Azt, hogy Japán a méretei és kialakítása miatt már a Hyūga-osztályra is neccesen ráhúzható helikopterhordozó rombolók után egy újabb, még nagyobb osztály létrehozásába kíván belevágni nem újdonság, hiszen ezt 2009 novemberében bejelentették. Konkrétan a terveket, a minap pedig megerősítették a pletykák szárnyán útra kélt főbb méretbeli adatokat.
Ezen infók alapján Japán ilyen jellegű, jelenleg 22DDH jelölés alatt futó harmadik hajója a 16DDH és a 18DDH, azaz a Hyūga-osztály hadrendbe állt első és várhatóan jövőre hadrendbe álló második tagjaihoz képest mintegy 50 százalékkal lesz nagyobb.
Mindezen jelentős méretnövekedést források azzal indokolják, hogy tervben van a V-22 Osprey rendszeresítése, hovatovább az F-35B-re is mint a hajó későbbi, kulcsfontosságú elemére tekintenek.
Mindenesetre a hivatalosan is megerősített 248 méteres hosszal párosuló 39 méteres szélesség, valamint – teljes terheléssel – 24 000 tonna vízkiszorítás finoman szólva is ellehetetleníti a rombolóként történő besorolást, hiszen a vízkiszorítást nem tekintve ezen méretek nagyjából megegyeznek például a 2. Világháború alatt arrafelé rohangáló amerikai Essex-osztályú repülőgép hordozók, vagy több japán hordozó ilyen paramétereivel. Vagy ha egy modern példánál akarunk maradni, akkor a spanyolok közeljövőben hadrendbe álló Juan Carlos I hordozójához hasonlíthatnánk, mind méretben, mind pedig a tervezett szerepkörben.
A 22DDH-ról napvilágot látott illusztrációk egy teljes értékű helikopterhordozót vizionálnak, melynek már tényleg semmi köze nincs holmi rombolókhoz.
A leendő 22DDH-ről elérhető rajzok és információk végett tudni lehet, hogy a nyers méretek növelése mellett számos, igen fontos változtatás is eszközölve lesz az elődosztályhoz képest. Ezek egyike az önvédelmi fegyverzet kérdése, hiszen míg a 2 Hyūga a 16 cellás VLS rendszerbe telepíthető RIM-162 ESSM rakéták mellett csak 2 Phalanx-szal büszkélkedhet, addig a 22DDH esetében egy újabb Phalanx és 2 RIM-116 RAM indítóállás is elhelyezésre kerül majd. További lényeges változtatás a Phalanx-ok elhelyezése: míg a Hyūga esetében ugyanis az egyik a fedélzet elülső szekciójában, közvetlenül az orrnál kapott helyet, akadályozva ezzel az esetleges merevszárnyas gépeket, addig a 22DDH esetében már semmi ilyesmi nem rondít bele a fedélzeten folyó tevékenységbe.
És ez az a pont, azaz a fedélzet, ami szintén alaposabb átgondolás tárgyát képezte és igazából a legfontosabb változtatás az elődökhöz képest, hiszen méreteinek alapos megnövekedése mellett kialakítása is változott. Konkrétan a korábban a fedélzet tengelye mentén beépített 2 lift egyikét a sziget mögé és természetesen a fedélzet szélén tervezik elhelyezni, mellyel szintén tovább növelik a fedélzeten folyó tevékenység folyamatosságát.
A nagy liftek mellett a kisebb, a gépek munícióját szállító lifteket is érinti a változás, hiszen számuk kettőről négyre növekedik, ami létszükséglet is, hiszen a 22DDH már nem 4, hanem 5 helikopter egyidejű indítására/fogadására lesz képes.
A sziget kialakítás csak kis mértékben tér el a Hyūga-osztályétól, külsőleg alapvetően annyi a differencia, hogy előrefelé meghosszabbították, ahol is vélhetően a VLS cellák kapnak majd helyet.