|

Mutogatós franciák

A brazil F-X2 tenderen döntős a Dassault Rafale vadászbombázó, ám a francia típus korántsem az olcsóságáról híres. Emiatt számos kritika érte, a gallok érdekes módon vágtak vissza…

A brazil elnök elég erősen Rafale-párti, ezt több esetben is megénekelte, ám a kormány és a légierő részéről is húzzák a szájukat a borsos árképzés láttán. A védelmi minisztérium részéről kiszivárgott, hogy a franciák ajánlata 40%-kal drágább, mint az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet csomagja, sőt a Gripen NG feleannyiba kerülne, mint a Rafale-t rendszeresíteni. A franciák „természetesen” rögtön magyarázkodnak, sőt nem restek sárral dobálni a konkurenciát saját pozíciójuk javításának érdekében.

A Dassault Aviation, a SNECMA és a Thales alkotta Rafale International részéről kiadott közleményben kiemelik, hogy bíznak a Brazil Légierő és a védelmi minisztérium által patyolattisztán lebonyolított kiválasztási procedúrában. Továbbá hangsúlyozzák, a brazil kormány feléjük intézett kommunikációja is megerősíti, az általuk kínált ajánlat 30 éves Rafale-üzemeltetés várható költségeit hozzászámítva hasonló kategóriát képvisel, mint a riválisok.

Hogy hangsúlyozzák portékájuk tökéletességét Brazília számára rögtönöztek némi összehasonlítást a svéd típussal, lássuk hát:

  • A Gripen ugyanabba az osztályba sorolható, mint a Mirage 2000, míg a Rafale egy teljesen más kategória. A kéthajtóműves típus nagyobb védelmet nyújt és sokkal több potenciállal rendelkezik.
  • A Francia Légierő tapasztalatai alapján – küldetéstől függően – a Dassault Rafale akár két Mirage 2000-es feladatait is el tudja látni, tehát ugyanannyi darabszám rendszeresítése mellett kétszeres erőt képes felvonultatni.
  • A Gripen NG tulajdonképpen egy demonstrátorfázisban lévő kezdeményezés, ennek következtében a projekt végső költségei ismeretlenek, amely így akár feneketlen pénznyelővé is válhat. Jól mutatja ezt Japán és Izrael példája, akik az Egyesült Államoktól voltak kénytelenek harci repülőgépeket vásárolni. Az olyan nemzetek, mint Dánia és Norvégia, akik mind gazdasági mind történelmi partnerséget ápolnak Svédországgal, nem voltak hajlandók vállalni a Gripen NG program pénzügyi kockázatait. A magas költségvetési kockázat mellett a szállítási határidő is kérdéses svéd részről, míg a Rafale „egyből” exportálható.

Lebuktak a franciák… ,

Arra a vádra, miszerint a Rafale-t még nem sikerült exportálni csak annyi volt a válasz, hogy „egy típust sem adtak el úgy, hogy a fejlesztő országban előtte ne rendszeresítették volna. A Rafale csak 2006-ban állt hadrendbe Franciaországban, az azóta kiírt közbeszerzések mindegyikén versenyben van még, és minden valószínűség szerint olyan fényes jövő előtt áll, mint a Mirage-sorozat típusai.”

Kiemelték, az Egyesül Arab Emirátusokkal kötendő szerződés a küszöbön áll, emellett Indiában és Svájcban is versenyben a típus, sőt Katar, Kuvait és Malajzia is érdeklődést mutat a Rafale iránt.

Az utolsóként hangsúlyozták a Rafale Amerika-mentességét. Míg a Super Hornet mellett a Gripen összetevőinek nagy része is amerikai technológiát tartalmaz, addig a francia típusban minden 100% hazai megoldással készült. (Itt ragadnánk meg az alkalmat ezen információ cáfolására, ugyanis a Rafale „PowerPC” chipjeit az IBM készíti, valamint a szintén amerikai Honeywell több területen is beszállítója a Rafale International partnereinek, lsd. fenti kép – a szerk.)

Végül még elhintették, hogy győzelmük esetén Franciaország legalább 10 darab KC-390 típusú légi-utántöltő és teherszállító repülőgépet vásárol Brazíliától, beszállva a típus fejlesztésébe és értékesítésébe.

No, hát ennyit a francia önfényezésről és most jöjjön némi hír Brazíliából is. A haditengerészet vizsgálja a Rafale rendszeresítésének lehetőségét a São Paulo (A12) repülőgép-hordozón. A típus nem ismeretlen a brazil hajó fedélzetén, ugyanis a ’90-es években, a Rafale M tengeri próbái során már megfordult pár példány a fedélzeten, azonban akkor még Foch (R 99) néven francia zászló alatt hajózott.
Ám a rendszeresítés útjába valószínűleg pénzügyi okok állnak, mivel a franciák által kínált 10 darab Rafale üzemeltetése a Brazil Haditengerészeti Légierő költségvetésének 85%-át elvinné, így elszívva a forrást a helikopterek repülésének lehetőségétől.

