A Boeing nagyjából egy évvel ezelőtt, 2009 májusában hozta nyilvánosságra annak a vállalat által pénzelt programnak a létezését, melyről addig házon belül is csak kevesen tudtak: a korábban leállított, J-UCAS nevet viselő DARPA/USAF/Navy közös program keretében megszületett X-45C alapjain tovább haladva egy még fejlettebb technológiákat felvonultató demonstrátor fejlesztéséét.
A 2006-ban terminált J-UCAS (Joint-Unmanned Combat Air System – Egységes Pilótanélküli Légi Harcjármű) program házon belüli folytatásától nem titkoltan egy későbbi vezető szerepet remélnek a kifejezetten harci szerepkörre tervezett, pilóta nélküli gépek, mozaikszóval az UCAV-ok piacán.
Nos, a 2008 tavaszától megvalósíthatósági elemzés, majd a 2008 őszi zöld lámpa óta fejlesztés alatt álló madárka 2010 decemberére tervezett első repüléséig vezető úton elérkezett az első ünnepélyes pillanat: május 10-én, a Boeing St. Louis-i üzemében sor került a gép bemutatkozására.
Ennek a „mindössze” technológiai demonstrátornak a gurulópróbái valamikor a nyár folyamán kezdődhetnek meg és a gép ahogy már említve lett első alkalommal decemberben emelkedhet a magasba. Az első szárnyalást a tervek szerint az elkövetkező fél év során még további 9 követi majd, melyek egy esetlegesen gyártásba kerülő, a Phantom Ray-en tesztelt megoldásokat felvonultató UCAV szerepköreit – felderítés, elektronikai hadviselés, légvédelem semlegesítése, autonóm tankolás – hivatottak tesztelni.
ez már nem is tudom hányadik technologiai demonstrátor….