Április elején adtuk hírül, hogy az Amerikai Légierő által pénzelt, scramjet-meghajtású Boeing X-51A WaveRider technológiai demonstrátor második repülésére hamarosan (a hír megírásától számított hat héten belül) sor fog kerülni. Nos, örömmel jelenthetjük be, hogy az ilyen fejlesztéseknél megszokott tendenciával ellentétben sikerült tartaniuk a határidőt, ugyanis a nagy esemény május 26-án következett be.
Az X-51A második prototípusa helyi idő szerint délelőtt 10 óra körül startolt a légierő Repülési Tesztközpontjának átalakított B-52H Stratofortress bombázójának bal szárnya alól, nagyjából 50 000 láb (15 240 méter) magasságon, a Csendes-óceán partjainak közelében fekvő Point Mugu Haditengerészeti Légi Hadviselési Központ fölött. A start után négy másodperccel beindult a szilárd hajtóanyagú gyorsító rakéta, mely 4,8 Mach sebességre gyorsította a szerkezetet, majd a terveknek megfelelően minden gond nélkül levált róla.
Az X-51A repülése videón:
A szilárd hajtóanyagú rakéta alkalmazására azért volt szükség, mivel a sramjet hajtóművekben nem kompresszor szívja be a működéshez szükséges oxigént, hanem az a nagy sebességből fakadóan önmagától áramlik be. Éppen ezért a hajtómű működéséhez szükséges sebességtartományig egy hagyományos működésűnek kell a WaveRidert felgyorsítania. Viszont miután elérte ezt a kritikus határt, beindulhat a sramjet. Így történt most is.
Eredetileg azt tervezték, hogy a hiperszonikus sebességtartományban (ezen általában az 5 Mach fölötti sebességet értjük) történő repülés 300 másodpercig fog tartani, de ezt sajnos nem sikerült teljesíteni. Azonban még így is megdőlt az eddigi rekord, melyet a NASA X-43 jelű kísérleti repülőgépe tartott 12 másodperccel. A WaveRider ugyanis 140 másodpercig tökéletesen működött, akkor viszont az irányító központban tartózkodó mérnökök elveszítették a kapcsolatot az X-51A-val, így kénytelenek voltak beindítani az önmegsemmisítést. Ekkor 70 000 láb (21 336 méter) magasan és jóval Mach 5 fölött repült a WaveRider.
Ennek ellenére sikerkényt könyvelték el a tesztet, viszont nem ülhetnek a babérjaikon: visszatérnek a számítógépek elé, és alaposan kielemzik az összes adatot. Charlie Brink, a gép fejlesztéséért felelős szakember szerint hamarosan kiderítik, mi okozta az anomáliákat, melyek miatt meg kellett szakítani a repülést. Egy kis ünneplésre természetesen jut idő szerinte is, mert ahogy fogalmazott, ez akkora technológiai előrelépést jelent, mint a II. világháború után a sugárhajtóművek megjelenése.
Most mi ebben az újdonság ?
A „Point Mugu Haditengerészeti Légi Hadviselési Központ” Google-Maps képén parkol „néhány” E-2C az állóhelyeken :))
Koordináták: 34.115257,-119.122653
Kicsit arrébb meg pár Orion:
34.116175,-119.11102