Tavaly többször is írtunk róla, hogy az Egyesült Arab Emirátusok nem túlságosan elégedett a Mirage 2000-9 gépeivel, így ezek lecserélését fontolgatja és komoly érdeklődést mutat a francia Dassault Rafale iránt.
A tárgyalások meglehetősen előrehaladott állapotban voltak, a 60 gépért fizetendő 10 milliárd dollárért cserébe az Emirátusok külön továbbfejlesztési irányelveket vázolt fel, ezzel a Rafale-nak egy új alváltozatát hozván létre. A franciák az export érdekében igyekeztek mindenben az arabok kedvére tenni, még összeszerelő-üzemet is létesítettek volna az Emirátusokban.
Ám lehet, hogy mindez hiába? Az Egyesült Arab Emirátusok ugyanis technológiai információkat kért a Boeingtól az F/A-18E/F Super Hornet típusú vadászbombázóról.
„Az Emirátusok információt kért az Egyesült Államoktól a Super Hornet egy- és kétüléses verzióival kapcsoltban.” – mondta egy öbölmenti forrás. „Még nagyon korai stádiumban vannak a tárgyalások, de az Egyesült Arab Emirátusok ajtót nyitott számukra. Ez egy 10 milliárd dolláros döntés, függ a szállítási határidőktől és a gép felszereltségéről.”
Több mint valószínű, hogy az Arab-öbölben kialakult fegyverkezés következménye a döntés. A franciák esetében két probléma volt: az ár és a szállítási határidő. Az Emirátusok a Rafale új alváltozatának fejlesztésébe is beszállt volna, de ki is kellett volna fizetniük az új típus létrehozását, míg a Super Hornet már azt a technológia színvonalat képviseli, melyet a Dassaultnál is megcéloztak. Utóbbi pedig egy esetlegesen kialakuló háború esetén lehet probléma és most Irán miatt meglehetősen forró a talaj arrafelé…
Valami nem kerek ezzel a géppel és biztos,hogy nem csak a z árával van baj hanem a képességeivel is.
„Utóbbi pedig egy esetlegesen kialakuló háború esetén lehet probléma és most Irán miatt meglehetősen forró a talaj arrafelé…”
Lehet, hogy az SH egyes paraméterei jobbak a Rafale-nál, de azért azt ne mondják már, hogy az iráni f-5 klónok és öreg f-14-esek ellen nem lenne elég a Rafale.
Tilikov:
Lehet elég lenne az iráni harcigépek ellen a Gall madár, de ha a 18-ast megkaphatják olcsóbban, ráadásul kiforrottabb is(+egy harcedzett veterán is), akkor miért ne vennék azt?
Amúgy amit Dudi is ír, vmi nem stimmel a fansziával, s nem csak az ár lesz a gond. Boeing-ék meg lassan egy alternatíva-adutászt csinálnak az SH-ból. Ahol vmely európai géppel kapcsolatban, vagy az F35 tervezettel egy pici kétség felmerül, egyből bedobják.
@Hans:
Ahol vmely európai géppel kapcsolatban, vagy az F35 tervezettel egy pici kétség felmerül, egyből bedobják.
Mit tehetnek? Az F-15 elég drága jószág, tehát a Boeingnek az F/A-18E/F marad, mint versenyképes alternatív gép.
Lehet, hogy az SH egyes paraméterei jobbak a Rafale-nál, de azért azt ne mondják már, hogy az iráni f-5 klónok és öreg f-14-esek ellen nem lenne elég a Rafale.
Nem erre értettem. azt írtam, hogy az ár és a szállítási határidő a probléma. ha elolvasod figyelmesebben, az „utóbbi” a szállítási határidőre vonatkozik. :)
@Cifu:
Olyan országok, mint pl Dánia jutottak az eszembe, ahol a Boeing és az SH nem is került szóba eredetileg, aztán most mégis be lett nekik dobva, mint alternatív – olcsóbb – „előbb kész” megoldás.
