|

HTKA Hírhalom 2010. 32. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Mint tudni lehet Oroszország nagyobb méretű helikopterbeszerzést (is) tervez. A bevásárlólistán lévő forgószárnyasok között szerepel a Kamov Ka-52 is, melyet a Mistral szentpétervári látogatása során teszteltek is a francia helikopterhordozó fedélzetén.

Az Orosz Légierő parancsnokának, Alexander Zelin vezérezredesnek az Ekho Moskvy rádiónak adott szombati nyilatkozata pont ehhez kapcsolódik, melyből már biztosra vehető az Alligatorok telepítése az orosz Mistralok fedélzetére.

Ka-52 a Mistral fedélzetén

Az FS Mistralon vendégeskedő egyik Ka-52 Alligator harci díszben | Forrás: militarists.ru ,

A vezérezredes rádióinterjújában mindezek mellett kitért arra is, hogy a frontlégierőt az elkövetkező 10 év folyamán teljes mértékben újrafegyverzik, hovatovább a légi-szállítási potenciál 70 százaléka is frissítésen esik majd át.

Június közepe óta tudjuk, hogy a PAK-FA nem csak hogy lényegesen olcsóbb lesz a súlycsoportbeli riválisoknál, hanem egyenesen kenterbe is veri majd azokat. Vlagyimir Putyin ezen önbizalomtól dagadó nyilatkozatát a légierő feje is megismételte a rádiós adásban. Zelin elmondta, hogy ennek megvalósulása előtt se szervezeti, sem pedig mérnöki akadályok nincsenek.

T-50 PAK-FA

T-50 PAK-FA | Forrás ,



Ha máshonnét nem, akkor 2009-es, az orosz rakétahordozó tengeralattjáróknak dedikált írásunkból tudhajtják kedves olvasóink, hoigy a nem éppen mai gyerek Delta III-as SSBN-ekből még 5 egység hadrendben áll az orosz Csendes-óceáni Flotta kötelékében.

Nos egy kissé régi, július végi hír alapján pontosítanunk kell, lévén ezen 5 hajó legidősebbike, az 1975 decemberében elkezdett építésű és 1978 januárjában hadrendbe állított K-506 Zelenograd immáron végső útjára vár, mely nem a nyílt víz felé, hanem a bontóba vezet.

A kamcsatkai Viljucsinszk állomásoztatott Project 6678BDR típusú egység utoljára 2008 októberében akciózhatott úgymond, mikor is egy rakétateszthez asszisztált a hordozóplatform szerepkörben.

Delta III

Delta III | Forrás ,

Nos igen, tovább olvasva lehet felmerül majd a kérdés, hogy ez a Hírhalom miért nem „Orosz kiadás” címmel, netán egyenesen ciril betükkel született meg, ám mese nincsen, továbbra is orosz anyaggal folytatjuk, maradva a stratégiai erőknél :)

Szergej Karakajev altábornagy személyében új parancsnoka van a Stratégiai Rakétaerőknek, akik ilyetén minősítésében augusztus 10-12. között első alkalommal látogatott el az 54. Stratégiai Rakétazászlóalj otthonául szolgáló Tejkovóba, ahol megszemlélhette a Topol-M-re és MIRV-esített változatára, az RS-24-re történő átállás menetét.

És hát töredelmesen megvalljuk ez a kis hírfoszlány nekünk nagyon is kapóra jön, lévén gyalázatos módon elsiklottunk egy kapcsolódó, Farnborough során bejelentett dolog mellett. Ami történetesen nem más, mint az RS-24-esek telepítésének hivatalos megerősítése. Így a korábbi bizonytalanságok után legalább már azt lehet tudni, hogy megkezdődött a telepítésük, ha konkrét mennyiségi adatok nem is állnak rendelkezésre. A visszatérő egységek száma továbbra sem egyértelműen tisztázott, így továbbra is kérdés, hogy három, avagy 4 robbanófejet célba juttatására van felkészítve a rakéta.

