|

5 év repülés egyhuzamban? Miért ne?!

A felderítő feladatkört betöltő katonai légi járműveknél, legyenek pilóta nélküliek vagy személyzettel repülők, minid is fontos volt a minél hosszabb levegőben tölthető idő. Ezt a repülőgépgyártók mindig próbálták a lehető legjobban megnövelni az elődökhöz képest, és mára sikerült is jelentős eredményeket elérni ezen a téren. Azonban a Boeing most újraértelmezte a ’hosszú őrjáratozási idő’ (angolszász terminológiában long endurance) fogalmát, méghozzá nem is akárhogy.

A Pentagon szeptember 15-én hozta nyilvánosságra, hogy a Boeing elnyert egy szerződést a DARPA-tól, melynek célja, hogy létrehozzanak egy olyan pilóta nélküli légi járművet, ami extra hosszú ideig a levegőben tud maradni. Ráadásul kritérium volt, hogy ehhez ne használjon hagyományos üzemanyagokat, vagyis napenergiával kell majd működnie. A repülőipari óriásvállalat mérnökei pedig nem tétlenkedtek, és korábbi tapasztalataikra alapozva létrehozták egy olyan típus terveit, mely 5 éven át is képes lesz egyhuzamban repülni.

Fotó: Boeing ,

A DARPA Vulture (Keselyű) névre hallgató projektjének majdani eredményét így a Boeing Phantom Works részlege készítheti majd el. A típus kialakítását tekintve egy ’repülő szárny’ lesz, melynek egész felületet napelemként funkcionál majd, s a Naprendszer központi csillagából nyert energia hajtja majd meg az elektromos erőforrásokat, melyek a Solar Eagle névre keresztelt jármű mozgatásáról fognak gondoskodni. A cégnél már rendelkezésre áll a prototípus, mely egyelőre 30 napos repülésekre képes, ám amint azt Darryl Davis, a Phantom Works vezetője elmondta: ennél sokkal többet szeretnének elérni a közeljövőben.

A majdani típusnak a 60-90 000 láb (18 200 – 27 400 méter) közötti magasságtartományban kell majd járőröznie öt évnél is hosszabb ideig 450 kg hasznos teherrel, óránkénti 5kW-ot energiafogyasztás mellett. A 122 méter széles szerkezet a létrehozásának oka az volt, hogy a Pentagon igénye jelentősen megnőtt a felderítő eszközök iránt, s a DARPA így kívánta egyesíteni a műholdak és a kémrepülőgépek előnyeit. A Vulture programot 2008-ban írták ki, és a Boeing mellett a Lockheed Martin és a Aurora Flight Science cégek pályáztak Odüsszeusz névre hallgató szerkezetükkel, mely az első fázisban vereséget szenvedett, így előbbi cég nyerte el a 3,8 milliós előzetes szerződést.

A Solar Eagle prototípusa (Forrás) ,

A második fázisra már 155 milliód kapott a Boeing, ebből sikeresen lefolytattak egy berepülési programot, mely során a prototípus összesen 90 napot repült, és 1 kW/órás energiafelhasználás mellett 90 kg-nyi teherrel 99%-os megbízhatóságot produkált. A DARPA teljesen meg van elégedve az eredményekkel, így továbbra is támogatja a fejlesztést, melynek következő állomása a teljes méretű nullszériás példányok megépítése lesz.

16 hozzászólás “5 év repülés egyhuzamban? Miért ne?!”

