Július 12-én két technológiai demonstrátor bemutatkozására is sor került, melyek egyike a brit autonóm UAV/UCAV fejlesztés megtartásáért, fejlesztése érdekében útnak indított Taranis program, míg a másik a Boeing „zöld” UAV-ja, a Phantom Eye.
Kezdjük tálén a mennydörgés kelta istenéről elnevezett UCAV demonstrátorral. A már mintegy 143 millió fontot elnyelt Taranis program keretén belül megvalósított demonstrátor egy sor olyan, hazai fejlesztésű tulajdonságot vonultat fel, mely a brit remények szerint a 2018-20 magasságában elindítandó fejlesztésű lopakodó, autonóm UCAV platformhoz nélkülözhetetlen lesz.
A már mintegy 3,5 éve fejlesztés alatt álló Taranis méreteit tekintve nagyjából egy BAE Hawk méreteivel rendelkezik. A jelenlegi brit csúcsot megtestesítő, mintegy 8 tonnás, alacsony észlelhetőségű UCAV demonstrátort mi más is emelhetné a magasba és vihetné akár interkontinentális távolságokra, mint egy Rolls & Royce hajtómű. Amiben azért benne van a gallok keze is, hiszen a Taranis-ba a Hawk legújabb változatában, illetve a Dassault nEUROn UCAV demonstrátorban is megtalálható Adour Mk 951 került, ami a RR – Turbomeca közös fejlesztésű Adour hajtóműcsalád legújabb tagja.
A BAE vezette fejlesztéshez a Rolls-Royce mellett a GE Aviation (avionika) és az autonóm vonal fejlesztéséért felelős QinetiQ is „asszisztál”.
A jelenlegi menetrend szerint a Taranis első repülésére történő előkészítő földi tesztjeire, illetve magára a 2011-ben repülésre, a BAE ausztráliai tesztközpontjában, Woomera-ban kerül majd sor.
Ugyan a Taranis két fegyverkamrával – valamint persze optoelektronikai szenzoroknak kialakított hellyel – is rendelkezik, a program menetrendjében nem szerepel éles fegyverzet tesztelése, a gép jelenlegi formájában várhatóan csak szimulált csapásméréseket hajt majd végre.
Mindeközben az Atlanti-óceán másik partján is történt egy leleplezés, konkrétan a Phantom Ray után pár hónappal a Boeing bemutatta másik fantomját, a Phantom Eye demonstrátort, mely sokkal békésebb jószág a Taranis-hoz és a nEUROn-hoz hasonlóan szintén UCAV demonstrátor Phantom Ray-nél.
A Phantom Eye demonstrátorban egy HALE kategóriás UAV ölt testet. Persze ezekből akad már néhány, azonban a Phantom Eye érdekessége, hogy meghajtása miatt még talán a sötétzöldek sem vonogathatják szemöldöküket, hiszen munkálkodása közben csak némi vízgőzzel gazdagítja a légkört. Lévén a Ford-tól származó két motorja folyékony hidrogénnel táplálkozik majd.
Az ebből a szempontból a szűk 46 méter (150 láb, ~45,7 m) fesztávolságú Phantom Eye mindenképpen egyedi UAV elvileg mintegy 4 napig lesz képes maximálisan 65 000 láb, azaz majdnem 20 kilométer magasságban tartózkodni.
A két darab 2,3 literes, egyenként 150 lóerős motor maximálisan 150 csomós / 278 km/h sebességre lesz képes gyorsítani a Phantom Eye-t és 450 font / ~200 kg hasznos teher megemelését teszi majd lehetővé.
A Phantom Eye bemutatkozása helyszínéről, St. Louis-ból a ynár későbbi szakaszában a kaliforniai Edwards Légibázisra, a NASA Dryden Flight Research Center-be kerül át, ahol egy sor földi és gurulási teszt után a tervek szerint 2011 elején sor kerül a szűzfelszállásra is.
