|

Tandemrotoros málhás a Eurocoptertől

A kétévente megrendezett ILA Berlin Air Show nemzetközi kiállítás kétségkívül a legnagyobb ilyen események közé tartozik a világon, ennek megfelelően a gyártók sok új tervet és elképzelést mutatnak be a nagyérdeműnek. Nem volt ez másképp idén sem, és most ismerkedjünk meg az egyik érdekes elképzeléssel, amivel az európai HTH (Heavy Transport Helikopter – nehéz szállító helikopter) programra rukkolt elő a Boeing és az Eurocopter alkotta csapat.

Először egy keveset magáról a programról: a német és francia hadsereg által 2003-ban elindított program célja a kiöregedő CH-53G és CH-47 szállítóhelikopterek leváltására szánt típus kiválasztása. Eleinte saját tervezésű helikoptert szerettek volna szolgálatba állítani, de 2006-ban kiderült, hogy az Eurocopter leghamarabb 2018-ban kezdhetné meg a helikopterek leszállítását, feltéve, ha 2010-ben már megkapják a megfelelő összeget a tervezés elindításához. Ezután fordult a kocka, és keresgélni kezdtek a külföldi típusok között, reménykedve, hogy azokat hamarabb átvehetik.

A lehetséges jelöltek a Sikorsky CH-53K, a jó öreg CH-53 Stalion legújabb változata, amelyet az Egyesült Államok tengerészgyalogsága számára kezdtek el fejleszteni. A gép ellen szól, hogy ez a lehetőség is leghamarabb 2018-as szolgálatba állást ígér. A második versenyző a Boeing CH-47F Chinook, melyet már több európai nemzet is megrendelt, de ennek méretei és képességei (legalábbis az eddigi híresztelések szerint) nem elégítenék ki a program követelményeit. Harmadik lehetőség az orosz Mil Mi-26M lenne, de még ez is csak tervezés alatt áll, és a fedélzeti rendszereibe is rendesen bele kéne nyúlni, hogy NATO-kompatibilissé tegyék azokat.

Ám végre térjünk a lényegre: a lehetséges megoldás, mellyel a Boeing és az Eurocopter állt elő. A két vállalat közösen indulna a tenderen egy új tervezésű helikopterrel, mely megtévesztésig hasonlít a Boeing által eddig kínált Chinookra. Az új gép maximális felszállótömegét 33 tonnára tervezik, és két, egyenként 19,5 méter átmérőjű rotorral szolgáltatná a szükséges felhajtóerőt. A tervek szerint 21 000 lábnyi magasságba lesz képes felemelkedni, utazósebességét 148, míg maximális sebességét 167 csomóra (273, illetve 309 km/h) kalkulálják. A maximum 13 tonnányi teherrel terhelhető gép hatósugara 8 tonnányi málhával 1000 kilométer lenne, ez légi utántöltéssel 5000 kilométerre tolható ki. A 3 fős személyzettel üzemeltethető gép fedélzetén 56 felszerelt katona elhelyezésére nyílik majd lehetőség.

Az Eurocopter HTH programjának alelnöke szerint a két globális cég együttműködésével létrejött tudásanyag-megosztás biztosíték a tender megnyerésére és mindkét felet még jobban megerősíti. Továbbá azt is elmondta, hogy a tervezés már előrehaladott állapotban van, és a gép képes lesz teljes mértékben kielégíteni a program és a NATO elvárásait. A típus tervezésében mindkét cég 50-50%-ban veszi ki a részét. Valamint kiemelte azt is, hogy az új helikoptert nem egy technológiai demonstrátornak szánják, hanem kész és rendszeresíthető gépnek.

7 hozzászólás “Tandemrotoros málhás a Eurocoptertől”

  1. Végre egy nagy teherbírású gép az Eurocoptertől, én csak helyeselni tudom ezt szerintem nagy szükség van ilyen gépekre, csak legalább 10 évvel korábban tették volna most lenne már egy ilyenük.

  2. @Mackensen

    Már ameddig van belőle röpképes. :)
    Az orosz cuccok nem hosszú élettartamukról híresek és a legöregebbek lassan 30 évesek lesznek. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy ha eljön az a pillanat, akkor mi lesz helyettük. Vajon hány röpképes még belőlük?

  3. molni

    biztos megoldják valahogy a mi-26-os flotta reptetését az oroszok mert nem csak a hadseregnek van rá szüksége hanem a szibériai olajtársaságoknak bányáknak is mert mással nem megoldott a nehéz terhek szállítása a gyér repülőtér de inkább az úthálózat szinte teljes hiánya miatt