Ha már Sarkozy sem tudja elpasszolni ezt a gépet, akkor komoly gond lehet vele! Annyira, de annyira szeretném látni hogy milyen elemzést kapott a gép a indiai és a brazil tenderen.
Az SH ideális megoldás! Az eddigi egyetlen 4++-os madár, ja és még nincs említve, hogy a mostani Block II-es vagy a fejlesztés alatt lévő Block III-as kértek ajánlatott, sőt nem sokára jön az erősebb hajtómű is géphez! A legjobb alternatíva!
Az eddigi egyetlen 4++-os madár,
F-16 Block 60? F-2?
„Az eddigi egyetlen 4++-os madár”
F-15I/SD/E,F-16/I,Block 50/52 Rafale,EF2000 MIG-29 K/KUB
„F-16 Block 60? F-2?”
De ezek nem igazán elterjedt gépek. A Block 60-ból viszonylag kis széria készült, 80 db.
Ha csak ez a háro gép képviseli a 4++ klubot, akkor az SH-nak vannak a legjobb paraméterei.
Úgy gondoltam ez az egyetlen 4++ gép amire ajánlatot kértek.
Az EF-2000 csak lesz, ahogy a Rafale is, elvégre ezért kértek ajánlatot, mivel a Dassult célozta meg azt a szintet, amit az SH már képvisel és egy rendelés során egy éven belül már szállítanak is.
F-15I/SD/E,F-16/I,Block 50/52 Rafale,EF2000 MIG-29 K/KUB -ebben mind van AESA radar? Ha már ezt vesszük alapul.
Most nem azért de a SH-ben ugyan z a motor van mint a Gripenben nem?
Fegyverzet ugyan az kivéve a f.ágyú.
ÉS úgy is akarnak még venni 12 új gépet legalábbis én ezt hallottam az új „atyaúristentől”
Nem lehetne ezeket venni kicsit olcsóbban kijönne mint a G.
Bár drágább az üzemeltetés meg a többi de csak jobb.
A Gripenben F404 licence van RM 12 néven.
Az E/F SH-ban 414-sek vannak.
@Hornet102:
Az SH nem az egyetlen 4++ gép, ez a lényeg, a rendszerben lévők közül az egyik, az F-2 és az F-16 Block 60 mellett azonban ez a harmadik. ;)
Az F-15C/E/SG-ben már megjelent az AESA radar (APG-63(V)2 és (V3), az F-15I nem AESA radaros tudomásom szerint az F-15E hamarosan kapja az APG-82(V)1-est. Az F-15SE-be olyan radar kerül (APG-63(V)2 vagy APG-82(V)1), amilyet a vevő kifizet :D.
Az F-16-osokban tudomásom szerint csak a Block 60-asban van AESA radar még (APG-80). Opció van persze az utólagos upgradere.
A Rafale (RBE2-AA) és az Eurofighter (Captor) majd 2012 körül kaphatja az AESA radarját.
A MiG-29K/KUB esetén nem tisztázott, nem találok megbízható forrást, egyes infok szerint a Zsuk-M (hagyományos) radarral lettek leszállítva az első példányok, mások szerint az AESA Zsuk-AE radarral kapják meg a gépeket az indiaiak.
@Star Trek:
Hogy egy kicsit jobban összezavarjalak. Amit írsz, igaz. Meg amit Hornet102 ír, az is igaz. :)
A JAS-39A/B/C/D a GE 404 licenc hajtóművel repül, mint az F/A-18A/B/C/D. A Gripen DEMO (a JAS-39 NG tesztgépe) már F414G-vel repül, ez ugyanaz, mint az F/A-18E/F hajtóműve.
Mióta követelmény egy 4++ gépen az AESA?Nagyon egyszerűen az a 4++-os gép amiben már alkalmaznak 5.generációs technológiákat nem pedig az amiben AESA van.
Az AESA radar feltétele az 5. generációnak…
és hívhatod nyugodtan 5. generációs technológiának.
