A napokban két haderő tengerészeti fegyverneme is örülhetett, hiszen új hajókkal bővült a flotta. Ezen két haderő egyike Új-Zélandé, – ahol a Új-Zélandi Királyi Haditengerészet örülhet, hogy pont került a „kissé” problémás Project Protector végére – a másik pedig az Egyesült Államok, ahol a Parti Őrség vehette át legnagyobb hajóosztályának második tagját.
A Kivik Project Protector programjáról nem is túl régen egy viszonylag részletes írást tettünk közzé, így a Protector-osztály két OPV (offshore patrol vessel, nagy(obb) hatósugarú őrhajó) kategóriás tagjai közül a második hajónak, az HMNZS Wellington kapcsán nem ismételnénk magunkat, – főleg, hogy a Wellington is szerepelt az áprilisi írásunkban – hanem csak a friss tényekre szorítkoznánk: az HMNZS Wellington június elejei érkezése szinte biztosítottnak tűnik, hiszen a napokban az új-zélandiak átvették a hajót az Ausztrália Melbourne-ben.
A Wellington és testvérhajójának, az Otago-nak megérkeztével az Új-Zélandi Haditengerészet most már tényleg kivonhatja az őrhajó szerepkörből két Anzac-osztályú fregattját.
És ha már a fregatt kalibernél tartunk, akkor ugorjunk is a kaliforniai Alameda-ba, ahol május 7-én sor került az Egyesült Államok Parti Őrségének egyik új hajójának, a fregatt méretű Legend-osztály / National Security Cutter második tagjának, a USCGC Waesche (WMSL-751) hadrendbe állítására.
A Parti Őrség szinte teljes arzenáljának 25 év alatt végrehajtandó cseréjét megvalósítani hivatott – ám többek között költségvetési és a menedzselési jellegéből eredő problémákkal küzdő – Deepwater program egyik legfontosabb elemeként a tervezett 8 Legend-osztályú hajó, a kiöregedett Hamilton-osztály 12 tagját váltja majd.
A Legend-osztály építéséért felelős Northop Grumman egyébként felajánlotta a 4 600 tonna körüli vízkiszorítású hajóosztályt a Haditengerészetnek is a Littoral Combat Ship lassabb, ám olcsóbb – 400 millió dollár alatti ár – és nagyobb őrjáratozási idővel bíró kiegészítő fregattjának, mely a későbbiekben akár megkaphatja az LCS moduljait is. A probléma ezzel mindössze annyi, hogy ezen hajóosztály feladatkörből eredő tervezése miatt csak gyengébb ütlegelések elviselésre lenne alkalmas, túlélési képességei gyengébbek lennének komolyabb harci környezetben.
Valaki el tudná magyarázni nekem, hogy manapság mitől fregatt a fregatt, és mitől romboló a romboló? Többször is olvastam már róluk, de valahogy nem értem még. pl:
Type 45: 152.4m, 7205 – 8092 tonna, 1 113mm-es ágyú – romboló
Arleigh Burke: 154-155m, 9166 – 11000 tonna, 1 127mm-es ágyú – romboló
USCGC Waesche: 127m, 4306 – 4375 tonna, 1 57mm-es ágyú – fregatt
FREMM: 142m, 6000 tonna, 1 76mm-es ágyú – fregatt
Persze tudom, van rajta más fejverzet is. Látszik, hogy a rajtuk lévő ágyú még fregattokon is változhat, a FREMM majdnem olyan hosszú, mint az AB, a 45-ös súlyából ha elveszünk 1000 tonnát, már majdnem annyi mint a FREMM. Akkor mégis mi alapján osztályozzák őket? Mert rakétákat, robotrepülőgépeket szállíthat mindkét hajótípus.
Szia!
Ez bonyolultabb dolog, mint hinnéd. A második világháború végéig, a hajóosztályok nagyságuk és feladatkörüknek megfelelő elnevezést kaptak. tehát a kisebbeket fel nem sorolva, korvett, fregatt, könnyű cirkáló, nehézcirkáló, csatacirkáló csatahajó, illetve kísérő, csapásmérő repülőgép hordozók.
Itt is voltak azért kakukktojások, pld. a német haditengerészet háború előtt épült rombolói szinte könnyűcirkáló méretűek voltak, illetve az angolok által pocket battleshipnek nevezett Graff Spee osztály is kilógott a sorból.
Utána azonban a méretek már nem igazán számítottak. A különböző politikai elfogadások miatt az amerikaiak például ugyanazt a hajót egyszer cirkálónak, egyszer rombolónak minősítették. (Ticonderoga, Spurance osztály)A szovjetek nem ismerték el az ilyen elenevezéséket és hivatalosan partvédő, nagy partvédő hajónak vagy tengeralattjáró elhárító hajónak, nagy tengeralattjáró elhárító hajónak nevezték cirkálóik és rombolóik többségét. Sőt a Jak-38-al is felszerelt helikopter/repülőgép hordozóikat ferde fedélzetű cirkálónak nevezték. A Kirov osztálynak a nyugati szaknyelv csatacirkáló nevet adta, amely akkora már kihalt..
