Nincs egy hete sem, hogy megírtuk, miszerint a svájci kormány a védelmi beszerzések folyamatos nyirbálása ellenére 3,8 milliárd euróra növeli az F-5E/F Tiger II géppark mintegy felének lecserélésére szánt összeget. A 22 vadászbombázó szekerének ilyetén vehemenciával történő tologatásának terve azonban nem váltott ki egyöntetű örömöt a svájci pártok mindegyikéből.
Úgy tűnik, hogy az egyes becslések szerint a haderő egyéb vonatkozású, nagy volumenű beszerzéseit akár 8 évre is ellehetetleníteni képes vadászgép tendert sikerült is megakasztaniuk: Ueli Maurer védelmi miniszter szerdán sajtótájékoztató keretében jelentette be, hogy a tendert több évre, ám legfeljebb 2015-ig befagyasztják.
A svájci kormány nyilatkozatában egyébként az áll, hogy a védelmi minisztérium javaslatára elhalasztották a kiöregedett gépek cseréjét. Indoklásként a tendereztetés ideje alatt előálló, költségvetési megszorításokat igénylő helyzet, illetve az áll, hogy a rendelkezésre álló keretből egyéb védelmi hiányosságokat kívánnak orvosolni.
A következő évben igyekeznek megteremteni a megfelelő anyagi lehetőségét a várhatóan az évtized második felére csúszó beszerzésnek.
Addig is, egy klasszikus…
Ütős kis videó!!!
A maguk egyszerűségében olyan jól néznek ki ezek az f-5-ök, hogy azt talán csak a mig-21-esek tudják megközelíteni.
Lassan addig húznak minden harcirepülő beszerzést, hogy már nem fogják azokat gyártani, mire döntés születik…
Mindenesetre elég furcsa, hogy mostanában minden ilyen jellegű tendert úgy elhúznak, mint a rétestészta, és dönteni sehol senki nem akar. Ez alól kivétel talán csak az arab államok…
Mert ott nem probléma az ár. :-)
Jövőre választások lesznek ott is …
Egyébként megvan rá ott is a pénz, csak a lakosság zöme ellenzi.
Jó kis vidi! Nagyon tetszik! Kicsit fáj a szívem, mikor a Hornettet látom és belegondolok, hogy nekünk is volt ár sanszunk, hogy F-18-saink legyenek… Na mindegy!
Egy kis adalék, hogy a svájci fiúk mennyire is ismerik a hazai terepet:
http://www.youtube.com/watch?v=a4JjAR8wJik
Jó kis vidi! Nagyon tetszik! Kicsit fáj a szívem, mikor a Hornettet látom és belegondolok, hogy nekünk is volt ár sanszunk, hogy F-18-saink legyenek…
Most is van. „Csak” pénz kell hozzá. Akkor sem volt, most sincs. Ergo nem volt esély rá.
Nem lett volna rossz döntés! Ha a 24+4 nem is, de a 12+2 talán megoldható lett volna! Most majd megkapom a magamét, de én a két amerikait favorizáltam, ha nagyon nem lett volna pénz, akkor talán F-16-os kellett volna venni! Ezt mindenféle pártállás nélkül mondom!
Jó Gripen-t vettünk, illetve vettek a pilótáinknak, ezt kell szeretni! Itt írta valaki, hogy korunk F-5-se a Gripen, ha tényleg beválik, akkor rendben! Működjön!
Engem csak az bosszantott annak idején, hogy addig tököltek a döntés hozok, hogy a C/D változat gyártása megszűnt,pedig a legkorszerűbb C/D-ket kaptuk volna! Meg ilyen kifogás: azért NEM, mert két hajtóműves! Pedig kettő több, mint egy! A statisztikák is bizonyítják, hogy a két hajtóművesek biztonságosabbak, mint az egy hajtóművesek. Igaz az utóbbi időben rendkívül sokat javult az egy hajtósok baleseti statisztikája! De egy harcban ha találatot kap az egyik hajtómű a másik még megy/mehet tovább és haza lehet jutni!
A Hornet pedig már bizonyított nem egy konfliktusban! Akárcsak a 16-os!
Köszi a szép videot a cikkben:)
Érdekes, de nekem is nagyon, sőt egyre jobban tetszenek ezek a lecserélendő gépek:)
Szerintem sokaknak bejönne, ha vadiúj hajtóművel, avionikával, fegyverrendszerrel, de változatlan formában készülnének:))
Így vagyok a FIAT Multiplámmal is. Én, ha gyártanák, csak ilyen autóm lenne hátralévő életemben:)
igla,
volt ilyen, az F-20 Tigershark, de nem jött be.
És egy adalék azoknak, akik szerint a 2 hajtóműves típus üzemeltetése vállalhatatlanul drága lett volna
(bár az tény, hogy a Mig-29 esetében az nekünk nem ment, de az F-18-ra ez nem biztos hogy feltétlenül igaz lett volna. Jó, tudom Magyarország nem Svájc.):
„… Svájcnak különleges topográfiai viszonyai miatt voltak rendkívüli igényei az új harci géppel szemben. A fedélzeti lokátoroknak pld. a lehető legnehezebb a meredek hegyek között bujkáló ellenséges légi célok felderítése, de ebben a Hornet APG-65-öse bizonyult a legjobbnak. A rendszeresítésre kerülő gépekbe pedig ennek a továbbfejlesztett, nagyobb teljesítményű változata, az APG-73-as került. A Hornet felhajtható szárnyvégei ideálissá teszik a hegyek gyomrában létesített bunkerekben történő tárolásra, az átlagosnál erősebb futóművek pedig alkalmasak a meredek siklópályán megközelíthető repülőtereken végzett pontleszálláshoz.
A vadász-, bombázó- és felderítő képességeken kívül a lehető legalaposabban végezték el a gépek költségeinek összehasonlítását, ami azt mutatta, hogy a Hornet teljes rendszerköltségei, a két hajtómű és a nagyobb üzemanyag-fogyasztás ellenére is csak 15%-al haladták meg az F-16-osét…”
Top Gun, „Helvéciai „darázsfészek” (1. rész), 1998 / 7.szám / 12. – 15. old.
A videóhoz:
ÁÁÁáá! Szóval ez a világhírű svájci csoki titka! Ott legelészik a lila-fehér foltos tehén a szép zöld alpesi legelőn, elmélyülten kérődzik, egyszer csak elhúz a feje felett 60m-el egy Mirage III, egy F-5 és egy F-18… MMMÚÚÚÚ MI A BIKA F@SZA VOLT EZ???!! …és megtúrosodik benne a tej :))