Az NFTC (NATO Flying Training in Canada) elindításával egy időben számos európai ország légierejének vezetősége kezdett tárgyalásokat arról, hogy létesíteni kellene egy közös európai katonai hajózóképző intézményt.
A költséghatékony AEJPT (Advanced European Jet Pilot Training) létrehozásáról tizenhét ország képviselői kezdték meg a tárgyalásokat, illetve az elvárások és követelményrendszer kidolgozását még 1997-ben. A többéves munkálatok után végül kilenc ország (Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Görögország, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Svédország) írt alá szándéknyilatkozatot az egységes európai kiképző rendszerben való részvételről 2001 novemberében.
Azóta túl sok érdemleges dolog nem történt, azt a spanyolországi törekvést kivéve, hogy a Badajoz tartományban fekvő Talavera la Real Légibázison francia-belga támogatással létrehoztak egy kiképző iskolát, amit később „felfújva” kiváló alapot szolgáltathat az AEJPT-nek. Jelenleg Northrop F-5M és Dassault-Breguet AlphaJet típusokkal repülnek.
De nem csak a spanyolországi képzés az egyetlen opció, a Finn Légierő szívesen felajánlaná a 35 darab BAe Hawk kiképzőgépét és a Kauhava Légibázist egy közös képzés létrehozásához. Olaszország a Lecce-ben üzemelő 61. Kiképzőezredet kínálja a közös célra, ahol jelenleg a Aermacchi MB339CDII típust repülik, melyeket később a szintén olasz M-346 Master típus vált majd.
A lehetséges bázisok vesézgetése után nézzük a lehetséges gépparkot, annak is a „haladó” képzésre rendszeresítendő részét. Pár sorral ezelőtt említettük az olasz Alenia Aermacchi M-346 Master két hajtóműves kiképző repülőgépet. Az Olasz Légierő által megrendelt típus előtt szép jövő állhat (bár az Egyesült Arab Emirátusok megrendelése elúszni látszik), ezt a európai haditechnikai óriásvállalat, az EADS is felismerte, aki az Alenia Aermacchit birtokló a Finmeccanica vállalatcsoporttal közösen nyújtott be közelmúltban kecsegtető ajánlatot az AEJPT nemzetei számára. Az EADS a saját típusa, a Mako bukása után nem próbálkozott a kiképzőgép-piacra való betöréssel, ám most talán megtörik a jég és ebben a szegmensben is nagyot harap a tortából az európai óriás.
Az üzlet másik nagy esélyese a BAe Systems, aki a nagy múltú Hawk gépcsalád legújabb, minden eddiginél fejlettebb tagját, a Hawk 128 továbbfejlesztéséből létrejött verziót kínálja az összeurópai kiképzőiskolának, sőt felajánlotta, hogy bizonyos határok között kötetlenül választhatják meg a gépek felszereltségét, saját szájízük szerint alakítva új típusukat.
Végül meg kell említenünk a nagy sebességű kiképzőgépek piacon elérhető egyetlen szuperszonikus típust, a Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle-t is. A koreaiak azonban mindeddig nem tettek (nyilvános) ajánlatot az európai kiképzőiskola számára, ám még nem muszáj leírni az ázsiaiakat.
A programban résztvevő országok remélik, hogy 2014-ig sikerül megkötni a közös képzésről szóló szerződést és megrendelni a gépeket. A kiképzőegységnek a tervek szerint 2020 körül már teljes kapacitással kell működnie.
A légkondi meg a napfénytető alapfelszerelés volt eddig is de ahogy nézem már metál a fényezéssel is lehet katonai gépet rendelni.
de
Olaszok. Néhány kép a flottájuk új büszkeségéről (nem is értem, hogy mit bajlódnak ezzel az unalmas szürke festéssel kívülről, lehetne nyugodtan piros az is két fehér csíkkal végig a fedélzeten):
http://img151.imageshack.us/img151/1333/dscn2143tm4.jpg
http://i420.photobucket.com/albums/pp282/mezzimilitari2/cavour2/cavour-chinomar-f034.jpg
http://i420.photobucket.com/albums/pp282/mezzimilitari2/cavour2/cavour-chinomar-f035.jpg
Persze már az előzőhöz is járt Lamborgini:
http://i55.photobucket.com/albums/g133/f40com/lambo%20on%20deck/681a43dd.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g133/f40com/lambo%20on%20deck/83b64559.jpg
„M-346 Master kötelék”
Egyből erre gondoltam én is :) Olyanok mint a karácsonyfadíszek, de egyébként szép, formás kis gép ez az M-346, hiába, az olaszok értenek a formatervezéshez :)
Erre az AEJPT dologra szerintem Svédország vagy Finnország lenne a legalkalmasabb, már a viszonylag nagy terület/kis népsűrűség miatt, magyar szempontból meg akkor már inkább Svédország…
(Dél-Koreát meg nem perelte még a Pepsi Co. a felségjel miatt, vagy esetleg ők a szponzorok? :))
Az Cseppet se zavarjon hogy a gép orosz formatervezés gyöngye.
Üdvözlet mindenkinek,
lőjetek le, de nekem a DKóreai tetszik (ha már a formáról beszélünk).
Egy kérdés: csak nekem nem volt elérhető az oldal MA olyan 14-18 óráig?
Szép estét mindenkinek,
Strlv
Én már azt hittem hogy megint valami mulasztási hiba volt a gond, amirt nem tudtam megnézni az oldalt.
nem csak neked
monyok!
Mivel olyan mélységben – egyelőre – nem érdekel a dolog így nem olvastam még róla típusismertetőt, de egyébként nem zavar…
De most hogy mondod, a Jak-130-ra (és a MiG-AT-re is) már emlékszem, még anno a Top Gun-ból.
Ez az olasz gép repülési paramétereit tekintve jobb, mint a Jak-130-as.
És szuperszonikus. Még akkor is így van ez, ha figyelembe vesszük, hogy nincs utánégetője.
A Jak-130-ason alapuló (direkt nem írtam szintént, mivel az olasz masina nem azon alapszi, hanem közös fejlesztés oldalága, azaz a Jakovlev-Aermacchi szétválás után egyszerre jöttek létre) kínai L-15-ös szintén szuperszonikus, de csak forszázzsal. Annak a hajtóműve ugyanaz, mint most a Jak-130-asé, csak utánégetős kivitelben. Ukrán-orosz Motor Szics AI-222-K25F
A Jak-130-asé pedig az AI-222-25. Az olasz masinában meg az L-159 Alca hajtóműve van, csak kettő darab.