SS-27 Topol-M, MZKT-79921

SS-27 Topol-M, MZKT-79921 : 8 tengely

Július 21-e fontos dátum volt a Saab és a Dél-Afrikai Légierő történelmében, ugyanis ezen a napon került sor az A-Darter első repülés közbeni indítására. A kísérletekre Overberben, a SAAF (South-African Air Force – Dél-Afrikai Légierő) kísérleti területén került sor.

A dél-afrikai és brazil haditechnikai ipar közös büszkeségét jelentő fegyver integrációs tesztjeit a Saab végzi.
A Gripen így nagyobb eséllyel indulhat a Brazil Légierő megrendeléséért is, mivel az F-X2 program győztese is majd ezzel a rakétával veheti fel a harcot a közel került ellenséges gépekkel szemben. A döntőbe került másik két típus, a Super Hornet és a Rafale fedélzetén egyelőre nincs integrálva az A-Darter.

Gripen A-_Darter indítás

Gripen A-Darter indítás | Forrás ,

Lezuhant az Orosz Légierő egyik Szu-25UB típusú repülőeszköze. A Szu-25 kétüléses kiképzőváltozata augusztus 6-án egy gyakorló bevetésen vett részt az orosz-mongol határtól mintegy 100 km-re északra, mikor hirtelen egy robbanás rázta meg a gépet. A személyzet időben katapultált, majd megtalálta őket a helyszínre küldött helikopter. Állapotuk kielégítő.

Az eset okainak kivizsgálását megkezdték, de amíg de nem fejeződik, addig a típusra repülési tilalmat rendeltek el.


Közreműködött: Eagle

39 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 32. hét”

  1. -Izrael 20db F-35A-t vásárol 2,75 milliárd dollárért. Belegyeztek abba, hogy a gépekbe nem integrálnak (legalábbis egyelőre) izraeli fedélzeti rendszereket. Ugyanakkor az árban szerepel, hogy Izraelben felállítanak egy helyi logisztikai központot, és bizonyos pótalkatrészeket helyben gyártsanak hozzá. A gépek leszállítása 2015-ben kezdődik meg.

    http://news.yahoo.com/s/afp/20100815/wl_mideast_afp/israelusdefenceweaponslockheed

    -Az USAF felveti annak a lehetőségét, hogy a krónikus vadászgéphiányra megoldásul újabb F-15 és/vagy F-16 gépeket szerezzen be. A GAO által publikáltak szerint négy opciót vizsgálnak:

    1.: Nagyjavítás/felújítás mintegy 300 F-16 Block 50/52 gépen.
    2.: Gyorsítani az F-35A gyártási ütemét évi 80 gépre.
    3.: Új gépek beszerzése a modernebb, de Gen 4++ gépekből F-15 és/vagy F-16, esetleg F/A-18 típusokból.
    4.: A 2. és a 3. pont egyvelege.

    A hír azért rengeti meg a földet, mert az USAF azért szenved a vadászgépek hiányával, mivel konokul ragaszkodott ahhoz, hogy a jövő a lopakodó technológiáé, pontosabban az F-22A és az F-35A gépeké. Már az F-22A rendelés kurtításoknál is javasolták a Felső Házból, hogy újabb F-15 és F-16 gépekkel pótolják a lemondott F-22-eseket, ám ettől a légierő nagyon berzenkedett, és ragaszkodott az F-22A-khoz. Hogy most az F-35A program csúszása miatt nehéz helyzetbe került légierő mégis legalább opcióként hajlandó felvetni új F-15, F-16, (F-18) gépek beszerzését, mindenképpen nagy pálfordulásnak számít…

    http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/08/usaf-considers-new-f-15s-and-f.html

  2. Cifu: most részben lelőttél egy holnapra tervezett hírt :) Nembaj persze, úgyis kicsit fűszerezni akarom a GAO-s anyagból vett 1-2 adattal + Navy vonallal.

