Az aszimmetrikus hadviselés térhódításával felmerült igények hívták életre az Egyesült Államok Légierejének LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance – Könnyű Csapásmérő és Fegyveres Felderítő) programot, melynek célja egy olyan típus rendszeresítése, ami olcsón nyújthatna közvetlen légi támogatást az ellenséges erőkkel harcérintkezésben lévő földi csapatoknak. A repülőgépet értelemszerűen elsősorban Afganisztánban vetnék be, ahol gépágyúival és kisméretű irányított rakétáival pusztítja majd a felkelőket.
Előbbi fegyver a közvetlen légi támogatás egyik legfontosabb eszköze, a nagy sebességű vadászbombázók is sok esetben ezt választják a csapásmérés eszközéül, ha a saját erőkhöz közel lévő ellenséget kell semlegesíteni. Így tehát fontos, hogy a LAAR győztese is rendelkezzen ilyen eszközzel, amit a tenderen részt vevő cégek sem hagynak figyelmen kívül. Az egyik ilyen a Hawker Beechraft, mely a Lockheed Martinnal közösen pályázik az AT-6B Texan II-vel. E típus jelenleg csak külső felfüggesztési pontokon hordozhat nagy kaliberű lőfegyvereket, például 12,7 mm-es nehéz géppuskákat. Ezen azonban változtatni szeretne a gyártó.
A konkurencia ugyanis előnyben van velük szemben, legalábbis az Embraer A-29 Super Tucano mindenképpen, hiszen a brazil típus szárnyaiba építve rendelkezik két 12,7 mm-es FN Herstal M3P nehéz géppuskával, így szárnyai alatt több fegyvert hordozhat, ami felé döntheti a mérleg nyelvét, ha arról van szó. A Hawker Beechraft mérnökei azonban nem hagyták annyiban a dolgot, és nekiláttak kiagyalni valamilyen megoldást portékájuk nagyobb fokú felfegyverzésére. Végül arra jutottak, hogy maradnak a konténeres megoldásnál, azonban a kalibert egy kissé megnövelik…
A kiszemelt fegyver a pedig Lockheed Martin F-35 Lightning II esetében is alkalmazott General Dynamics GAU-12 ötcsövű, 25 mm-es űrméretű gépágyú, így tehát az a helyzet állhat elő, hogy az 5. generációs vadászbombázó és a kétüléses turboprop csapásmérő is ugyanazt a fedélzeti fegyvert használhatja. Derek Hess, az AT-6B fejlesztési programjának vezetője elmondta: van ugyan másik alternatíva (egy francia eredetű 20 mm-es gépágyú), de minden bizonnyal a GAU-12 váltja majd a 12,7 mm-es fegyvereket a gép felfüggesztési pontjain.
A cég továbbra is a konténerekben elhelyezett gépágyúkat preferálja, mivel szerintük így sokkal könnyebben variálható a bevetéseken szükséges fegyverzet. Azonban a 12,7 mm-es nehéz géppuskákat mindenképpen leváltanák, ugyanis kérdéses, hogy ezek mennyire hatékonyak az ellenséggel szemben. A USAF is jobban szereti, ha az A-10-esek 30 mm-es GAU-8 Avenger gépágyúját használhatja közvetlen légi támogatásra, mivel ekkora pusztító erővel szemben nem rendelkeznek megfelelő védelemmel a tálibok. A GAU-12 ugyan nem jelent ilyen mértékű potenciált, ám mégis jelentősen többet nyom a latba, mint egy nehéz géppuska.
Ez az AT-6B iszonyú „nyitottnak” tűnik. Az ok, hogy jó a kilátás, de nagyon nagy az a plexi.
Nem lesz túl nagy visszarúgása annak a 25 mm-nek egy ilyen kicsi gépen, főleg, hogy szárny alatt helyezik el konténerben?
Hornet: Igy keszulnek a valtoztathato szarnyallasu gepek. :-)
Frankó lehet a bronkót reaktiválni. Annak a kilátása is jó volt, fegyverek is voltak rajta dögivel, meg két motor meg megfelelő nagy hatótáv. Megint visszakacsint a történelem. És az egekig magasztalt mindent látó harci helikoptereikkel mi van? A másik érdekes eset hogy a hegyi utakon kocsival járőrözőket felrobbantgató ellenállókkal szemben ez sem fog segíteni.
http://www.aviastar.org/air/usa/rok_bronco.php
Hát igen kicsi a világ, ez is azt jelzi, közeledik a vég Afganisztánban.
Nekem is a Bronco jutott eszembe. Az a gép úgy jó, ahogy van. Max elektronikailag kéne feljavítani.
Ha a Bronco teherbírása és géppuskái elegendőek lennének, akkor talán jó lenne! S fiatalabb is, mint az A-1-es amire én gondoltam. Ott a szárnyban vannak/voltak a 20 mm gépágyú, négy darab is, de ez gép már csak old timer kategórában repül…
Overkill, a tálibok nem páncélosokkal járnak. Ha szükség lenne ténylegesen a nehéz fegyverzetre ellenük, akkor egyáltalán nem lenne igény COIN repülőgépekre.
Ha nem a Super Tucanot választják, az csak azért lehet, mert a hazai ipart támogatják.
Rövid kiegészités:
Az F-35-ösben a GAU-12-es ötcsövű gépágyúból kifejlesztett GAU-22-es található.
És ez a GAU-22-es négycsövű.