Evés közben jön meg az étvágy – tartja a mondás, amit két aktuális hírre is rá tudunk húzni, hiszen mind az amerikaiak, mind pedig az indiaiak 1-1, már futó program kapcsán látszanak igazolni ezen mondást. C-5 Galaxy és P-8 Poseidon egyveleg következik!
Kezdjük talán a szubkontinenssel, ahol úgy tűnik érvényesíteni kívánják a 2009 elejei P-8 Poseidon megrendeléshez kapcsolt opciót és további gépeket rendelnek meg a közeljövőben. Az indiai ZeeNews hírügynökség közlése szerint az indiai kormány megerősítette azon értesülést, miszerint a 2009 január 1-én aláírt, 8 tengerészeti járőrgépről szóló, 2,1 milliárd dollár értékű csomagot megfejelik további 4 gép megrendelésével.
Ugyan a Kongresszus 2009 nyár elejei döntése értelmében az USAF 59 db C-5A gépére a nyugdíjazás vár, Super Galaxy-vá avanzsálás pedig csak 47 db B 2 db C Galaxy számára adatna meg, a RERP program költségvetési keretének tartása végett a Lockheed Martin az USAF-fal karöltve ismét elkezdte feszegetni a C-5A gépek C-5M Super Galaxy (az AMP és a RERP programok által magába foglalt modernizálásokon is átesett átesett gépek megnevezése) változatra alakítását.
„Ez egy jó ötlet, ám financiálisan szoros a jelenlegi környezet” – nyilatkozta Tom Owen altábornagy, az Aerospace Systems Command feje, egyben a gépbeszerzésekért és modernizálásokért felelős program egyik vezetője. Az áltábornagy, aki ezen nyilatkozatát egyébként még szeptember 30-án, az első, már szériában átalakított C-5M átadásán tette megjegyezte azt is, hogy az elkövetkező években a védelmi minisztérium megvizsgálja ezen lehetőséget, ha a szükséges pénzösszeg rendelkezésre áll.
Ehhez kapcsolódóan a Lockheed Martin emlékeztetett rá, hogy az utolsó C-5B 2014-ben esedékes átalakítása utáni kiesés és a beszállítóktól is függő árcédula tartása érdekében a szóban forgó költségvetési évben hosszútávú finanszírozásra lenne szükség.
A védelmi szektorban mozgó vállalatóriásnak jelenleg egyébként egy 6 milliárd dolláros, fix áras szerződése van 49 Galaxy – 47 C-5B és a 2 C-5C – C-5M Super Galaxy-vá alakítására. A RERP program 3 prototípusával – 1 C-5A és 2 C-5B – összesen 52 C-5M áll majd az USAF rendelkezésére pár éven belül.
Az 59 C-5A sorsa egyelőre tehát nem egyértelmű, hiszen ezen felvetett javaslat mellett a Kongresszus menetközben arra is utasította a Légierőt, hogy tanulmányozza a kivonandó gépek civil tartalékos állományba (Civil Reserve Air Fleet, CRAF) helyezését, illetve esetleges felajánlásukat a nemzetközi partnereiknek.
Ennek megfelelően a Lockhhed Martin informálisan már meg is kereste a CRAF üzemeltetésében részt vevőket, illetve külföldi társaságokat, melyekre érkezett visszajelzések alapján egyelőre úgy vélik, hogy mutatkozhat néminemű kereslet a feleslegessé vált Galaxy-k iránt.
„6-12 hónap múlva többet fogunk tudni” – nyilatkozta ezen utóbbi információt tálaló kormányzati illetékes.
Mindenesetre a CRAF-ban benne lévő társaságok egyike-másika az Egyesült Államok civil légitársaságai között egyedi képességre – túlméretes szállítmányok szállítására – tehet szert a kivonás előtt álló C-5A gépekből történő beszerzéssel. Mindenesetre ha sikerül érdeklődő társaságot találni, akkor annak és a Lockheed Martin érdeke is az AMP (~4,5 millió) vagy a RERP-pel (~82 millió) is megfejelt AMP modernizáció elvégzése a gépeken.
Melyre a Lockheed Martin állítása szerint lenne is kapacitása, hiszen a Super Galaxy programon belül a mariettai üzemben éves szinten 11 C-5B modernizálására kerül majd sor, holott további 2 gépet be lehetne még passzírozni az ütemtervbe.