|

Az Ocelot nyerte az LPPV tendert

Az afganisztáni brit járműpark nem kifejezetten jó állapotáról már több ízben is szó esett oldalunkon, egy valami pedig mindig közös volt a konklúziókban: az Egyesült Királyság által jelenleg is nagy számban alkalmazott Snatch Land Rover terepjárók alkalmatlanok a kinti szolgálatra, leváltásuk minél előbb szükséges. Erre rájöttek az angol vezetésben is, és pár évvel ezelőtt el is indult az LPPV (Lightly Protected Patrol Vehicle – könnyű védettségű felderítő gépjármű) program, melynek célja a Land Roverek leváltása lett.

A megrendelésért két vállalat küzdött: a Force Protection Europe és a Supacat. Előbbi gyártja többek között a Cougar járműcsaládot, utóbbi pedig HMT (High Mobility Transporter – Nagy Mozgékonyságú Szállító) járműcsaládjával vált híressé, melynek egyik tagját, a HMT 400 Jackal 2a-t nemrég nagyobb példányszámban rendelte meg Nagy-Britannia a Land Roverek ideiglenes helyettesítésére az LPPV megérkezése előtt. Látható tehát, hogy mindkét fel nagy tapasztalatokkal rendelkezik a jól védett, gyors, nagy mozgékonyságú katonai gépjárművek területén. Azonban győztes mindig csak egy lehet.

A brit Védelmi Minisztérium alapos tesztelés után végül úgy döntött, hogy az LPPV nevet ezután a Force Protection Europe (továbbiakban: FPE) vállalat Ocelot járműve viselheti. Hamarosan elkezdődnek a tárgyalások a végleges szerződéssel kapcsolatban, és a tervek szerint a cég 2011-ben adhatja át az első LPPV-t a hadseregnek. Az FPE igencsak jól járt, hiszen a 200 járműért közel 100 millió fontot (~ 160 millió USD) zsebelhetnek be, és ez még csak az első kör, a későbbiekben ennek duplájára, vagyis 400 darabosra is nőhet a megrendelés-állomány.

Ocelot LPPV (Forrás) ,

Az Ocelot teljes mértékben az aszimmetrikus hadviselés igényeinek megfelelően készült. Az IED-k elleni védelemről a V-alakú alváz, a megerősített gumiabroncsok és a fejlett páncélzat gondoskodik. Mindamellett pedig maximálisan törekedtek a mozgékonyságra is: a jármű akár 110 km-es óránkénti sebességgel is haladhat műúton, négykerék meghajtásának köszönhetően pedig terepen is képes gyorsan és stabilan haladni. Moduláris kialakításának köszönhetően az aktuális feladat igényeihez igazítható a felépítménye, a változtatásokat pedig akár 30 perc alatt is elvégezhetik a katonák. Méreteit tekintve nem kifejezetten nagy: 5,3 méter hosszú, 2,3 méter magas és 2,1 méter széles, így városi harcban is alkalmazható, elfér a sikátorokban is, valamint a kisméretű közúti hidak sem okoznak neki akadályt. Terhelhetősége 2000, össztömege pedig 7500 kg, a szállítóható személyek száma hat fő.

’Kicsi, fürge és jelentős védettséggel bír – az LPPV a technológia csúcsát képviseli!’ – mondta Peter Luff, a brit Védelmi Minisztérium technológiai fejlesztésekért felelős részlegének vezetője. ’E jármű soha nem látott szintű védelmet és mozgékonyságot ad majd a csapatoknak, akik ezen túl sokkal nagyobb biztonságban végezhetik majd el sokrétű feladataikat.’

23 hozzászólás “Az Ocelot nyerte az LPPV tendert”

  1. comandante

    Azok a járművek arra jók amire kitalálták őket nevezetesen,hogy megvédje a bent ülőket az kézi lőfegyverektől,RPG-től és az IED-től na most erre rájött ali,fogta magát csinált egy akkora IED-t ami ezeket is kicsinálja ennyi az egész.Tudjátok az örök verseny védelem kontra tűzerő de itt az a baj hogy a páncélzatot nem növelheted a végtelenségig míg az IED bármekkora lehet.

  2. „Az ilyen autók meg semmi másra nem jó mint arra hogy egyesek jól megtömik a zsebüket. ”

    Ez is jó rész. Mercedesben/UAZon átmegy bármi ami AK/M4. RPG7 ellen szintén nem védenek. Egy 20kgs IED után halott az egész benne ülő banda. Ellenben egy pl Cougar védett AK/M4/RPG7 ellen és 30méterre repült motor esetén kiszállnak belölle.

