|

A jövő útja: az AirMule

A lebegő autó képe már közel száz éve foglalkoztatja az emberek fantáziáját. A tudományos-fantasztikus regények íróinak egyik kedvenc képi eleme a nyüzsgő metropolisz, melynek utcáin a dudáló, füstölgő négykerekűek helyett hangtalanul száguldó masinák szelik az eget. Nos, ez a kor talán már nincs annyira nagyon messze, a technológia első fecskéi ugyanis már elkezdték hódító útjukat.

Hatalmas fejlődést jelentett a repülésben a helikopterek megjelenése. A forgószárnyúak 1950-es évekbeli elterjedésük óta rengeteget változtak, és talán mostanra elérték azt a szintet, ahonnan már csak nagyon kevés lehetőség van a továbbfejlődésre. Elsőre kicsit furcsán hathat, de lehetséges, hogy néhány évtizeden belül leváltják őket a „repülő autók”.

Az egyik első ilyen jellegű fejlesztést az izraeli illetőségű Urban Aeronautics vállalat tudhatja magáénak. A cég katonai és polgári alkalmazásra is képessé szeretné tenni az igencsak sokatmondó AirMule (Légi Öszvér) névre hallgató termékét, melyet még X-Hawk néven is emlegetnek. Az igencsak innovatív kialakítású szerkezetnek ezen kívül van még egy érdekessége, ugyanis pilóta nélküli.

Levegőben a Légi Öszvér (Forrás) ,

Paramétereit tekintve az AirMule 2,15 méter széles, 5,9 méter hosszú, maximális felszálló súlya 1200 kg, legnagyobb sebessége pedig 185 kilométer óránként. Hasznos terhelése 430 kg, ekkora mennyiségű cókmókkal megpakolva pedig egy egyórás repülés alatt 130 kg üzemanyagot fogyaszt óránként.

Öszvérünk meghajtásáról egy Turbomeca Arriel 1 turbóventilátoros hajtómű gondoskodik, mely 545 kW teljesítmény leadására képes. A vezérlést a cég saját fejlesztésű rendszerével oldják meg, mely rendkívül összetett, a pontos navigációhoz szükséges információkat és jeleket ugyanis egyszerre kapja egy GPS-rendszertől, tehetetlenségi (inerciális) navigációs rendszertől, valamint két lézeres magasság- és távolságmérőtől.

Az AirMule első repülését 2010. április 21-én hajtotta végre. Ennek során mindössze három méterre távolodott el az anyaföldtől, melyhez több biztosító kábel is kötötte, de ez is nagy eredmény. A fejlesztők szerint még az idén sor kerül az első „kábelmentes” tesztre is, mikor is a Légi Öszvért már tényleg semmi nem köti majd a talajhoz.

Innen talán kissé jobban látszik a meghajtórendszer (Forrás) ,

Az Urban Aeronautics honlapján fellelhető fantáziaábrák szerint az AirMule-nak öt változatát tervezik piacra dobni. Természetesen lesz majd egy „alap” verzió, minden bizonnyal a civil szférában szeretnének vele teret hódítani. Ennek lesz kissé feltuningolt változata is, melybe néminemű luxusfelszereltséget is terveztek.

Ami számunkra fontosabb lehet, az a további három variáns. Az egyik a civilben taxi, angyalbőrben felderítő-járőr, ebben az utasok már több védelmet kapnak. Mentőfeladatokra két külön típust is gyártanának, az egyik a nagy magasságú mentésben tevékenykedne, a másik pedig MEDEVAC és SAR/CSAR bevetéseken menthetné meg a bajbajutott katonák életét.

Arról, hogy milyen mennyiségű és minőségű fegyverzetet kapna, valamint hogy egyáltalán kapna-e, még nem esett szó, azonban ha tényleg szeretnének katonai verziót, annak meg kell oldani a védelmét is. Reméljük, nem esnek bele a „hibalavinába”, melyet sok esetben a súlynövekedés indít el, ami jelen esetben is előfordulhat.

Annyit még érdemes hozzátenni, hogy a fentebb említett verziókat ember vezeti majd, tehát az AirMule csak ideiglenesen UAV.

5 hozzászólás “A jövő útja: az AirMule”

  1. Kíváncsian várom, hogy a jövőben várható növekvő üzemanyagárak és a csökkenő kitermelés mellett képes lesz-e átállni a hagyományos városi közlekedés az ilyen benzinfaló masinákra. Valószínűbbnek látszik, hogy inkább csak a felsőbb osztályok csemetéi fognak ezekkel száguldozni a négykerekű páriák feje felett. Amúgy szép és jó a gép, csak kár, hogy a fosszilis energiahordozók aranykorának derekán érkezett el közénk.

  2. Sok helyen kiválthatja a helikoptereket- Pl: a rotor hiánya miatt kisebb hely kell. Egy hadihajón több férhet el belőle, mondjuk 2 helyett3+, többet lehet fogadni indítani egyszerre…
    Hány férhet el belőle például egy helikopter hordozón?
    Persze csak ha egyszer használható fejlesztések lesznek belőle.
    Azért ez így még elég fapadosnak látszik.

  3. Hát szerintem ezt csak speciális feladatokra fogják használni.
    Szerintem a helikoptereket inkább az Osprey ivadékok fogják majd kiváltani.De a helikoptereknek még sokáig lesz létjogosultsága szerintem.Azért érdekes másíííína.