Kíváncsi vagyok, hogy az oroszok hány év múlva tudnak ilyen gépeket alkotni..
az oroszok is rendszerbe állítanak ilyeneket hasonló méretü mint ez de b-2 formája 2010 vagy 2011 kezdődik meg az első repülése tipusjelzés skat
bczozo: 3 éve jelentették be a MiG Skat UCAV-ot, igaz arról még nem szól a fáma, mikor emelkedik a levegőbe…
http://www.google.hu/search?q=MiG+skat
bczozo
nekik már van egy jó ideje(talán 2007 óta) hasonló fejlettségű technology demonstrator ucav mint amivel most az angolok előálltak mig scat
http://www.szrfk.hu/rtk/folyoirat/2008_3/2008_3_08_image007.jpg
http://img227.imageshack.us/i/s10nf6.jpg/
ezt jól le írtuk :)
Jah, rögtön háromszoros adagban kapta bczozo a költői kérdésre a választ. :)
Rendben, de én az elektronikára gondoltam, nem probléma megépíteni egy ” ures” prototípust és kiállítani… Vannak orosz UAV/UCAV-ek, de minden képességben alulmaradtak az elvárásoktól. Az oroszok kb 180 millió USD koltottek a fejlesztésekre, de egyik gép se vált be. Ezért a kulfoldi vásárlás, ill. licensz gyártás .
Azt le tudna valaki irni, hogy azon kivul, hogy jobban lobog az union jack es elszornak par (szaz)millio fontot, mit tud ez a Taranis, amit a Neuron nem?
Konkrétan azt nyilatkozta az orosz vezérkar prominense az orosz ucavról, hogy az orosz hadsereg ellen elkövetett merénylet lenne ezekből vásárolni. :DDD
Gondolom ha Izraelből vásárolnak nem csak gépeket hanem még licenszt is akkor nem alaptalan amit mondott. :)
valószínűleg nem azzal van gond h nincs mi levegőbe emelje az elektronikát(sárkány hajtómű) hanem azzal h az elektronika van csapnivaló állapotban ezért vettek izraeli uav-ot
jahát a sárkány, meg hajtomű az nem kérdéses, mindig az erős oldaluk volt. (Ezért is hiszem, hogy a PakFa hajtómű mizériát is meg fogják oldani. )
Fade:
Ma jelentette be Aleksandr Zelin az orosz légiero fonoke, hogy tobb mint 60 drb T-50 -est vásárolnak 2015-2016-tol, de az elso szériákba még régi hajtomuveket szerelnek. Az uj hajtomuvek késobb kerulnek a gépekbe, mivel problémák vannak a fejlesztéssel.
@Fade:
Konkrétan azt nyilatkozta az orosz vezérkar prominense az orosz ucavról, hogy az orosz hadsereg ellen elkövetett merénylet lenne ezekből vásárolni. :DDD
Gondolom ha Izraelből vásárolnak nem csak gépeket hanem még licenszt is akkor nem alaptalan amit mondott. :)
Milyen Izraeli UCAV (felfegyverzett UAV) vásárlásról/licencről lenne szó? Emlékeim szerint a Skat még csak fel sem szállt, és arról sem tudok, hogy a fejlesztését törölték volna.
Azért ezzel várjunk 2015-ig!!
A Szu-34-ből is kéne már legalább 200-at átadni 2015-re!
Abból sem lesz semmi, pedig azt már elvileg sorozatban gyártják!!
És a Szu-35??
Miért kell akkor azt is meg a T-50-et is gyártani párhuzamosan?
Nem lenne elég az utóbbi?
Itt megint csak a pénzt herdálják szerintem!