    Az USAF ilyetén felvetése egyébként tényleg meglepő, ellenben az örök „rivális”… na annak hozzáállása remélem holnap kikerül az oldalra :)

  3. Az USAF annyira erőltette az F-22-est, hogy a hon atyák nem szavaztak belőle többet és hát ez gond lett…
    Az F-35 pedig nem készül olyan tempóban, amilyenben szeretnék, de hogy ezt felgyorsítsák, kivontak egy csomó, de még tartalékkal rendelkező F-15-öst és F-16-ost….
    Ez kicsi olyan, mint amikor a kígyó a saját farkába harap!
    Most meg csinálnak egy hátraarcot.

  4. [b]@Fade[/b]:

    Én írtam rosszul, nem 80, hanem 80 fölé, maxima mea culpa. A jelenlegi tervek szerint 2016-tól évi 80 gépet vehet át az USAF.

    A gyártósorok már most is mennek, de még csak alacsony kapacitással. Az LM és a BAe fogadkoznak, hogy 2016-ra napi egy F-35-öst lesznek képesek átadni (az amerikai igények (USAF/USN/US Marines) 2016-tól 130 gép/év). A gond annyi, hogy már most is kb. 100-al kevesebb harci gépe van az USAF-nak, mint amennyire elvileg szükségük lenne, és a gépeik folyamatosan öregednek ki, az F-16-osok átlag életkora 20 év, az F-15-ösöké 26 éven felül van, az A-10-esek pedig 28 felett. 2016-ra az USAF-nak még a jelenleg eltervezett ütemben érkező gépekkel is bő 200 gépes hiánya lesz a szükségeshez képest.

  5. Új szárnyak és új elektronika + újra kábelezés!
    A legütősebb A-10-ok lesznek! Lehet,hogy egyszer újra indul a gyártósor is?
    Nem valószínű, pedig jó lenne! Ebben a mostani asszimetrikus hadviselésben mennyire örülne az USAF hadvezetése ha lenne vagy 60 A-1 Skyraidere…..

  6. Bár igy lenne! Azaz így legyen! Ámen!

    Én pont ellentétes véleményen vagyok. Ez lenne a gigantikus elkúrások csúcsa. Ami el van baszva, csak tovább súlyosbítják. A kevés meglevő forrást is tovább aprózzák. Komlyan mondom lágnszóróval kellene meglátogatni a felső vezetést, mert máshogy ezek a barmok nem fognak eltűnni…

    Ha ez igaz, akkor 1 nap alatt kép totálisan elkúrt dolgokról kapok hírt. Éreztem, hogy szar lesz ez a hétfő…

  7. Nah jah lehet tovabb aprozni a penzt..lehet, de lehet tobbet is adni arra ami van…es ha kiesnek a 29-es akkor valami penznek fel kell(kene?!) szabadulnia…persze tudom ebben az orszagban mindenki lop, igy hat hiu abrand lenne azt hinni, hogy adnak penzt arra amire kell!
    Mindenesetre szerintem 14db griffmadar meg 7db+7db Alca, nahmeg egy 5-10db uj madarszeletelo (pl Mi-171), nah meg (igen!! telhetetlen tipus vagyok! az asszony is ezt mondja mindig :P :D) 3-6db Spartai…kielegitene a mi helyi igenyeinket hosszutavra! (!!Szvsz!!)

  8. Nem tudom miert vagytok ennyire rohadtul pesszimistak, es van ilyen koldushangulatotok!? Van odafont penz! Epp csak odaig nem jut el ameddig kene…be kell latni valasztasok voltak, most meg (nah talan azert mar sejtik) azt sem tudjak mibol mennyit nyulhatnak le…

  9. Nah jah lehet tovabb aprozni a penzt..lehet, de lehet tobbet is adni arra ami van…es ha kiesnek a 29-es akkor valami penznek fel kell(kene?!) szabadulnia

    Ez sohe nem történt meg itton. Minden leépíés után csak a technika tűnt el, de plusz pénz sehol nem lett.

