A nagy exportterveket szövögető, ám a nemzetközi piacon csalódást okozó Denel AH-2 Rooivalk helikopterrel hazai pályán sincs minden rendben…
Az Atlas Aircraft Corporation (ma Denel Aviation) még a ’80-as években kezdte el a forgószárnyas kifejlesztését, amelyet nem csak hazai, hanem exportcélokra is készítettek. Azonban nem érkezett külföldi megrendelés a típusra, így a Dél-afrikai Légierő (SAAF) 16. századának 12 darabos állománya egyedülálló a világon. Azonban az „álló” szó más jelentésben is igaz, ugyanis a teljes flotta földhöz van szegezve.
A dél-afrikai közvéleményben hatalmas vitát kavar, hogy a Rooivalk-flotta a földön áll. A gyártó a légierőre hárítja a felelősséget, a Demokratikus Szövetség (Democratic Alliance – DA) is magyarázatot vár.
„A DA úgy véli, hogy a Dél-afrikai Légierő parancsnokának, Carlo Gagiano tábornoknak a veteránokból álló Portfolio Bizottság elé kell állnia és magyarázatot adnia, hogy miért nem repül a Rooivalk-állomány és miért tárolják őket a Bloemspruit Légibázison a szabad ég alatt.” – mondta David Maynier, a párt védelmi szóvivője, majd hozzátette, hogy Lindiwe Sisulu védelmi miniszter megtagadta a Portfolio Bizottság tájékoztatását a védelmi erők állapotáról és harckészültségéről.
„A bizottság alkotmányos kötelessége, hogy biztosítsa a Védelmi Minisztérium hatékony felügyeletét és ezért mélyre kell ásnia a légierő készültségi állapota miatt felmerült kérdésekben.” – folytatta Maynier.
Azt egyelőre nem tudni, hogy miért nem repülhetnek a gépek, de nem vet túl jó fényt az exportpiacon amúgy sem népszerű típusra. A „török álom” szertefoszlása után mindenki az AH-2 Rooivalk elszalasztott utolsó lehetőségéről beszélt, ám a gyártó továbbra is aktív tárgyalásokat folytat Malajzia és Pakisztán képviselőivel az esetleges adásvételről.