A kétévente megrendezett ILA Berlin Air Show nemzetközi kiállítás kétségkívül a legnagyobb ilyen események közé tartozik a világon, ennek megfelelően a gyártók sok új tervet és elképzelést mutatnak be a nagyérdeműnek. Nem volt ez másképp idén sem, és most ismerkedjünk meg az egyik érdekes elképzeléssel, amivel az európai HTH (Heavy Transport Helikopter – nehéz szállító helikopter) programra rukkolt elő a Boeing és az Eurocopter alkotta csapat.
Először egy keveset magáról a programról: a német és francia hadsereg által 2003-ban elindított program célja a kiöregedő CH-53G és CH-47 szállítóhelikopterek leváltására szánt típus kiválasztása. Eleinte saját tervezésű helikoptert szerettek volna szolgálatba állítani, de 2006-ban kiderült, hogy az Eurocopter leghamarabb 2018-ban kezdhetné meg a helikopterek leszállítását, feltéve, ha 2010-ben már megkapják a megfelelő összeget a tervezés elindításához. Ezután fordult a kocka, és keresgélni kezdtek a külföldi típusok között, reménykedve, hogy azokat hamarabb átvehetik.
A lehetséges jelöltek a Sikorsky CH-53K, a jó öreg CH-53 Stalion legújabb változata, amelyet az Egyesült Államok tengerészgyalogsága számára kezdtek el fejleszteni. A gép ellen szól, hogy ez a lehetőség is leghamarabb 2018-as szolgálatba állást ígér. A második versenyző a Boeing CH-47F Chinook, melyet már több európai nemzet is megrendelt, de ennek méretei és képességei (legalábbis az eddigi híresztelések szerint) nem elégítenék ki a program követelményeit. Harmadik lehetőség az orosz Mil Mi-26M lenne, de még ez is csak tervezés alatt áll, és a fedélzeti rendszereibe is rendesen bele kéne nyúlni, hogy NATO-kompatibilissé tegyék azokat.
Ám végre térjünk a lényegre: a lehetséges megoldás, mellyel a Boeing és az Eurocopter állt elő. A két vállalat közösen indulna a tenderen egy új tervezésű helikopterrel, mely megtévesztésig hasonlít a Boeing által eddig kínált Chinookra. Az új gép maximális felszállótömegét 33 tonnára tervezik, és két, egyenként 19,5 méter átmérőjű rotorral szolgáltatná a szükséges felhajtóerőt. A tervek szerint 21 000 lábnyi magasságba lesz képes felemelkedni, utazósebességét 148, míg maximális sebességét 167 csomóra (273, illetve 309 km/h) kalkulálják. A maximum 13 tonnányi teherrel terhelhető gép hatósugara 8 tonnányi málhával 1000 kilométer lenne, ez légi utántöltéssel 5000 kilométerre tolható ki. A 3 fős személyzettel üzemeltethető gép fedélzetén 56 felszerelt katona elhelyezésére nyílik majd lehetőség.
Az Eurocopter HTH programjának alelnöke szerint a két globális cég együttműködésével létrejött tudásanyag-megosztás biztosíték a tender megnyerésére és mindkét felet még jobban megerősíti. Továbbá azt is elmondta, hogy a tervezés már előrehaladott állapotban van, és a gép képes lesz teljes mértékben kielégíteni a program és a NATO elvárásait. A típus tervezésében mindkét cég 50-50%-ban veszi ki a részét. Valamint kiemelte azt is, hogy az új helikoptert nem egy technológiai demonstrátornak szánják, hanem kész és rendszeresíthető gépnek.