkel.

Szu-33 Flanker-D (Forrás) ,

Ismert tény, hogy az Amerikai Egyesült Államok lakossága körében a legnagyobb a túlsúlyosak aránya a világon. Ez a tény pedig idővel kihatással lett a fegyveres erők újoncainak állapotára is: a legújabb jelentések szerint az alapkiképzés során egyre többen szenvednek el sérüléseket az elégtelen fizikai és egészségi állapotuk miatt. A problémára elsőként a hadsereg vezetése hívta fel a figyelmet, véleményük szerint sürgős megoldást kell találni a problémára, mely az idő előrehaladásával csak súlyosbodik.

Egyelőre nagyobb volumenű programot még nem indítottak, ám már felkértek több életmód-tanácsadó szakembert, hogy dolgozzon ki tervet a helyzet enyhítésére. Mark Hertling altábornagy, a US Army Általános Kiképző Központjának parancsnokhelyettese elmondta: folyamatosan szükség van újoncokra, akiknek teljesíteniük kell bizonyos alapvető kritériumokat, erre viszont egyre kevesebben képesek. Hertling szerint az alapkiképzés során sokan olyan szintű erőpróbákkal találkoznak, mint addigi életük során soha, és nincs is meg a fizikai erőnlétük annak leküzdésére.

Az alapkiképzés nem könnyű erőpróba (Forrás) ,

A HTKA-n már korábban is szó esett az AirMule-ról, mely egy izraeli fejlesztésű STOL repülőgép. Legutóbbi hírünk idején még több rögzítő drótkötéllel volt csak képes levegőbe emelkedni, ez az idő azonban már elmúlt. Sőt, mindezidáig 10 órát töltött a levegőben 40 felszállás alkalmával. Nemrég pedig az eddig alkalmazott csúszótalpakat hagyományos futóművekre cserélték, ami megnövelte a gép által hordozható teher súlyát, valamint megkönnyítette az AirMule földi mozgását.

Jelenleg a gyártó (Urban Aeronautics) a tesztek kiértékelésével foglalatoskodik, de a tervek szerint még idén folytatódhat a berepülési program.

Szűk 2 héttel az első hajtóműpróbák után október 4-én a Lockheed Martin mariettai telephelyén elrugaszkodott a kifutópálya betonjáról az Indiai Légierő első C-130J típusú teherszállító gépe, mely értelemszerűen a decemberi leszállítását megelőző repülési tesztek kezdetét szignálta. Ezen programban a Lockheed Martin állítása szerint néhány héten belül a 2. és a 3. gép társaságát is élvezheti majd az első indiai Hercules.

Az indiai Hercules első szárnyalására emelkedik el éppen

Az indiai Hercules első szárnyalására emelkedik el éppen | Forrás: Lockheed Martin ,

India első C-130J gépe első repülését követő gurulása közben

India első C-130J gépe első repülését követő gurulása közben | Forrás: Lockheed Martin ,

30 hozzászólás “Reggeli hírcsokor”

  1. Én nem tudom mit erőlködnek vele.A Szuhoj nagy politikai hátszelén kívül semmi nem indokolja ennek a gépnek a meglétét egyszerűen alkalmatlan emberi léptékű hordozón(pl egy CVN) való üzemeltetésre.A következő hordozójuk nagyobb lesz mint a mostani de még oda is baszott nagy ez a gép mert az a PAK-FA,Szu-50,T-50 vagy hogy hívják lesz a típusa aminél a Szu-33 nagyobb.

  2. „bczozo szerint: Kedden éjjel kihajózott a Dimitrij Donszkij a Fehér tengerre, hogy elvégezzék a Bulava 13. tesztjét, ami egyes orosz források szerint csutortkon lesz esedékes.”

    Mentőhajók mentek vele? :-)

  3. Pontosan, az új kinevezett fokonstruktor Korotcsenko szerint is nem a konstrukcióval volt a hiba. Nem csoda hisz kb 500 kisebb- nagyobb beszállítója van a Bulavának (polgári cégek is) . OO-ban a minoségellenorzés és a gyártás „kissé ” el van maradva.

  4. „…nem a konstrukcióval volt a hiba. Nem csoda hisz kb 500 kisebb- nagyobb beszállítója van a Bulavának (polgári cégek is) . OO-ban a minoségellenorzés és a gyártás “kissé ” el van maradva.”

    És akkor a Sineva rakétákkal miért nem volt SOHA minőségi probléma? Ott kevesebb a beszállító? Vagy ott jobban megoldották a meo-t?

  5. A Bulava elso és második fokozatát szilárd uzemanyag hajtja, a harmadikat folyékony. Ez az elso orosz tengerallatjáróról inditott IBR, amely szilárd hajtóanyaggal indul. A Szineva folyékony uzemanyaggal mukodik (hagyományosan). és a szovjet rakéták modernizált változata (nem új).