Zárásképpen azért megjegyeznénk, hogy a Boeing részéről ajánlott F/A-18E/F szintén hajófedélzeti típus, sőt a svéd Gripen is rendelkezik ilyen változattal, igaz még csak tervezőasztalon…

13 hozzászólás “Mutogatós franciák”

  1. Killer Clown

    A Eurofighter Typhoon szóba sem jött a braziloknál? Teljesen egy kategória a Rafale-lal, és a Super Hornet-tel, a Gripen-nél pedig lényegesen komolyabb. A francia géppel szemben nagy előnye, hogy már sok országban, komoly légierőknél rendszeresítve van, ( RAF, Luftwaffe, stb. ) viszont nem a Dél-Amerikában közutálatnak örvendő „gringók” szállítanák le, mint a Super Hornetet…

  2. Ja hogy 4 éve állt hadrendbe akkor a festék se száradt meg rajzuk rendesen. Mennyi rep órájuk van.

    F-18 SH meg mellékesen harci bevetéseket is teljesített komolyabb fegyver palettával.

    Gripen NG terv olyan volt mint annó F-18H lett az F-18SH.

    Gripen is remek kis gép NG meg nem leszenek egetverő bizonytalan fejlesztések, fegyver palettája meg széles.

    Mirage-2000 hasonlítani lehet hogy fele annyiba kerül karban tartani

    Másik a Girpen NG meg F-18SH-nak legalább fázis vezérelt rudalja van.

  3. Gripen is remek kis gép NG meg nem leszenek egetverő bizonytalan fejlesztések, fegyver palettája meg széles.

    Az NG szeintem is nagyon jó kis gép, de félek, hogy senki nem vesz belőle, így pont olyan beteljesületlen lesz, mint az F-20 volt anno.

    Mirage-2000 hasonlítani lehet hogy fele annyiba kerül karban tartani

    Ezt a mondatot nem értem. Azt tudjuk, hogy a tajvaniak 5-szörös áron reptetik a Block25 Viperához képest…

  4. Moli tényleg hülyén fogalmazok. Kapkodtam.

    Mirage-2000 meg szerintem durva össze hasonlítani.

    A két gép karban tartási költsége szerintem teljesen más műfaj.
    Mi gépeinknél se arra panaszkodunk hogy drága a karban tartás.

    Valamint a maga korában a Gripen praktikusabb mint a Mirage-2000 volt saját korában.

    Gripen olyan mint az F-5 olcsó igás ló.

    Légi harcban ennek a kis gépnek is meg van az előnyei.

    Ahogy régebben is írtam Szu-35 szemben bele menni manőverező légi harcban nagyon bátor dolog európai típusok esetében is.

    BVR képeség tekinteében mind a kettő gép majd nem úgyan azt tudja.

    Sőt a fázis vezérelt radar itt előnyösebb mert megbízhatóbb stb.

    BVR meg a két gép mérete egyből szóba jön.

    Értem hogy a Rafael úgy tervezték hogy úgy settenkedjen mint R. Sándor.

    Giripen meg jóval kisebb és szintén kompozit talán csak RCS értéke kisebb.

  5. Gripen olyan mint az F-5 olcsó igás ló.

    Ezt a hasnlatot soha nem értettem. A jelek szerint a gép nem terhelhető annyira, mint egy F-16C, picit drágbban is repül. Ezek adódnak abból, hogy az F-16-tal összetve 0 tapasztalat van a géppel. Egyszerűen más diemnzió a két flotta.

    Viszont az F-5 mióta multirole? :)
    Szeritnem nem besorolható gép így.

  6. Az EF2000 már a tender elején kiszállt a versenyből – vagy el se indult, mert a fejlesztőknek nem ment le a torkán a széleskörű technológiai transzfer.

    Kicsit már szánalmas a franciáktól ez az erőlködés, persze értem én, hogy létkérdés az export, de ettől a sok seggnyalást nem lesz olcsóbb a gép :P.

    Y

  7. Amúgy ez a technológiai transzfer nem rossz a fejlesztőknek ? Ha pl. az importáló ország _minden_ adatot, know-how-t miegymást megkap, ennyi erővel 10-15 év múlva maguk is fejleszthetnek önálló vadászgépet, az pedig versenykonkurencia.

    Y

  8. Ez természetesen így van, ám 10-15 év alatt a fejlesztő ország sem tétlenkedik, így mire az importáló fél odajut, hogy saját maga fejlesszen, addig már nem a legfejlettebb technológiát birtokolja.

    Am nem minden esetben tudnak fejleszteni teljes know-how-val, lásd India esete a Tejasszal…