Na de mindegy, mindjárt meggyőznek a Dudiék, hogy pikk-pakk legyártanak majd az oroszok x mennyiségű 5. generációs csillagrombolót, csak nem akarják megijesztenei a világot! :):):)
Pocok75
t-50 abból még vagy 6-8 évig nem lesz semmi szerintem ha csak a tesztgépeket is hadrendbe nem állítják mint az amik
szu-34
én sehol sem olvastam olyat h ekkora tételbe akarnak vásárolni belőle mindenhol 48 körüli számok vannak 2015ig majd azután akarják a szu-24m2 flotta egy részét leváltani vele de nem az összeset
szóval nem tudom honnan ez a 200-as mennyiség
Pocok75:
SZU-34 frontbombázó a SZU-24-es helyett, A T-50-es tobb célú gép lesz, tehát mindegyiknek más a feladata.A SZU-34-et Irkutszkban gyártsák, míg a T-50-est Komszomolszkban fogják sorozatban gyártani
A SZU-35 -os, szerintem nem lesz rendszeresítve az orosz légieronél, ezen a gépen tobb rendszert teszteltek az 5. generáció géphez. De vannak országok , melyek megvennék. pl. Líbia. Exportra azért fogják gyártani.
„In March 2006, Russia’s minister of defense Sergei Ivanov announced that the government had purchased only two Su-34s for delivery in 2006, and planned to have a complete air regiment of 44 Su-34s operational by the end of 2010. A total of 200 aircraft will be purchased by 2015 to replace some 300 Su-24s,[9] which are going through modernisation upgrades currently to prolong their service life.”
részlet a minenki által imádott wikipédiából!
2015 200 db szu-34 az durva lenne jó ha meglesz vagy 64 bár egyébként sem értem minek az oroszoknak 200 szu-34 jobb lenne inkább a szu-35. helyette. az oroszoknak légi fölény gépre lenne inkább szükségük
szu-34-sel csak úgy lehet bombázni más országba ahol már bisztos a légi győzelem ami az oroszok gyengéje lehet ezt kritizálni
szu-34 csak a f-111 manővert éri el légi harcra nem alkalmas bár megtudja védeni magát elég lenne nekik abból 64 is szerintem
bczozo
én a T-50 és Szu-35 párhuzamról írtam!
„On 18 August 2009, the Russian Defense Ministry announced a contract for 48 Su-35S fighters along with 16 Su-27/30 fighters by 2015.”
és neked is egy kis wiki! :)
Tervezni lehet, számokkal konnyu dobálkozni, csak a realitás „kicsit” más.
Mindig a rendelkezésre álló pénz beszél, mindent egyszerre nem tudnak megvalósítani 70-75 USD/barell olajár mellett.
2006-ban mindenki abból indult ki, hogy tartósan magas lesz az olaj ára. Csakhát, ugye jott a gazdasági – pénzugyi válság és minden változott, ill. változik. Az oroszok rájottek, hogy sokáig nem lehet gazdaságilag fuggni az olajon. Az orosz GDP 60% -a az olajból és a folgázból van. Ezt a modernizációs , innováció folyamatokat hamarabb kellett volna elindítani….
Ezért írtam az előző hsz-eket!!!!
Szerintem sincs realitása a 2015-re írogatott nagy számoknak!
Ennyit az orosz medve ébredezéséről! :):)
az a baj hogy nincs pénzük tudnak ők is jókat csinálni pl sz-400 sz-500
szerintem inkább kínának van jövője 300db j-10. anyahajó 2020 legalább 3-mal fognak rendelkezni ezt olvastam az aranysasba. A grúziai háborúba is eléggé le voltak gatyásodva az ruszki katonák nincs egy forma egyenruhájuk t-80 hejett vonulhattak volna t-90 hogy megmutassák hogy ők is tudnak valamit
Már az ébredezés, hogy új gépeket kap a légierő. Ébredezés alatt pedig nem azt értjük, hogy na most olyanok lesznek, mint a két szovjet légierő (honi és front) együtt 1980-ban, hanem azt, hogy megállnak a lejtőn, és lassan elkezdődik a fejlődés.
Egyébként a 200db Szu-34 nem olyan elvetemült dolog 2015-ig. Az más kérdés, hogy pénzügyileg is végig meglesz-e a kitartás.
