A Horizon-osztályú légvédelmi fregattok megalkotása során létrehozott francia-olasz együttműködést továbbvivő, FREMM fregattok közül az első, a Francia Haditengerészet leendő D650 Aquitaine fregattja a napokban mutatkozott be a nagyközönség előtt.
A francia DCNS Lorient-i hajógyárában 2007-ben megkezdett építésű fregatt 2010. április 29-én került vízre, majd a francia elnök és védelmi miniszter vezette magas rangú delegáció jelenlétében végrehajtott ünnepélyes leleplezésre május 4-én került sor.
„A hajóépítés – katonai és polgári egyaránt – országunk egyik stratégiai szektora. Franciaország kiterjedt tapasztalatokkal és tudással rendelkezik ezen a területen, melyet nem hagy veszendőbe menni.” – nyilatkozta Sarkozy az ünnepélyes ceremónia során.
A francia – olasz együttműködésben megvalósuló FREMM fregattok természetesen bizonyos szintig többfeladatúak, de adott feladatokra kihegyezett formában érhetőek majd el: a 3 alváltozat tengeralattjárók és légi célpontok ellen éppúgy kész lesz felvenni a harcot, mint a felszíni és a szárazföld belsejében található célpontok leküzdésére.
Franciaország haditengerészetének jövőbeni gerinceként összesen 11 FREMM beszerzését tervezi, melyből az első 9 ASW, azaz tengeralattjáró elhárításra kihegyezett változat lesz és az ugyanilyen szerepkörű Tourville- és Georges Leygues-osztályú fregattokat lesz hivatott váltani, míg az utolsó kettő légvédelmi fregatt kiépítésben (és FREDA megnevezéssel) érkezik majd és a Horizon-osztály két egységének segít majd be a hamarosan nyugdíjazandó Cassard-osztály két hajójának utódlásában. (A tervezett 4 francia Horizon helyett csak 2 épült meg.)
Az első FREMM ASW, a D650 Aquitaine hadrendbe állítása 2012-ben lesz esedékes, míg az utolsó 2020 magasságában érkezik meg a Francia Haditengerészethez. Francia részről 2022-ben záródik a FREMM fregatt beszerzés a második légvédelmi változat átadásával. Ezek a tervek.
Franciaország mellett a fejlesztőpartner, Olaszország – természetesen hazai hajógyárban – 6 FREMM-et épít majd meg a Maestrale- és a már kivont Lupo-osztályú fregattjainak utánpótlásaként. Ezekből 4 lesz tengeralattjáró vadász, kettő pedig általános célú / szárazföldi célpontok támadására alaposabban felfegyverzett változat.
Két további megrendelője is van a FREMM-eknek, melyekből a közelmúlt eseményei miatt mi magunk bátran csak az egyiket, Marokkót mondanának biztosnak, – főleg hogy Franciaországban már épül a marokkói hajó – míg Görögországot most inkább nagyon erősen megkérdőjeleznénk.
Jelenleg 2 francia, 2 olasz és 1 marokkói FREMM áll építés alatt, az olaszhoz hasonlóan 6 hajóra szóló görög érdeklődés megvalósulása ellenben a jelenlegi gazdasági helyzetüket figyelembe véve kérdésesnek tűnik. Ugyanakkor a remények szerint további országoktól – például Szaúd-Arábiától – is sikerül majd megrendeléseket besöpörni FREMM fregattokra.
Rendszereik és fegyverzetükben érthető okokból erősen hasonlít egymásra a francia és olasz változat, azonban mindkét fél több vonalon is hazai fejlesztéseket alkalmaz majd, így például fegyverzet tekintetében „csak” a torpedók, a SYLVER indítókban helyet foglaló MBDA Aster rakéták és az olasz eredetű, 76 mm-es gyorstüzelő Super Rapid lövegben egyeznek.
A francia hajókon az NH90 NFH kap majd helyet, míg az olasz változatokról az EH101 kelepelhet majd.