    Ha már venni kell valamit, akkor helit. Nem igaz, hogy ekkora faszságra szórják el a pénzt. A gépek árából a fél vagy egész szállítóheli flotta megújulhatna, ha orosz gépeket veszünk. Lehet, hogy az orosz heli nem csilivi, de tagadhatatlanul nagyon eltalált valami lett a Mi-8-/17 vonal és olcsó is.

    Csak úgy mellékesen, az átlakított kétüléses gépek akciós ára lett volna nemrég 7-7,5 millió dollár / gép vagy több. Nem emékszem, hogy ennyiért adták volna, vagy ennyivel többe kerül az átalakítás. Legyünk optimisták, legyen ennyi a gép. A sima ára mennyi akciósan? 2-3 milla? Kb. 60 millió dollár. Ez az eredeti Griff program költségének 1/3-a (!) nagyjából. Ha 10k-s Griff repórával számolsz, az is +6000 óra lenne. 5 évre elosztva 20 pilótával számolva, az pilótánként +60 óra (!) lehetne Griffen, de inkább több. Minél többet használs valami, fajlagosan annál olcsóbb.

    Kolyan mondom úgy elbeszélgetnék ezekkel egy ablaktalan szobában…

  10. Hat nem tudom eleg pesszimista hangulatban vagytok az szent! Nem remenykedem, abbol mar kinottem tizeneve, de megiscsak komoly szemelyi valtozasok voltak hadvezetes szintjen. Kitudja..lehet jobb is. Egy biztos repnap utani heten minden nap olyan forgalom volt az egen hogy meg en is felfigyeltem, hogy nah mivan?! Van kerozin??? Meg a vegen adnak eleg forrast a „korrekt legierore”?!

    Persze lehet nyavajogni, sirni anyazni oket..de szerintem magasrol leszarjak az emberek velemenyet! Viszont ha valami olyasmit akarnak technika szamat es fajtatjat tekintve, rendes (legalabb evi 120 repora per kopf!)repidovel, ami vazoltam pihepuha rozsaszin almomban :P (14:07-es hsz-em), akkor ÁMEN! en elegedett leszek! :)

  11. Tudom hadtech oldal, de szerintem ha nem lenne senki korrupt, akkor sem a legjobb (katonailag) hanem a legelőnyösebb (gazdaságilag) változat lenne. De ez persze ha.
    Amúgy akár heli akár Alba, szföldön még mindig nincs semmi nehéz cuccunk.

  12. „Hat nem tudom eleg pesszimista hangulatban vagytok az szent!”

    Nem vagyunk pesszimista hangulatban. Ha van 40-50-60-70misi$ szerintem(ünk) sokkal fontosabb lenne új helikoptereket venni, grifforát venni. Sött ha majd megint lehet leo2t venni 1euroert akkor még annak is.
    Ellenben k*ra semmi értelmét nem látjuk az alcaknak.

    Szerintem nem pesszimistak vagyunk ahnem realistak.

  13. KIZÁRTNAK , vagy majdnem kizártnak tartom az ALCA-k beszerzését.

    Jelenleg mind a VKF mind az ÖHPK elég karakán embereke akik a szárazföldi egységek fejlesztését tűzték zászlóikra. ( Mind kettő tüzér ) ebbe a képbe a heik jöhetnek mint szükséges dolog de semmi légierőlködés. Még azt is meg merem kockáztatni hogy nem lehet cak úgy politikai hatalmi szóval őket kussoltatni.

    Bár manapság láttunk már karón varjút.

    Szóval szerintem NEM !

    Amúgy meg mi a tökömnek ? 14 Gripenre pilcsi képző program ?