  6. „…ha ott a Sineva minek a Bulava?”

    Hát ez az! Jó lenne, ha valaki megszakértené, minek szórnak ki sok milliárdot az oroszok erre a szarra, amikor a modernizált Sineva minden tesztindítása tökéletesen sikerült, egy jól bevált, sikeres konstrukció, ráadásul a hatótávolsága 11.500 km, szemben a Bulava mindössze 8.000 kilométeres hatótávjával! Annál is inkább hülyeség, mert az amerikaiak sem cserélgetik a Trident SLBM rakétáikat, pedig ők aztán nem sajnálják a pénzt ilyesmire, lásd az amerikai vs. orosz katonai kötségvetés különbözetét…

  7. Fade

    „ha ott a Sineva minek a Bulava”

    Mert most építenek egy SSBN tengó osztályt amihez a Bulava van rendszeresítve és ez nem olyan mint a repülőknél,hogy pár hónap alatt kisebb szoftvermódosítással és próbalövészettel meg lehetne oldani az integrációt,ha át akarnák fegyverezni az új SSBN-et akkor a fél hajót át kéne építeni ami rengeteg pénz és időveszteség.

    „És akkor a Sineva rakétákkal miért nem volt SOHA minőségi probléma? Ott kevesebb a beszállító?”

    Azt a rakétát még a Szu idején tervezték és gyártották.A rakétagyártó üzemek jó része a Szu felbomlása után külföldre kerültek emiatt a Bulava programba olyan beszállítók álltak rendelkezésre akik életükben nem gyártottak alkatrészt rakétához ez az oka az alkatrészek gyenge minőségének.

  8. „Még egy nagyon fontos dolog annyi különbség van a Bulava és a Szineva között mint a Raptor és az F-15C/D között a Bulava javára.”

    Ez érdekes álláspont! Kifejtenéd? Különösen a kb. egyharmaddal kisebb hatótávolság tekintetében! Mert még ha valami extrát is tudna, pl. sea skimmer, vagy stealth üzemmód, ilyesmi. De ezt még az oroszok sem állítják…

  9. „Mert most építenek egy SSBN tengó osztályt amihez a Bulava van rendszeresítve és ez nem olyan mint a repülőknél,hogy pár hónap alatt kisebb szoftvermódosítással és próbalövészettel meg lehetne oldani az integrációt,ha át akarnák fegyverezni az új SSBN-et akkor a fél hajót át kéne építeni ami rengeteg pénz és időveszteség.”

    Ezt én is tudom, de biztos, hogy nem ez a valódi oka! Amikor a Bulava program elkezdett befuccsolni, és sorra jöttek az epic fail tesztek, még csak az első egység, a Yury Dolgoruky volt készen, és éppen hogy csak elkezdték a 2. és 3. egységet. Ez azóta sem sokat változott, az Alexander Nevsky kb. 50%-os állapotban van, a Vladimir Monomakh még 25%-ban sincs kész, a St. Nicholas gerincét pedig csak most fektették le. A széria további négy egysége pedig még csak elméletben létezik. Tehát, igazából csak a Dolgoruky-t kellett volna teljesen szétszedni, a többinél még időben változtathatnának a main weapon system-en…

  10. Killer Clown

    „Ez érdekes álláspont! Kifejtenéd? Különösen a kb. egyharmaddal kisebb hatótávolság tekintetében! Mert még ha valami extrát is tudna, pl. Ez érdekes álláspont! Kifejtenéd? Különösen a kb. egyharmaddal kisebb hatótávolság tekintetében! Mert még ha valami extrát is tudna, pl. sea skimmer, vagy stealth üzemmód, ilyesmi. De ezt még az oroszok sem állítják… ,”

    Sokkal pontosabb,nagy mértékben ellenáll a külső mechanikai hatásoknak(lézer,robbanások,repeszek) nem csak a robbanófej hanem maga a rakéta test is,már nem csak infracsapdákat meg dipol kötegeket szór a visszatérő egység hanem manőverezik is,nagyságrendekkel javítottak a zavarvédettségen,szilárd hajtóanyagú az elődökkel ellentétben(ez óriási előny),a röppályája nagyon alacsony ezért gyorsabban ér a célponthoz + a felszálló ág/leszálló ág rövidebb ezzel csökken az ellentevékenységre rendelkezésre álló idő.Elég lesz?

    sea skimmer??Ez neked,hogy jött.Ez egy interkontinentális ballisztikus rakéta nem kell neki vízfelszín követés.

  11. „… ha ott a Sineva minek a Bulava? ”

    A Szinevák csak 2020-ig lesznek szolgálatban, mivel hordozóik a Delta III és Delta IV-esek addig ki lesznek vonva a hadrendbol, tovább már nem lehet modernizálni ezeket a hajókat. A 4 . generációs Borejek váltják ezeket a hajókat a Bulavával.