@Pocok
Azért ezzel várjunk 2015-ig!!
A Szu-34-ből is kéne már legalább 200-at átadni 2015-re!
Max. a Szovjetunió alatt lehetett a cél 200 ilyen gép. 2007-ben 2020-as céldátumot jelöltek meg 120 gépre. Akkor reálisnak tűnt, hiszen ez kb. havi (!) egy gépet jelentett volna. Még ez sem megy.
oka van h lassú a sorozatgyártás üzemeltetési tapasztalatok alapján módosítani kell a gépeket pl at-14-es apu-t építenek be h nagyobb legyen a gép függetlensége a földi kiszolgáló eszközöktől többek közt ilyen módosítások miatt lassú a sorozatgyártás
Ezek a fránya muszkák mindíg szóba kerülnek:).Az tuti,hogy az oroszok elég nagy számokkal dobálóznak a téren,hogy miből mennyit gyártanak le,és mikorra.A britekhez meg grat. legalább egy európai ország is tett egy újjabb előrelépést az UCAV-ok terén.Az oroszoknak meg akkora lemaradásuk van légierő terén,mint ide Sopron.(BAZ megyei vagyok),és ilyen ütemben lehet,hogy ez a lemaradás csak nőni fog.
oka van h lassú a sorozatgyártás üzemeltetési tapasztalatok alapján módosítani kell a gépeket pl at-14-es apu-t építenek be h nagyobb legyen a gép függetlensége a földi kiszolgáló eszközöktől többek közt ilyen módosítások miatt lassú a sorozatgyártás
Azért ennyire súlyos gondok nem lehetnek… Egyszerűen az oroszok 25-30 éve (!) nem gyártottak százas nagyságrendben gépeket rövid idő alatt. Ennyi maradt a gyártókapacitásból és tapasztalatból.
„Ennyi maradt a gyártókapacitásból és tapasztalatból.”
És ez nem elég súlyos gond? :) Amúgy osztom a véleményed.
szerintetek 2016 az oroszok elérik a német katonai szintet vagy majd 2020-ban nem tudom eldönteni vagy még jobbak is lesznek mint a németek
MOLNIBALAGE te bisztos tudod
@Roni
Honnan tudnám biztosan? Egyáltalán mit értesz német szint alatt? Mert pl. az orosz haditengerészet már most is combosabb lévén van SLBM és vadásznuki tengó.
Légierő terén? Ha úgy leépítik a Lfutwaffe-t, ahogy tervezik, akkor lehet erről beszélni, de csak mennyiségileg. Azt is számtalanszor leírtam, hogy hiába lehet számszerűleg nagy az orosz haderő, nincs nagyszabású rendszeres hadgyakorlat, pilótának nincs repóra és az egész egy bazi nagy országban van szétszórva. Az erőkoncentráció alacsonyabb még nagyobb mennyiség esetére is.
Az ilyes fajta kijelentéseknek és kérdéseknek nincs értelme, mert egyszerűen nem értelmezhető. Egyálatlán milyen célra tervezett haderőről beszélünk? Mert ne feledjük, hogy az oroszok nincsenek a afganisztáni pénznyelőben…
Hát szerintem ha ügyesek,akkor ’16-ra talán megközelítik,de inkább ’20 ban lessz nekik egy olyan hadseregük,ami nem csak az atom miatt félelmetes.
Molni!
Fennt idéztem, hogy a 200 db-t 2006-ban tervezték 2015ig!!!
Igaz azóta lehet, hogy változott a terv! :)
Szerintem meg 2018 március 26-ára pont 37 Szu-34-esük kellene, hogy legyen, és 28 T-50 (Szu-50). de lehet, hogy egy héttel eltolódik, mert Szibériában 2014 dec.-ben hidegfront lesz!).