  14. A 14db L-159 beszerzése maradék értéken jó üzlet lenne, hisz a gyártó érdeklődött a mi meglévő, leállított Albatroszaink után. Persze ebből nem lett semmi, de még ki lehetne hozni valamit belőle. Hogy miért is lenne jó az L-159…?!
    Üzemeltetése fajlagosan olcsóbb, mint a Gripené, de a műszerezettsége okán fenntartható a hajózók képessége Gripenre.
    Mert akárhogy is van, nem fognak többet repülni a Griffmadaraink, mint amennyi röpidőt a „lízing” szerződés tartalmaz. Mert bár túlléphetjük, de akkor jelentősen nőnek a plusz költségek a kötbérek miatt.
    Hiába, a „lízing” ezzel jár, de a hajózókra jutó, a bérleti idő alapján számított 60 repült óra / év /hajózó; az minden csak nem elegendő.
    Ezért jó ötletnek tűnik!
    Persze ezzel párhuzamosan él az elöregedő 2 éven belül kikopó teljes szállítóhelikopter kérdés, és a stratégiai szállítógépek égető problémái is.
    Ez szomorú tény, és ilyenkor azon vitázunk, hogy mi is lenne szükséges…
    Mindegyik, a 14db L-159 -es (Lehetőleg kétüléses verzió, mind.), 14-18db új helikopter (Mil-Mi-171 tökéletes lenne számunkra) és 4-6db C-27J Spartan.
    Sajnos ide vezet a stratégiai, időben (legalább középtávon) előre látó tervezés hiánya, és a logikátlan, kapkodó döntések sora (Lásd a Robinson helikopterbeszerzés, íróasztalnál született totálisan groteszk elképzelését.). De ez a folyamat már az 1980 -as évek végén elindult, most „csak” kiteljesedett. És ezt érezzük a nyakunkon mi fórumozók, és a szakma is.
    Az általam vázolt „légi erő” a jelenlegi forrásokból is felszerelhető megfelelő ütemezéssel, tervezéssel, és teljes mértékben fenn is tartható.
    Persze ehhez egy olyan haderőre lenne szükségünk, ami nem egy fordított piramisra hasonlít, mint a jelenlegi. Hiába, egy vízfeje fenntartani költséges, és bürokratikus folyamat!

  15. De én is Kuruc71 -el értek egyet, hisz mindketten karakán, végre tipikusan katona emberek, akiket bár biztosan próbál majd marginalizálni a politika, hogy azért érezzék, hogy ki is a „főnök”; de azért itt két erős jellemről van szó.
    De szerintem is max. a szükséges, a szárazföldi haderőnemekhez köthető fejlesztéseket fogják priorizálni.

  16. Python

    A gond az hogy az elvonások ( burkolt formában ) olyan szinten redukálják a honvédség fejlesztési képességét hogy döbbenet. Ami meg ugye kiszámíthatatlanná teszi az ALCA ügyet az az ha a csehek direktben keresik meg a politikusokat zsebpénzzel mert akkor oda fogják dugni az orruk alá hogy ne itt van örülj neki de hangosan. Persze a költségeit ráterhelik a honvédség költségeire és így el fogunk jutni oda hogy a Hadtörténeti Múzeumból fogják a fegyverzetet kivenni a „fejlesztéshez”

  17. Üzemeltetése fajlagosan olcsóbb, mint a Gripené, de a műszerezettsége okán fenntartható a hajózók képessége Gripenre.

    n+1-szer le lett írva, hogy ez nem igaz. HOTAS és MFD teljesen más. Éppen csak összezavarná a griff pilótát minsem segítené a felkészülést.

    Az ALCA-t 8000 ezer dolcsi / óra áron béreljük, ami véleményem szerint egy irtózatosan rossz vicc. A ’90-es évek elején egy F-16C repóra az USAF-ban 4000-4500 dollár / óra volt. Még, ha az inflációt is belveszed még akkor is egy rossz vicc. Az F-16 egy szuperszonikus multirole gép. Persze lehet, hogy az ALCA bérlésen is valaki nagyon jól keresett. (Még a kéthajtóműves MiG-29 reptetése is 14-16 k $ / óra volt 10-13 éve). Az ALCA soha nem lesz képes arra, hogy a Griff pilótákat gyakorloltassan, mint alacsony támadó, szuperszonikus elfogó vagy mint manőverező légiharcra is tervezetett vadászgép. BVR szimulálásra esetleg megfelelhet, de arra meg megintcsak ott a Griff.