  12. „Sokkal pontosabb,nagy mértékben ellenáll a külső mechanikai hatásoknak(lézer,robbanások,repeszek) nem csak a robbanófej hanem maga a rakéta test is,már nem csak infracsapdákat meg dipol kötegeket szór a visszatérő egység hanem manőverezik is,nagyságrendekkel javítottak a zavarvédettségen,szilárd hajtóanyagú az elődökkel ellentétben(ez óriási előny),a röppályája nagyon alacsony ezért gyorsabban ér a célponthoz + a felszálló ág/leszálló ág rövidebb ezzel csökken az ellentevékenységre rendelkezésre álló idő.Elég lesz?”

    Hát, először is erre szokták mondani, hogy ez még akkor is túl szép, ha elosztod a felét a harmadával, és az lesz a realitás. Ennek az oroszoknál nagy hagyományai vannak, a legjobb példa erre az R-77 „Amraamszkíj” rakétájuk valós képességei, versus amit a sajtóanyaga állít róla. Igaz, a papír sok mindent elbír. De ha tegyük fel, igaz mind ez a sok jóság, akkor is: mi értelme volt egy hadászati rakéta esetében kb. egyharmadával csökkenteni a hatótávolságot az elődéhez képest?

    „Sea skimmer??Ez neked,hogy jött.Ez egy interkontinentális ballisztikus rakéta nem kell neki vízfelszín követés.”

    Irónia rulez. Ezek szerint nem jött át…

  13. „A Szinevák csak 2020-ig lesznek szolgálatban, mivel hordozóik a Delta III és Delta IV-esek addig ki lesznek vonva a hadrendbol, tovább már nem lehet modernizálni ezeket a hajókat. A 4 . generációs Borejek váltják ezeket a hajókat a Bulavával.”

    Oké, ez tiszta sor, nem vitatja senki. A Delták mára már csörömpölő dinoszauruszok, nem ütik meg a XXI. század mércéjét. A kérdés inkább az volt, hogy ha a Sineva kiválóan bevált, a Bulava pedig eddig csak vég nélküli szopásnak bizonyult, akkor miért nem a Sinevák kerülnek a Borey osztály épülő egységeibe? Mivel ténylegesen még csak egy, a Yury Dolgoruky van kész, átépíteni csak azt kellene, a többinél még nem késtek le semmiről…

  14. „Hát, először is erre szokták mondani, hogy ez még akkor is túl szép, ha elosztod a felét a harmadával, és az lesz a realitás.”

    Ez egy igen inteligens hozzászólás…Akkor már azt se vegyük ténynek,hogy 3 fokozatú vagy,hogy MIRv robbanófejet is tud hordozni.komolyan mondom vicces vagy.

  15. „De ha tegyük fel, igaz mind ez a sok jóság, akkor is: mi értelme volt egy hadászati rakéta esetében kb. egyharmadával csökkenteni a hatótávolságot az elődéhez képest?”

    Mert elég pl.Ezzel a hatótávval a hazai kikötőkből le van fedve egész Európát,Ázsia és az USA 90%,ha egy pár száz kilométert eltávolodik a kikötőből akkor az amik teljes területe is le van fedve.

  16. Eddig azt hittem, hogy evidens, miért kisebb a a Bulava hatótávolsága.
    A kisebb hatótávolság miatt eleve kisebb a rakéta mérete. A kisebb méretű rakéta áramvonalasabb és csendesebb hajókba rakható. Miután 8000 km hatótáv több, mint elég, egy csendesebb tengó nagyobb biztonságban tud mozogni bárhol az óceánokon, így hadászati értelemben nincs jelentősége a „rövidebb” hatótávnak, mivel a cserébe kapott előny ezt bőven ellensúlyozza.

    A rövidebb hatótáv rövidebb repülési időt és rövidebb időtartamra szűkített ellen tevékenységet is jelent, amely sikere hatványozottan csökkenhet.
    Azaz a látszólag kisebb hatótáv valójában megnövelt esélyű sikeres csapásmérő képességet jelent.

    M

  17. „akkor miért nem a Sinevák kerülnek a Borey osztály épülő egységeibe? Mivel ténylegesen még csak egy, a Yury Dolgoruky van kész, átépíteni csak azt kellene, a többinél még nem késtek le semmiről…” Ez lehetetlen mivel a Szineva méretei miatt nem férne a Borej osztályokba. és az átépítésuk rengetek pénzbe kerulne. Ha az idén tervezett két további teszt is sikeres lesz, akkor 2011- ben már rendszeresíteni akarják az oroszok, és mivel a stratégiai nukleáris fegyverzet prioritás a pénz is boztosítva lenne a további 3 Borej befejezésére. 2020-ig biztos lenne 4 Borej.