A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az Orosz Légierő sikeres tesztet hajtott végre a Szuhoj Szu-34 Fullback típusú vadászbombázóval. A próba során Moszkvából a távol-keleti kabarovszki térségbe repülték át a gépet, ez több mint 6 000 kilométeres távú nonstop repülést jelent. (Hasonlításképp a Szu-34 elődje, a Szu-24-es 3 000 kilométernél nem nagyon képes távolabb repülni…)
A napokban, konkrétan július 1. napján sor került az első európai összeszerelésű Black Hawk, a Sikorsky S-70i első repülésére. A még március közepére a néhány éve a Sikorsky tulajdonában lévő, lengyel PZL Mielec üzemében elkészült 0001-es oldalszámú gépet egyelőre azonban még az óceán túlsó partján a Sikorsky West Palm Beach-i Development Flight Center-jében vetik alá a teszteknek, ám a későbbiekben ez is a lengyeleknél zajlik már majd.
„Repüléstörténeti esemény az első S-70i Black Hawk mai repülése. A gépet egy nemzetközi csapat fejlesztette, a világpiacra kész.” – nyilatkozta az esemény kapcsán a Sikorsky nemzetközi katonai programjain belül az S-70i vezető programigazgatója, Debra A. Zampano.
A népes Hawk család legifjabb tagjának összehozása során – melyből a tervek szerint 2012-től évi 20 darabot állítana elő a lengyel üzem – a leggyakrabban felmerülő nemzetközi igényeket vették figyelembe.

Az első S-70i 2010 márciusban készült el ,
Mint tudjuk az orosz légvédelmi rendszer átfogó modernizálása folyamatban van, ami a menetrendeknek megfelelően azt jelenti, hogy 2020-ig majdnem a teljes arzenálját lecserélik modern rendszerekre (értendő itt elsősorban az Sz-400 és a fejlesztés alatt álló Sz-500).
Az orosz légvédelem fejének számító Szergej Popov dandártábornok szombaton úgy nyilatkozott, hogy 2020-ig a légvédelmisek eszközeinek 85 százaléka kerül cserére. Elmondása szerint a korábban elfogadott, a teljes haderőre vonatkozó modernizációs programmal kapcsolatosan immáron a legfontosabb annak kivitelezése. Ennek részeként 2010 végére az orosz fegyveres erők 30, 2020-ra 70 százaléka lesz újrafegyverezve.
A légvédelem vonatkozásában ez 2015-ig 45, 2020-ra pedig 85 százalékos mutatókat jelent elmondása szerint.

Sz-400 Triumf Moszkvában, 2009. május 9-én ,
Elérkezettnek látták a finnek a 90-es évek első éveiben rendszeresített 4 darab, Rauma-osztályú rakétás járőrhajó elektronikájának ráncfelvarrásához.
A modernizálásért felelős hazai Patria a mintegy 250 tonnás őrhajók harci és tűzvezető rendszereinek megújítása érdekében a szomszédokat, a svéd Saab-ot kérte fel, ami persze annak fényében nem túl meglepő, hogy a hajó ezen rendszerei eleve Saab-féle megoldások.
A Patria Aviation alvállalkozójaként a svédek 4. generációs rendszerükkel (9LV Mk4) cserélik a jelenleg telepített megoldást, melyért cserébe mintegy 220 millió svéd koronát kérnek majd. A néminemű ipari együttműködést is magába foglaló, a tervek szerint idén augusztusban meginduló csomag részeként teljes körűen felújított finn hajók közül az első 2012 novemberében, míg a maradék három 2013 végére kerülhet vissza a finn haderőhöz a tervek szerint, hogy azt követően 2014 elejétől ismételten teljes értékű szolgálatot adhassanak a Finn Haditengerészet kötelékében.
Az elmúlt időszakban több alkalommal is szerepelt az NH90 a Hírhalmokban és az a helyzet, hogy ismételten csak beköszön. Ezúttal azonban nem az NFH változatnak egy újabb megrendelőhöz történő megérkezéséről van szó, hanem a szállítási feladatokra kihegyezett TTH, azaz Tactical Transport Helicopter variáns a főszereplő.
Az első két gép átadására még június 23-án került sor, szélsőséges körülmények között végrehajtott mintegy 2 hónapnyi „nyúzást” követően. A második sorozat érkezése július folyamán várható. Omán összesen 20 NH90 TTH gépet rendelt, melyekkel a kiöregedett Agusta-Bell AB205A gépeit váltja majd.

Omán első NH90-ese 2007-ben hajtotta végre a szűzrepülését ,
A nagy kereslet végett a Lockheed Martin mariettai üzemének viszonylag gyakran int búcsút 1-1 C-130-as, így ilyen szempontból nem volt különleges a július 1-je sem, mikor is egy C-130J Super Hercules intett búcsút elindulva az Atlanti-óceán túlsó partja felé.
Abból a szempontból azonban mégiscsak említést érdemel, hogy ez a Hercules történetesen a norvégok által még 2007 novemberében megrendelt 4 gép közül az utolsó volt, azaz a Lockheed Martin teljesítette a gépek szállításával kapcsolatos kötelezettségeit Norvégia felé. Egy kicsivel a határidő előtt is, hiszen minderre még lett volna 60 napjuk.
A Foreign Military Sales programon keresztül értékesített 4 gép mellé a szokványos kiegészítőik – tartalék alkatrészek, technikai dokumentációk és persze a képzés – tartoznak, melyekkel együtt az 519 millió dollárjába került a norvég adófizetőknek.

A negyedik, már megsemmisült norvég Super Hercules gurul el egy juharleveles kolléga mellett 2010. június 29-én | Fotó: Lockheed Martin ,
Június 30-án (szerdán) Punitz repülőterén balesetet szenvedett egy gyakorlórepülés alkalmával az Osztrák Légierő egyik Pilatus PC-7-es kiképzőgépe, amikor leszállás közben kiszakadt az orrfutó. A gép az orrán csúszva megállt, de javítható maradt. A gépen utazó két fő (a pilóta és utasa, egy technikus) sérülés nélkül megúszták a kalandot. A baleset okainak kiderítésére vizsgálóbizottság alakult.
Sajnálatos hírt kell közölnünk, a június elején folyóba zuhant indiai HAL SA 316B Chetak típusú helikopter pilótája, Krishnan ezredes a kórházban életét vesztette. A másik három túlélő közül egyik állapota súlyos, míg ketten könnyebben sérültek meg. A balesetről már annyit tudni lehet, hogy a pilóta egy sokkal nagyobb katasztrófától mentette meg azzal a környéket, hogy a sérült helikoptert a folyóba kormányozta, ugyanis a vezetéknek ütköző forgószárnyas egy üzemanyag-töltő állomás felé zuhant.
—–
Közreműködött: Phoenix