    Mert akárhogy is van, nem fognak többet repülni a Griffmadaraink, mint amennyi röpidőt a “lízing” szerződés tartalmaz.

    Szerződésmódosításról nem tetszett még hallani? Biztos „sírnának” a svédek, ha még repórát vennénk tőlük. Nem hallottam még olyan cégtől aki sírt volna, ha zsét adnak neki. (A meglevő órákat sem repültük ki eddig.)

    Hiába, a “lízing” ezzel jár, de a hajózókra jutó, a bérleti idő alapján számított 60 repült óra / év /hajózó; az minden csak nem elegendő.

    Inkább 80 az a 60, de a repórákat súlyozva adják. Van aki többet, van aki kevesebbet repül. Sajnos.

    Ezért jó ötletnek tűnik!

    Nekem semmilyen szemszögből nem tűnik annak. Kb. olyan „jó ötlet”, mint a 4-es metró… Egy felkapott hülye ötlet, semmit több, de mégis valamiért népszerű.

    Minek nekünk 6 Spartan?

  18. „Az ALCA-t 8000 ezer dolcsi / óra áron béreljük, ami véleményem szerint egy irtózatosan rossz vicc”

    Beszelj multidoben, mert eleg regota nincs kecson az a bizonyos Alca!

    „Persze lehet, hogy az ALCA bérlésen is valaki nagyon jól keresett.”

    Ez teljesen egyertelmu!

    „Van aki többet, van aki kevesebbet repül. Sajnos.”

    ..es olyan is van aki semennyit az adott evben, ilyen volt, van, lesz!

    „Minek nekünk 6 Spartan?”

    Mondjuk az Ancsak helyett….tudnad menyit repulnek..alig vannak itthon..meg hetvegen is rendszeresen jonnek mennek…igy is oskovuletek, lassan elkopnak! (sarkitva direkt!)

    Egyebkent rendben van amivel ervelsz csak nem pontos! ;)

  19. Amíg nincs rendben a vezetés addíg felesleges bárminemű beszerzés mert a fenttartásra semmi pénz nem marad.
    Egyébként én úgy tudon, hogy csak repórákat vesznek a cseh ALCA-ra és nem a gépeket veszik meg.
    Szerintem afgánba tökéletesen megfelelnének a földi csapatok támogatására az alcak. visz nemirányított rakétákat, Mawericket, sztem az SDB integrálása se lenne probléma. Teljesen jók lennének oda, de nekünk venni felesleges hacsak nem akarjuk őket kiküldeni oda.
    A gyakorlásra lehet jó lenne. Sajnos nem értek egyett molnival ezért biztos kapok tőle. :)
    Mertz ha azt mondod nem jó az alap képességek szinten tartására akkor totál feleslege úgy kezdeni a pilótaképzést hogy először jak aztán pilatus utána hawk és csak utána grippen. Ha nem jó akkor ültessük bele rögtön 0 órásan a pilótajelöltet a grippenben azt majd ott mindent megtanul.
    Egyébként én a helikopter kérdést tartom a legfontosabbnak jelen pillanatban.
    kb 1-2 századnyi közepes szállítóhelikopter beszerzése lenne égetően sürgős. évi 4-6 dbos mennyiséggel simán megoldható lenne a kiváltás zökkenőmentesen. Mondjuk és a Mi-171est nem preferálom. Azt lehet róla olvasni sok vele a probléma. ráadásul 1500 repóránként nagyjavítás szükséges ami hatalmas összeg. két típust jobbnak gondolok számunkra az első a cougar a másik a Black Hawk.