  1. Alakul a jövő! Csak azért néhány kérdést jó lenne tisztázni:
    – a légvédelmi rakéták ellen mennyire lesz védve
    – egy háborús övezetben, ha támadás éri, akkor milyen gyorsan is tudd emelkedni, hogy a magasságot használja védelemként
    – milyen aktív/passzív védelmi rendszerrel lesz felszerelve
    – egyáltalán érzékelheti az ellenség hogy a területe felett tartózkodik e egy ilyen eszköz (milyen stealth jellemezői lesznek) vagy csak elég a határhoz irányítani és a imádkozni a jó időért, hogy a megfigyelt területet ne borítsa köd vagy ne legyen fölött felhőzet
    5 év folyamatos járőrözés? Lehet egy kisebb áttörés van készülőben a napelem cellák területén? Hát bizony jó lenne! Mégis csak van jövője a Solar energiának, csak hát kevés pénz jut a fejlesztésekre, a fosszilis üzemanyagok még mindig komoly vetélytársak! De ezt a témát már megtárgyalták pár cikkel ezelőtt!
    Mégis biztató hogy ilyen nagyra törő terveket tűz ki maga elé a Boeing és nagy valószínűséggel meg is valósítja! Borzalmasan hajtanak, hogy az 5g. tenderek elvesztése után a megszerezzék és megtartsák a fenn maradó területeket (F-15 gyártó sor életben tartása, az SH sikeres tenderezése+továbbfejlesztése, pilóta nélküli eszközök forradalmasítása, tanker tender stb.)!
    Lehet hogy így többet nyert a Boeing, mintha nyert volna az F-32vel?
    Most rövid távon, ez látszik, de mint tudjuk csak az a biztos ami megtörtént, majd kiderül!

  2. Egy S-300 30.000 méterig jó akkor gondolom egy Aster,Patriot,S-400 és a kategória többi komplexumának sem akadály ez a magasság.
    Ha egy ilyen gépet nem pakolnak tele aktív és passzív elektronikai rendszerekkel akkor bizony fölösleges az 5 éves rep idő mert egy a felsorolt rendszerekkel rendelkező ország légterében csak annyi ideig fog tartózkodni amíg fel nem ér hozzá egy rakéta… szóval nem sok időt(cserébe keveset).Amennyiben rápakolják a szükséges elektronikai rendszereket amivel megtudja magát védeni akkor meg nem lesz hely a felderítő és kommunikációs rendszereknek hisz a szállítható tömeg erősen korlátozott.

  3. novara

    A felderítők azok a fő erők előtt járnak ezért felderítők.Egy olyan konfliktusban mint Afganisztán tökéletes megoldás,de egy konvencionális háborúban életképtelen a szükséges önvédelmi elektronika nélkül(erről pedig már írtam).

  4. Feltéve ha látja a radar. Mert ugye itt aztán habkönnyű szénszálas műanyag meg kevlár még a hétszentség is, az biztos. Plusz nyilván tudják ők azt nagyon jól – sokkal jobban mint mi mindannyian együttvéve – hogy el kell rejteni a gépet az ellenség „szemei” elől, így gyanítom hogy lopakodó, de legalábbis csökkentett észlelhetőségű a kialakítása. Ez már a műanyagoknál kezdődik, plusz marha vékony és lapos is.

    De marha széles. Honnan fog ez felszállni?

  5. Dudi ugye nem gondolod hogy nem tudom mi az a felderítőgép? :) Pár évet én is lehúztam egy hadseregben…
    A tengeri járőrözés és felderítés nem felderítők végzik? Kutató mentő feladatkör stb stb. A „végtelen” csendesóceánon nem mindegy mikor kell visszafordulnia egy bevetésen lévő gépnek…
    Kizártnak tartom hogy egy napelemes gépet beküldenének egy ellenséges terület felé ahol visszalőnek rá. Ha nem lövik le elég a repeszhatás hogy megsérüljenek a napelemek. Tehát ez így nem életképes. Épp ezért írtam hogy másfajta katonai alkalmazása jöhet szóba elsősorban…

  6. Az, hogy mindenkire veszélyt jelentenek. Szó szerint mindenkire. Egymásra és önmagukra is.

    Eléggé ritkán látni a tévékben szélsőséges, zászlóégető, „Halál a muszlimokra!” mondatokat skandáló, felajzott, más országok eltörlését a napi programjára tűző keresztényeket…

    Nem különösebben tölti el örömmel az embert hogy atomhatalmat (Pakisztán) veszélyeztetnek a szélsőséges hívek (?). De az sem különösebben, hogy az USA tápolja őket modern és igencsak ütőképes fegyverekkel (Szaud-Arábia, pölö).

    Meg az sem hogy jelenleg nincs arra módszer hogy kiszűrjék a szélsőségeseket a tömegből, így ott tevékenykedhetnek, az ingatgokat radikalizálják, aztán egyszer csak berobbanak a köztudatba.

    Ne feledjük, a törökök is erőlködnek az iszalmistákkal, gyakorlatilag a világi hadsereg az ami az otthoni demokráciát védi és fenntartja, ami azért eléggé izmos…