    Ja semmire se jók.

    ennél csak a „Még mindig nem jöttek rá hogy az aszimmetrikus hadviselésnél ki kell szállni a járművekből és üldözni kell a lázadókat gyalog a hegyekben. ”

    rész amit kommenteltem is jobb…

  3. hasznosak az ilyen cuccok, ezek miatt is van kevesebb nato veszteség, mint azt a tálibok szeretnék.
    Az egy más kérdés, hogy Afganisztánban az utak a völgyekben és szerpentineken hajtanak, tehát a terep egyáltalán nem kedvez annak, hogy kiszállsz és onnan próbálod kimagozni a hegyoldalban beásott afgánokat, sőt sok szövetséges egyáltalán nem akar direkt tűzharcba keveredni az afgánokkal(olasz,németek stb.), de talán meg is lehet őket érteni, viszont így nem lesz győzelem, ahhoz tényleg ki kell szállni az elején és gyalog a hegyen távcsöves puskával, colt,hk,ak -val vadászgatni. Ezek csak arra jók a hegyi terepen, hogy egyik faluból a másikba vagy egyik bázisból a másikba eljuss imádkozva, hogy nem robbantanak alád.

  4. Fade

    ennél csak a “Még mindig nem jöttek rá hogy az aszimmetrikus hadviselésnél ki kell szállni a járművekből és üldözni kell a lázadókat gyalog a hegyekben. ”

    Ha nem ez,akkor mi szerinted a megoldás??

    „Ez is jó rész. Mercedesben/UAZon átmegy bármi ami AK/M4. RPG7 ellen szintén nem védenek. Egy 20kgs IED után halott az egész benne ülő banda. Ellenben egy pl Cougar védett AK/M4/RPG7 ellen és 30méterre repült motor esetén kiszállnak belölle.”

    Ez nem igaz a Cougar csak 10kg TNT-nek megfelelő robbanás esetén véd de ezen nem veszünk össze.

  5. Valahogy úgy gondolkozhatnak, hogy minél több lenne rajta a nyilászáró, annál problémásabb lenne kijavítani , helyreállítani a sérüléseket.
    Youtube-on ahogy néztem terepen tényleg nem rossz. És biztos hogy tudhat valamit a portéka a modularitáson felül, ha a Bushmaster sem jó nekik – 2-szer ennyi katonának. Bár azt nem tudom a chinook elbírja-e.

  6. dudi:
    „Ha nem ez,akkor mi szerinted a megoldás??”
    Mondtam én azt, hogy nem ez a megoldás? Nem pont én kritizáltam Ct, hogy szerinte nem szállnak ki, szerinte nem jöttek rá….?

    „Ez nem igaz a Cougar csak 10kg TNT-nek megfelelő robbanás esetén véd de ezen nem veszünk össze.”
    Nem veszünk össze de neten olyanokat olvasni, hogy rendszeresen 200-300+lbses azaz 100-150kg+os IEDket élnek túl Cougarokban.

  7. Fade

    Gondolkodj már hogy telepítesz egy 150kg tömegő IED-t???
    Ennyi robbanóanyag egy MK-82 bombában sincs ne hogy kitaláld azt a ökörséget,hogy egy 20tonna körüli gép kibír egy ekkora robbanást.Egy ekkora IED atomjaira tépne egy Abramsot is pedig az jóval védettebb minden elképzelhető fenyegetés ellen.

  8. dudi nak igaza van, sokat számít az IED elhelyezkedése is.
    Szerintem nem közvetlen találatról szól a jelentés amit Fade linkelt.
    Ami megdöbbentett, hogy a szerbeknek is van már MRAP járgányuk:
    http://www.defence.pk/forums/weapons-club/18988-serbian-mrap-apc-lazar.html
    itt van róla videó is.
    Azért tök jó, hogy van olyan hadiiparuk, ami egy ilyet képes összedobni.
    Nekünk se ártana egy hasonlót összebarkácsolni, mert szerintem a nyugati MRAP-ok borsosak lehetnek a mi pénztárcánkhoz, bár nem hiszem, hogy rendelkezünk komoly kompozitokkal meg elég ipari háttérrel már egy ilyen kaliberű dologhoz.