  20. Szerintem afgánba tökéletesen megfelelnének a földi csapatok támogatására az alcak.

    Ahogy a Gripen is. Van egy kalapácsod. Minek veszel még egyet, ha az még annyit sem tud, mint a már meglevő? Ennyi erővel vehetnék COIN-ra átszabott Texan-t is. Értelme annak sem lenne. Ne egy pillanatnyi kalandor missziós szolgálat határozza már meg a Honvédség fejlesztési pénzeit, mert ez valami eszméletlen hülye szemlélet.

    Az ALCA légitankolható? Ha nem, akkor nem jó oda, mert nem tud hosszú CAP-et adni. A Griff elvben tankolható, a humán oldala hiányzik otthon a képességnek. A reakcióidő szempontjából sem mindegy.

    Mertz ha azt mondod nem jó az alap képességek szinten tartására akkor totál feleslege úgy kezdeni a pilótaképzést hogy először jak aztán pilatus utána hawk és csak utána grippen. Ha nem jó akkor ültessük bele rögtön 0 órásan a pilótajelöltet a grippenben azt majd ott mindent megtanul.

    Nem így van ez. Viszont el kellene érni, hogy a kinti képzés olyan pilótát adjon, aki egyből kétüléses Griffbe ül és ott is marad, ameddig alkalmas. Mikor olyan vén pilóták kerülnek be a rendszerbe, akik máshol már régen jet gépet repülnek? Nálnuk 24-26 éves emberek szív be a rendszer. Nézd meg az IAF-et. Ilyen korú pilóták kapták szét Osirakot…

  21. „Most akkor itt van vagy nincs? Egyébként lényegetelen levezetés szempontjából. :) „

    Ezek szerint az en informatorom altal kozolt informacio utkozik masok informacioival!
    Tehat innentol reszemrol passz. En azert orulnek rendes repidoknek, es az Alca-nak is ha igaz. Nem veletlen repulik/tek(?) egyes pilotak a repidejuket javareszt Alcan, ez valamilyen szinten megoldas..persze tudom! Vagom! Repuljek le griffen…nah jah! Szep is lenne…de hamar almodozunk gyorsan el tud mindenki rugaszkodni a foldtol es olyan legierot tud vizionalni maga es a nagyerdemu ele, ami meg bizonyos „nagyfiukat” is lepipal :D

  22. Na én is kaptam molnibalage -tól. De így szép az élet, hisz mi lenne, ha mindenki mindenben egyetértene. Az egészséges, és építő vitákat szeretem. :)

    Aláírom, hogy a HOTAS és MFD teljesen más, De ha alig vagy semmit nem repül „szerencsétlen” pilótája, annál ez jobb megoldás lenne. Persze kétlem, hogy megvalósul!

    Hogy az ALCA bérlésen is valaki nagyot kaszált, az biztos. Maverick rakéta beszerzésen dettó.

    Persze, szerződésmódosítás: Nem valószínű, mert a Svéd fél jelenleg is örömest, és rögvest adna röpórákat pluszba, csak hát jő 1.5-2x -es áron. És erről az újratárgyalás alkalmával sem mondanának le, hisz 8 évvel ezelőtt a politikai vezetés már újratárgyalta. Kvázi csak kérhetnénk, de nem mi diktálnánk a tárgyalások során, hisz anno sem sikeredett túlzottan jól az érdekérvényesítés. Meg nem ismerjük a záradékokat, és azt, hogyan is jönnénk ki belőle.

    Igen elírtam, önkritikát gyakorlok, mert 90 -et akartam írni, de valahogy felcserélődött az a fránya 9 -es, 6 -ra…! (Elütöttem, de ennyire… :) )

    A Spartanok az Ancsák helyett, mert az a technika is kopik, hiába voltak pár éve nagyjavítva. Ebben az ütemben max. 4-5 év, és kikopik a bennük lévő üzemidő tartalék.

