Az Amerikai Egyesült Államok nehézbombázó-flottájának gerincét immáron több mint 50 éve a Boeing B-52 különféle verziói alkotják, s jelenleg úgy néz ki, hogy ez még sokáig így is lesz. Konkrétan 2045-ig szeretnék szolgálatban tartani az öreg ’vasat’, bár addigra már rendelkezésre kell, hogy álljon az új bombázó is. Amíg azonban nem jelenik meg a B-3, a ’Buff’-okat folyamatosan fejleszteni kell, hogy megfeleljenek a legújabb követelményeknek. Ez viszont sokba kerül…
Azt, hogy mennyire sokba, a következő hír is példázza. A USAF ugyanis szeptember 30-án ítélte oda a Boeingnak azt a határozatlan időre és határozatlan beszerzendő eszközmennyiségre vonatkozó szerződést, mely a Stratofortress-flotta hosszú távú karbantartását és modernizálását (elsősorban a fegyverrendszerekét) tartalmazza. A repülőgépgyártó mamutcég összesen 11,9 milliárd dollárral gazdagodott ezáltal.
’A szerződés több eszközszállítást is tartalmaz az elkövetkező nyolc-tíz évre. Így továbbra is fenntartható az a speciális mérnöki és karbantartói állományunk, mely a B-52-vel foglalkozik már hosszú ideje. Most elsősorban a típus fegyverrendszereit és kommunikációs berendezéseit fogjuk modernizálni, de folyamatosan keressük a károsanyag-kibocsátás csökkentését elősegítő technológiákat is.’ – áll a Boeing nyilatkozatában.
Így tehát a B-52-esek üzemeltetési feltételei, valamint a korkövetelményeknek való megfelelősége biztosított lesz 2020-ig. Arról nem szólt a fáma, hogy a fenti összegbe beletartozik-e a Northrop Grumman APQ-166 fedélzeti lokátorok lecserélése is, vagy az arra szánt 151,3 millió dollárt külön program keretében használják fel.