Még mindig bonyolult ez a generációs kérdés…
Phonex
Igen az AESA 5.gen technológia.Ettől még em csak az lehet 4++-os amiben van AESA pl egy F-15 be belepakolsz mindent ami a Raptorban van de nem AESA radart használsz attól az így kapott gép még 4++-os vagy olyan F-16 gépet rendelsz meg amiben AESA radar van de minden más egy Block 15 szintjén van még nem lesz 4++os a gép.
Hornet102
„Még mindig bonyolult ez a generációs kérdés…”
Nem gondolom,hogy bonyolult csak a gyártók marketing szempontból kitalálnak olyanokat,hogy +(ezt még talán meg is tudom érteni mert valóban óriási a különbség egy F-15A és egy SH között)meg ++ a következő mi lesz + a harmadikon???A generációk követelményei világosak olyan ez mint az osztályzat vagy 5-t írsz vagy 4-t(esetleg 5 alá)de olyan nincs,hogy 4 fölé fölé vagy 5 alá alá alá.
@dudi
A HT összefoglalómban van szó a generációs besorolásról. Olvastad már?
molni
„A 4++ generáció tagjait az jellemzi elsősorban, hogy azok a fejlesztések, amik az 5. generációs
gépek számára – itt gyakorlatilag az F-22 számára kifejlesztett dolgokról van szó az amerikai
gépekben – lettek kifejlesztve, azok alkalmazva lettek a 4. generációs gépeken is. AESA radar
– egyes gépek számára még csak PESA radar áll rendelkezésre – új körkörösen figyelő infravörös
szenzorok96, amik rakétaindításra figyelmeztetnek, stb. A kabin ergonómia még tovább csiszolódik, a
radar keresztmetszet csökkentésére is tettek lépéseket azon ismeretek birtokában, amit az korábbi
csökkentett észlelhetőségű gépek tervezésénél és építésénél szereztek. A 4++ generáció tipikus
képviselője az F/A-18E/F Super Hornet. A nem amerikai gyártású gépek is lényegében ezt a vonalat
képviselik.”
Te sem tekintesz úgy az AESA-radarra mint 4++-os kritériumra.
„egy F-15 be belepakolsz mindent ami a Raptorban van de nem AESA radart használsz attól az így kapott gép még 4++”
mármint kiholmikor….
pl hamár US „The United States government defines 4.5th generation as aircraft that have AESA radar, high capacity data-link, enhanced avionics and the ability to deploy reasonably forseeable future weapons.”
10es linken elindulsz megtalálod a forrást is.
aztán kitudja az oroszoknál mi a 4++. Mindenesetre nálam is :DDD feltétele bárminek ami 4után +jelet vagy .5öt akar kapni. Elvi szinten egy pesaval szerelt gépnek sansza nincs BVRben egy akármilyen ócska Aesaval szemben. AESA passzív modban elöbb észlel, elöbb indítt + jammeli + sokkal nehezebben észlelhető … és akkor ez csak BVR semmi multi role…
Elvi szinten egy pesaval szerelt gépnek sansza nincs BVRben egy akármilyen ócska Aesaval szemben. AESA passzív modban elöbb észlel, elöbb indítt + jammeli + sokkal nehezebben észlelhető … és akkor ez csak BVR semmi multi role…
Szerinem ez badarság. Ez nem csak a radartól függ, a légiharc rakétától is…
További kérdéses tényező az antenna és célgéptől mérete. Pl. egy Griff földháttérben egy batár nagy Szu-27/30/35 (akármi) ellen még a mechanikus radarjával is jól elvan.
Az AESA nem csodafegyver. Az meg ne feledd, hogy az AESA csak előre lát nagyon faszán, ahogy a PESA is, a hagyományos mozgatású radar viszont mindig merőlegesen ráállítható a célpontra. Ezért is terveztek olyan AESA vagy PESA radart egyesek, hogy kitéríthető. Nem folyamatosan pásztáz mechanikusan, de a asszem akár 45 fokban is kitéríthatő bal/jobb irányban. Ezzel részben oldalra is lát már a gép, enyén hátrafele. (Bár az érzékenység borzalmas lehet.)