    De a legégetőbb a Mi-8/17 és a Mi-24 kérdésköre, pótlása.

    snakeye:
    A Mi-171 nem tökéletes, vannak vele problémák, hasonló a „minyó” -hoz. De relatíve olcsó, és a műszaki háttér hasonló a meglévő technikához. Szóval könnyen átállítható a műszaki állomány, és nem igényel akkora volumenű infrastrukturális beruházásokat, mint egy teljesen új típus.
    Eurocopter AS 532 Cougar nekem is szimpatikus (mert a Black Hawk irtó drága nekünk) de jelentősen drágább a Mi-171 -nél.

  23. Tételezzük fel, hogy a HM-ben megkapták a Gripen ajánlatát is, és egyéb lehetőségekkel kapcsolatban is képben vannak:
    Ha úgy nézzük hogy tankvadászheli vs Alca akkor nem látnék benne kivetnivalót. Ha jól sejtem bekerülési áron kevesebbe van, akár mint egy orosz heli (persze gyorsan behozza difit), de a hátrányok mellett vannak azért előnyök is (kiképző stb). Viszont ha úgy nézzük hogy a románok esetleg csak diplomáciai megfontolásból léptek vissza az F-16 üzlettől, hogy később más gépet vehessenek (pl eurofighter kissebb-nagyobb mennyiségben), küszöbön áll egy szerb tenderkiírás is, meg biztos lesznek még egyéb komplikációk – úgy összességében természetesen kevés. Bár ahhoz hogy „gyorsan” szintre hozzák az MH-t „átmeneti” megoldásként lehet a típusnak funkciója. Bár én szívesebben vettem volna, ha pl 8db Gripen B-t veszünk még /vagy más egyebet/ , mondjuk később azok is kaphatnának upgrade-et, elsősorban hmű stb.
    De visszautalnék az első kitételre, ha a két ügy végül nem kapcsolódik össze – tehát bővítik ezentúl a Gripen flottát :)))) – kitudjamikor, de fejlesztik és ezek a gépek elsősorba sz.földi támogatók lennének, ugyanakkor politikailag is működőképes így a felállás – szóval úgy nem olyan nem olyan szar:) bár utúbbi időben a cseh és szlovák kölcsönös vállveregetés elég furán vette ki magát, végülis szomszédok, nadehát….

    Spartannál azért kéne valami ami nehezebb súlyt is felvesz , így nézve a 6 darab túlzás , /pár db c-130xxx/(?)

  24. Igazság szerint én is szívesebben látnék valami Spartannál nagyobb cuccot is ék felségjellel. Mondjuk egy 2 J Herky és 3-4 Spartan (sok cucc ráadásul tudtommal azonos a két típusban). Szerintem lenne igény bérszállításra is, ha nekünk lenne felesleges kapacitásunk. Főleg, hogy mindenhol a szállítókapacitás szűkösségét szajkózzák.

  25. Ezt a „minek ALCA” felkiáltást nem igazán értem. Repidő, kérem szépen. 60-80 éves repidő azért elég kevés, ráadásul itthon csak 1 Gripen szimulátor van, tehát az egymás elleni légiharcot, páros/rajban való repülést csak svédországban lehet gyakorolni (ott ugye 8 összekötött szimulátor van, és mindenféle elborult dolgokat lehet gyakorolni – vagy levezetésként szórakozni, mint a ‘King of the Hill’ „játékmód” (aki utoljára marad, az a király :D)).

    Persze tény, hogy nem feltétlen az első itt pattogó labdát kéne lecsapni (bár hozzáteszem, hogy az Aero kb. 10 éve folyamatosan lobbyzik, anno minden repülős újságban ott volt az egész oldalas Aero reklámanyag).

    Ettől függetlenül remélem, hogy igaz, hogy jönnek az ALCA-k. Szó se róla, nem kellene elfeledkezni a szárazföldi haderőről és a helikopterekről sem…

    Janáj:

    Az A-10C program alapján a varacskos disznók 2025-ig is rendszerben maradhatnak.