Ezzel (és az addig rendszerbe állított többi géppel) éppen 1,28-szor olyan erősek lesznek, mint a németek, és a brunei légierőnél 432-szer lesznek erősebbek. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az orosz pilóták egy 2 deci vodkát is elfogyasztanak naponta, akkor ezek a számok 1,46-ra, és 502-re módosulnak!
De számomra érdekesebb kérdés, hogy az ugandai légierővel összehasonlítva milyen erős lehet Niger légiereje, és melyik győzné le a másikat? Mit gondoltok?
@Pocok75
Én meg 2007-est. Lám, egy év alatt mekkorát fordult a világ és aztán 3 év alatt még mekkorát! :)
:)
Értem!
De Szu 35 lesz vagy nem az oroszoknál?
Tudtok valamit?
Samoth!
Ha megérkeznek Nigériába az új J-7esek, akkor rájuk szavazok! :D:D:D
„De Szu 35 lesz vagy nem az oroszoknál?”
SZU-35 van nekik 17 drb. Tobb nem lesz.
2005-tol a SZU- 35BM -et fejlesztik, ez eloszor 2007- ben szállt a levegobe. Jelenleg , ha jól tudom 3 vagy 4 prototípus van belole.
Hogy mi lesz a sorsa, nem tudni. Már vagy egy éve semmi hírt nem olvastam róla az orosz sajtóban.
Szu-35-ből 17 darab? Mikor? Hol? Milyen gépek ezek? Valami Szu-30 leszármazottak?
molni: Eredetileg SZU-27M jelzéssel voltak ellátva, ezek tovább fejlesztett változatai. A 17 drb : prototípusokból, tesztgépekbol,nullszériás változatból, 1 drb kétuléses kiképzogéppol (SZU-35UB) és bemutató gépekbol áll. 2003-ig gyártották . Sohasem voltak rendszeresítve az orosz légieronél.
szu-30 gépeket szerintem műrepülésre használják az oroszok
bár jelenleg elég bizonytalan az orosz hadsereg jövője
nuki erő nélkül semmit sem érnek az tartja őket életbe
úgy mint észak -koreát azoknak sincs semmi modern cucc
az oroszokat nuki nélkül még izrael is lenyomná hiába olyan kicsi merkava 4 évi 100 db gyártása ha igaz
@Bczozo:
Őőőő… A protogépek nem szériagépek, és mint ilyen, nem is voltak soha rendszeresítve. A T-10M kísérleti gépek közé tartozik inkább, folyamatosan átépítették őket (a T-10M-11 ugye volt Szu-35 és Szu-37 is), stb. Inkább az a kategória, mint az YF-22, YF-23 vagy az X-32, X-35…
@Cifu
Köszi, egy pillanatra azt hittem, hogy én bolondultam meg.
@Roni
Szerintem nem szerencsés továbbra sem az olyan összehasonlítás, amit te csinálsz.
A Merkava mk4-et még mindig gyártják? A régi Merkavákkal meg mi történik? Az IDF akkor mennyi harckocsival bír most?
@Molnibalage:
Az Mk.4-et még gyártják, összesen ~550db-ot fognak átadni belőle. Az Mk.I.-esek lassan kivonásra kerülnek, korábban volt olyan terv, hogy a teknőt átépítik 155mm-es önjáró ágyútaracknak, de úgy tudom, abból nem lesz semmi. Az Mk.I. már most is inkább csak kiképző és tartalékos egységeknél fordul csak elő.
A szupernehéz (42 tonna?) APC járművekkel azokkal mi lett? Az nem Merkaván alapult volna? Vagy keverek valamit valamivel?
Hogyhogy újakat építenek és nem modernizálnak?
Namernek hívják, 60 tonnás, és eddig 45 darabra érkezett megrendelés az IDF részéről, cirka 30-at szállítottak le belőle.
Harckocsik terén a gond az, hogy az első Merkavák már 32 évesek, és nem kímélték őket, plusz sok téren már annyira elavult, hogy az átalakítása túl drága (komplett torony csere kellene, stb.).