A brit és francia rombolók, fregattok méretei teljesen eltérőek, sokszor utóbbiak nagyobbak mint az előbbiek, pedig régebben a fregatt kisebb méretű, tűzerejű hajóosztály volt…
Az új amerikai „lopakodó” hajókat is érdekes, hogy a konvencionális osztályok közül mibe lehet sorolni.
kele
I
tudtommal ezt nem nemzetközi szabványok szabályozzák hanem minden állam magának dönti el h mi milyen besorolás alá esik
pl:
nagy sátán
Ticonderoga osztály cirkáló 173m 9750t
Arleigh Burke osztály romboló 154m 9000t
míg az oroszoknál
Kirov osztály cirkáló 252m 28000t
Sovremennij osztály romboló 156m 7940t
Udaloj-2 osztály fregatt(hivatalosan) 164m 8300t(ha viszont képességeket nézünk akkor a nyugati cirkálókkal lehet egy osztályba sorolni)
Köszi, hogy válaszoltál. Őőő hát akkor mostmár a fregatt és a romboló egy és ugyanazt jelenti, ha már ennyire elmosódott köztük az a határ, hogy már a méret sem pontosan határozza meg. De szerintem a cirkáló megnevezés a legjobb, hogy egy hajó elmegy és cirkál. :D A wiki szerint a kirovnak hatalmas tűzereje van, egy rakás rakétát szálít, és szerintem egy hajó sem szeretne vele kikezdeni.( más moszkvás híreknél írták, milyen fasza a fegyverzete a szláváknak, de szerintem egy kirovhoz nem hasonlítható, meg hát a kirov csata cirkáló – ez még a sima cirkálótol is jobb megnevezés, elmegy cirkálni és még benne van a csata szó is :P) Bár kakukktojások közé sorolnám a csatacirkálókat is. Molni írásai nyomán megnéztem az oli hajóit, és abban az egyik cikkben van szó erről a típusról is, hogy gyors, erős, de gyenge páncélzat, és abban a korban meghatározni se tudták, így jött a csata- fegyverzete miatt + cirkáló- sebessége miatt.
-||- válaszoltatok. Ha minden állam magának dönti el… kinevezhetnénk valami folyami hajót cirkálónak. Na jó ez butaság. De szerintem vicces lenne. Szerelhetnénk rá mistralokat, egy 20mm-es pkvt vagy milyen golyószórót, és akkor már lenne rakéta és „ágyú” is rajta. Ez am. még nem is annyira borult ötlet, vízen mozgó légvédelmi ladik. Elég kicsi, hogy a külömböző csatornákon keresztől elég sok helyre elúszkáljon Mo. területén, így lefedve azt.
Az AEGIS Ticot rombolónak csúfolták? Ha én lettem vonla a hajó kiborítom a kapitányt a székből ilyen lefitymálásért. :)
molni: bezony! :) Mondjuk tényleg fura a Ticokra rombolóként gondolni :) De gondolom első nekifutásra azért lett majdnem romboló, mert a Spurance-ek kissé megnagyobbított törzsére lett alapozva tudtommal. Aztán az AEGIS miatt mégiscsak cirkáló lett.
Ennek kapcsán ellenben azt néztem, hogy az ilyen hadrendbe állítás előtti kategóriaváltás nem idegen a jenkiktől. A Tico előd 4 Virginia-osztályú nuki cirkálóból az első hármat még fregattként hagyták jóvá a költségvetésben anno.
Egyébként árnyalja a dolgot, hogy a feladat is befolyásolja az elnevezést:
korvett: elsősorban járőr/tengeralattjáróelhárító célra tervezett hajó
fregatt: elsősorban járőr/kísérő feladat (ebből adódó erős tengeralattjáró elhárító képességgel)
romboló: nálánál kissebb hadihajók eredményes leküzdése, nagy hajók kísérése
Könnyűcirkáló: mostanra gyakorlatilag megszünt hajóosztály, elsődleges feladata a rombolók kiiktatása (nagyobb csapástáv) valamint a kereskedelmi hajózás riogatása
cirkáló: önállóan, vagy kötelékben működő gyors, nagy tűzerejü hajó, elsősorban „hit and run” taktikára (távoli vizeken) valamint a nagyobb egységek kísérése, vagy kissebb kötelékek vezetése
nehéz és csatacirkálók: a versailles-i egyezmény korlátozásai miatt épített hadihajók, fogalom kihalt (a kirovot azért nevezik csatacirkálónak, mert -bár csatahajó méretű- nincs komolyan páncélozva, ugyanakkor tűzereje elérui azt; más elmélet szerint: mert az USA-n kívül nem lehet másnak csatahajója :-D)
Csatahajó: nagy méretű, elsősorban erősen páncélozott hajóegység, amelyek elsődleges feladata más csh semlegesítése
Hát igen a könnyűcirkálók kihaltak talán a Belgrano volt az utolsó….
Egy kis kalózosdi:
Don’t fuck with mother russia;-)
http://index.hu/bulvar/2010/05/12/az_orosz_haditengereszek_vizbe_olhettek_a_kalozokat/
A sztori nagyon sántít.
Az cikk eleve zavaros. Szomáliai vizeken fogták el őket. Ez azt jelenti, hogy parti sávon belül?
Akkor meg mi az a 300 mérföldes távolság a parttól + elengedés?
Valami nagyon nem stimmel itt…
Végre valaki odacsördített a kalózoknak.
molni
gondolom nem maradt az orosz romboló partközelben miután visszafoglalták a tankert visszatértek a járőrözési területükre és ott engedték el a kalózokat aminek mondjuk nem a legemberségesebb de annál elrettentőbb módját alkalmazták…
a senkinek egy szava sem lehet hisz ezelőtt 100 évvel azonnal a tengerbe lőtték volna őket…
pedig 100 éve sem voltak semmivel civilizálatlanabbak az emberek mint most!
de annál elrettentőbb módját alkalmazták…
Szeritem Szomáliában nem túl elterjed a net, ezért ők nem igazán fogják tudni, hogy a cimbikkel mi történt. Egyszerűen csak eltűntek és kész.