Nemrégiben írtunk azon érdekes ötletről, miszerint potensebb elektronikai zavarót kívánnak egyesek fabrikálni a Boeing F-15C légifölény-vadászból. Ezúttal újabb képességnövekedés tűnt fel a láthatáron.
A Lockheed Martin háza táján egy olyan eszközön ügyködnek, mely a szovjet/orosz típusokon régóta használatban van, és egyre több nyugati típuson kezdik alkalmazni. Ez a berendezés pedig nem más, mint az infravörös detektor és célmegjelölő (FLIR vagy IRST). A passzív felderítésre szolgáló infravörös optikai keresőrendszer lehetővé teszi a közeli célpont(ok) észlelését, követését és megsemmisítését radarjel-kisugárzás nélkül. Az új eszköz előnyt jelenthet a csökkentett radarkeresztmetszetű típusok ellen, melyeket radarral jóval nehezebb észlelni, azonban ezen gépek hajtóművének forró gázsugara ugyanúgy látható az IRST számára.
Ezen megfontolások alapján jelent meg a Eurofighter Typhoon fedélzetén is az említett berendezés, a Gripen NG számára is kiválasztották a felszerelni kívánt eszközt, most pedig az amerikai típusok szenzorpalettája is bővül egy ilyen kütyüvel. Az F-35 esetében ez az orr alá kerül, egyebek mellett levegő-föld célmegjelölést is biztosítva, míg a Lockheed Martin egy olyan eszközzel állt elő, mely gyakorlatilag az F-14D-n használt AN/AAS-42 IRST továbbfejlesztéséből létrejött berendezés egy póttartály csúcsába építve. (Ilyet tesztelt a US Navy is egy F/A-18F Super Hornetre függesztve)
Az elgondolás csupán azért érdekes, hiszen az oroszok évtizedek óta alkalmazzák a FLIR-t gépeik orrába építve, míg a modern amerikaiak nem képesek egy hasonló eszközt integrálni 4 és 4+/++ generációs gépeik fedélzetére, hanem kompromisszumos megoldásra kényszerülnek, mivel éles helyzetben nem oldhatják le a törzs alól a póttartályt a bele épített szükséges eszköz miatt, megnövekedett össztömeget és légellenállást, azaz hátrányt szerezve ezzel, ami egy forduló légiharcban nem épp előnyös…
Szó ne érje a ház elejét, azért a nyugati típus esetében is került ilyen a szélvédő elé, mégpedig egy japán sufnituning eredményeképp, más kérdés, hogy nem terjedt el túlságosan…
oroszok évtizedek óta alkalmazzák a FLIR-t
A szerző keveri a képalkotó rendszereket a nem képalkotó rendszerekkel. A FLIR az egy infravörös vagy más nem emberi szem látható hullámhosszon dolgozó kamerarendszer. Az orosz gépeken a KOLS az nem ilyen. Ne keverjük össze kettőt. Az IRST. A célzókonténerek kameráis és FLIR kamerái nem ilyenek.
A különbség talán úgy fogható meg, hogy míg az IRST eszközök automatikusan keresnek célt, adíg a FLIR eszközök ezt nem teszik, ott a személyzet pásztáz velük manuálisan.Valamint az IRST egy szigorúan levegő-levegő üzemmódú eszköz, addíg a FLIR általánosabb használatú. Elméletileg egy IRST eszköz is lehet képalkotó(ha lehet vele zoomolni – a KOLS nem képalkotó, ezt le kell szögezni), tehát nem ez a különbség alapja. Tulajdonképpen a két funkció megvalósítható 1 eszköz 2 különböző üzemmódjaként, lásd F-35.