|

Szüneteltetik a svájci vadászgép beszerzést

Nincs egy hete sem, hogy megírtuk, miszerint a svájci kormány a védelmi beszerzések folyamatos nyirbálása ellenére 3,8 milliárd euróra növeli az F-5E/F Tiger II géppark mintegy felének lecserélésére szánt összeget. A 22 vadászbombázó szekerének ilyetén vehemenciával történő tologatásának terve azonban nem váltott ki egyöntetű örömöt a svájci pártok mindegyikéből.

Úgy tűnik, hogy az egyes becslések szerint a haderő egyéb vonatkozású, nagy volumenű beszerzéseit akár 8 évre is ellehetetleníteni képes vadászgép tendert sikerült is megakasztaniuk: Ueli Maurer védelmi miniszter szerdán sajtótájékoztató keretében jelentette be, hogy a tendert több évre, ám legfeljebb 2015-ig befagyasztják.

Svájci F-5 Tiger II

A kiöregedő F-5E/F gépek utódlása egyre sürgősebb | Forrás ,

A svájci kormány nyilatkozatában egyébként az áll, hogy a védelmi minisztérium javaslatára elhalasztották a kiöregedett gépek cseréjét. Indoklásként a tendereztetés ideje alatt előálló, költségvetési megszorításokat igénylő helyzet, illetve az áll, hogy a rendelkezésre álló keretből egyéb védelmi hiányosságokat kívánnak orvosolni.

A következő évben igyekeznek megteremteni a megfelelő anyagi lehetőségét a várhatóan az évtized második felére csúszó beszerzésnek.

Addig is, egy klasszikus…

11 hozzászólás “Szüneteltetik a svájci vadászgép beszerzést”

  1. Lassan addig húznak minden harcirepülő beszerzést, hogy már nem fogják azokat gyártani, mire döntés születik…
    Mindenesetre elég furcsa, hogy mostanában minden ilyen jellegű tendert úgy elhúznak, mint a rétestészta, és dönteni sehol senki nem akar. Ez alól kivétel talán csak az arab államok…

  2. Nem lett volna rossz döntés! Ha a 24+4 nem is, de a 12+2 talán megoldható lett volna! Most majd megkapom a magamét, de én a két amerikait favorizáltam, ha nagyon nem lett volna pénz, akkor talán F-16-os kellett volna venni! Ezt mindenféle pártállás nélkül mondom!
    Jó Gripen-t vettünk, illetve vettek a pilótáinknak, ezt kell szeretni! Itt írta valaki, hogy korunk F-5-se a Gripen, ha tényleg beválik, akkor rendben! Működjön!
    Engem csak az bosszantott annak idején, hogy addig tököltek a döntés hozok, hogy a C/D változat gyártása megszűnt,pedig a legkorszerűbb C/D-ket kaptuk volna! Meg ilyen kifogás: azért NEM, mert két hajtóműves! Pedig kettő több, mint egy! A statisztikák is bizonyítják, hogy a két hajtóművesek biztonságosabbak, mint az egy hajtóművesek. Igaz az utóbbi időben rendkívül sokat javult az egy hajtósok baleseti statisztikája! De egy harcban ha találatot kap az egyik hajtómű a másik még megy/mehet tovább és haza lehet jutni!
    A Hornet pedig már bizonyított nem egy konfliktusban! Akárcsak a 16-os!

  3. Köszi a szép videot a cikkben:)

    Érdekes, de nekem is nagyon, sőt egyre jobban tetszenek ezek a lecserélendő gépek:)

    Szerintem sokaknak bejönne, ha vadiúj hajtóművel, avionikával, fegyverrendszerrel, de változatlan formában készülnének:))

    Így vagyok a FIAT Multiplámmal is. Én, ha gyártanák, csak ilyen autóm lenne hátralévő életemben:)

  4. És egy adalék azoknak, akik szerint a 2 hajtóműves típus üzemeltetése vállalhatatlanul drága lett volna
    (bár az tény, hogy a Mig-29 esetében az nekünk nem ment, de az F-18-ra ez nem biztos hogy feltétlenül igaz lett volna. Jó, tudom Magyarország nem Svájc.):

    „… Svájcnak különleges topográfiai viszonyai miatt voltak rendkívüli igényei az új harci géppel szemben. A fedélzeti lokátoroknak pld. a lehető legnehezebb a meredek hegyek között bujkáló ellenséges légi célok felderítése, de ebben a Hornet APG-65-öse bizonyult a legjobbnak. A rendszeresítésre kerülő gépekbe pedig ennek a továbbfejlesztett, nagyobb teljesítményű változata, az APG-73-as került. A Hornet felhajtható szárnyvégei ideálissá teszik a hegyek gyomrában létesített bunkerekben történő tárolásra, az átlagosnál erősebb futóművek pedig alkalmasak a meredek siklópályán megközelíthető repülőtereken végzett pontleszálláshoz.
    A vadász-, bombázó- és felderítő képességeken kívül a lehető legalaposabban végezték el a gépek költségeinek összehasonlítását, ami azt mutatta, hogy a Hornet teljes rendszerköltségei, a két hajtómű és a nagyobb üzemanyag-fogyasztás ellenére is csak 15%-al haladták meg az F-16-osét…”

    Top Gun, „Helvéciai „darázsfészek” (1. rész), 1998 / 7.szám / 12. – 15. old.

    A videóhoz:
    ÁÁÁáá! Szóval ez a világhírű svájci csoki titka! Ott legelészik a lila-fehér foltos tehén a szép zöld alpesi legelőn, elmélyülten kérődzik, egyszer csak elhúz a feje felett 60m-el egy Mirage III, egy F-5 és egy F-18… MMMÚÚÚÚ MI A BIKA F@SZA VOLT EZ???!! …és megtúrosodik benne a tej :))