Az Amerikai Egyesült Államok nehézbombázó-flottájának gerincét immáron több mint 50 éve a Boeing B-52 különféle verziói alkotják, s jelenleg úgy néz ki, hogy ez még sokáig így is lesz. Konkrétan 2045-ig szeretnék szolgálatban tartani az öreg ’vasat’, bár addigra már rendelkezésre kell, hogy álljon az új bombázó is. Amíg azonban nem jelenik meg a B-3, a ’Buff’-okat folyamatosan fejleszteni kell, hogy megfeleljenek a legújabb követelményeknek. Ez viszont sokba kerül…
Azt, hogy mennyire sokba, a következő hír is példázza. A USAF ugyanis szeptember 30-án ítélte oda a Boeingnak azt a határozatlan időre és határozatlan beszerzendő eszközmennyiségre vonatkozó szerződést, mely a Stratofortress-flotta hosszú távú karbantartását és modernizálását (elsősorban a fegyverrendszerekét) tartalmazza. A repülőgépgyártó mamutcég összesen 11,9 milliárd dollárral gazdagodott ezáltal.
’A szerződés több eszközszállítást is tartalmaz az elkövetkező nyolc-tíz évre. Így továbbra is fenntartható az a speciális mérnöki és karbantartói állományunk, mely a B-52-vel foglalkozik már hosszú ideje. Most elsősorban a típus fegyverrendszereit és kommunikációs berendezéseit fogjuk modernizálni, de folyamatosan keressük a károsanyag-kibocsátás csökkentését elősegítő technológiákat is.’ – áll a Boeing nyilatkozatában.
Így tehát a B-52-esek üzemeltetési feltételei, valamint a korkövetelményeknek való megfelelősége biztosított lesz 2020-ig. Arról nem szólt a fáma, hogy a fenti összegbe beletartozik-e a Northrop Grumman APQ-166 fedélzeti lokátorok lecserélése is, vagy az arra szánt 151,3 millió dollárt külön program keretében használják fel.
2045-ig:) az szép hosszú pályafutás!
Az a durva, hogy október 26-án lesz 48 éve, hogy az utolsó Buff kigördült az összeszerelő csarnokból. Na persze ma már csak külsőre hasonlítanak az akkori H-khoz, de akkor is :)
Mindenesetre repülős családokban már így is generációk repülhették akár :)
Hogyogy nem öregszik a sárkány? Honnan lopnak alkatrészt a hajtóműhöz? n+1 éve nem gyártják már.
molni
Az autógyáraknak a gyártás leállítása után 20 vagy 30 évig biztosítania kell az alkatrész utánpótlást gondolom ez a hadseregeknél sincs másképp főleg aktív gépek esetében.
Szép korban vannak már a nagyvasak. :)
Minden bizonnyal megérte a típust kifejleszteni és legyártani. A világ legtovább szolgálatban tartott típusa lesz az tuti. Remélem az utódot ís úgy fejlesztik, hogy legalább 100 év legyen a szolgálati ideje.
Jut eszembe mennyi repült ideje lehet a még szolgálatban álló gépeknek, esetleg a teljes flottának együttvéve.
Na kicsit utánanéztem mit bír ki a sárkány.
Ezt találtam:
http://www.globalsecurity.org/wmd/systems/b-52-life.htm
Az autógyáraknak a gyártás leállítása után 20 vagy 30 évig biztosítania kell az alkatrész utánpótlást gondolom ez a hadseregeknél sincs másképp főleg aktív gépek esetében.
Hol kapsz ma te ÚJ Skoda 120 lámpát motort vagy bármi más fődarabot? Mi írja ezt elő és hol?
Bár valószínűleg vitatható a véleményem, de úgy érzem, ez lenne egy csomó emberek által használt eszköznél a cél: a tartósság. A környezetet pl. semmivel se lehet jobban védeni, mint TARTÓS eszközök gyártásával. Jó, tudom, ez csak egy szempont…
De gondoljatok bele: a legtöbb autónak, a formatervére költött pénzt ha a technológiába fektetik, hajaj, hol lehetnénk:) Kellenek az új anyagokból rakott repülők, de valójában ha a hajtóművekre elektronikára, biztonságre koncentrálva fejlesztették volna tovább a polgári gépeket, akkor kevesebb pénzből még jobbat hozhattak volna ki.
Szerintem…
Nekem van 40 éves robotgépem, 35 éves szeletelőm (elektromos) 40 éves zsebrádióm, 30 éves dagasztógépem, és egy 30 éves (VIDEOTON) hordozható TV-m, valamint, rádió erősítőm…
Kifogástalan mindegyik. Nem vagyok gyűjtő, életemben vagy szüleim életében kerültek a családba. Vettem tavaly egy hajszárítót. Mondjam meddig tartott?
Ennyi mellébeszélés után: ami jól megvan csinálva, az fejlesztésekkel igenis működik:
Bocs a sok pofázásért:)
Arizonában a sivatagban azért van egy pár B-52-es, ami nem repülte ki 100%-ig az idejét, azokból lehet alkatrészeket kinyerni. A hajtómű elég problémás, mivel a B-52-es eddigi – valószínűleg a jövő beli – karrierjében mindig ez adta a legtöbb munkát.
Lehet 30 év múlva majd egymás mellett áll három vagy négy pilóta generáció és mondhatják:”Kedvenc járgányomat apámtól örököltem, amit az ő apjától kapott, aki szintén a faterjától „maradt” rá.”
Hornet102
A repülőgép temető beírásakor annyi kép jött be arizónából, hogy magam is meglepődtem.
Az emberiség pár dolgot megoldhatott volna a soha be nem vetett repülők árából:)
/ma ilyen napom van:)/
http://m.blog.hu/vi/vilagutazo/image/10Majus/temeto1.jpg
molni
Ezek uniós előírások.
igla!
Most írjam azt, hogy egy B-52-höz felhasznált cuccból 20.000 szemetes kukát lehetett volna készíteni…
Anyagot ne kérdezzétek, hogy miből lettek volna azok a bizonyos kukák, a tömeg adatot vehették alapul azok a pihentek akik ezt kiszámították.
2045? Döbbenetes. A típus szolgálatba lépésének idejét (1952) tekintve ez olyan, minta 2010-11-ben még egy 1918-as, I. világháborús típus állna szolgálatban :))
Dudi,
„Az autógyáraknak a gyártás leállítása után 20 vagy 30 évig biztosítania kell az alkatrész utánpótlást gondolom ez a hadseregeknél sincs másképp főleg aktív gépek esetében.”
Max. bontóból :)
1991-től 2003-ig volt hatályban olyan fogyasztóvédelmi jogszabály, ami a tartós fogyasztási cikkekre előírt ilyen időtartamot, ami ha jól emlékszem, akkor a forgalmazás végétől számított 8 év volt (de ebben nem vagyok biztos). Erről a gyártónak/importőrnek és a forgalmazónak szerződésben előre meg kellett állapodnia, és a jótállási jegyen fel kellett tűntetni az alkatrészellátás és szerviz-szolgáltatás határidejét.
2003 óta tudtommal csak az EU-s fogyasztóvédelmi törvényben szereplő szavatosság és jótállás (garancia) idejére vonatkozik ez, azon túl senki nincs kötelezve semmire. Nagy előrelépés… :)
Nyilván nincs bajuk az öreg hajtóművekkel, hisz a turbofanra cserélés terve évekel ezelőtt törölve lett.
Igla
Qrwára 1etértek veled. Ez mindenkinel jó lenne — a gyártó kivételével.