Tavaly novemberi cikkünk után legtöbb olvasónk számára már biztosan nem hangzik nagyon kínaiul a scramjet kifejezés. A sokak által a jövő egyik legígéretesebb hajtómű-technológiájának tartott rendszerrel eddig nincs túl nagy tapasztalat, már ami a repüléseket illeti, tekintve, hogy szinte kizárólag az Egyesült Államok foglalkozik vele nagyobb méretekben.
A WaveRider néven is ismert Boeing X-51A a jelenlegi legelőrehaladottabb állapotú fejlesztés, melyet a scramjet technológiával végeznek. A típus eddig mindössze egyetlen egyszer repült, 2009. december 9-én a Csendes-óceán fölött egy B-52H bombázó szárnya alól indult útjára segédrakétájával, majd a megfelelő sebesség elérése után beindult az újfajta hajtómű, és a hangsebesség közel hatszorosára gyorsította az ekkor nagyjából 15 240 méteres magasságon lévő X-51-est.
Azonban az eddig mintegy 250 millió zöldhasút felemésztő program két éves csúszásban van, amin a Boeing szeretne javítani. Tavalyra eredetileg négy tesztet terveztek, de mint említésre került, ebből csak egyet sikerült teljesíteni, így idén kicsit belehúznának. Konkrétan hat indítást szeretnének lezavarni 2011-ig, mikor is beindul majd az „X-51A Plus” program a légierő részéről, melynek során már szeretnének néhány célpontot is levadászni a WaveRider-ek segítségével.
Az úttörő technológiát ugyanis a USAF arra szeretné felhasználni, hogy interkontinentális ballisztikus rakétákat semmisítsen meg repülés közben. E cél elérésének érdekében több X-51-esen is változtatásokat hajtanak majd végre. Néhány apróbb finomításra kerül sor a hajtóműben, hogy növeljék a megbízhatóságot, továbbá fejlett navigációs – és célkövető rendszert is beépítenek, melyeknek segítségével a WaveRider képes lesz eltalálni és megsemmisíteni a nagy sebességgel és nagy magasságban haladó támadó rakétákat.
A második demonstrációra a Boeing közleménye szerint az „elkövetkezendő hat hétben” kerül majd sor. Az indító platform ismét egy B-52H lesz. Most még egyelőre csak „sima” repülési teszt lesz, melynek során a cél az, hogy 300 másodperc alatt Mach 4,0-ról (4900 km/h) Mach 6,0-ra (7350 km/h) gyorsuljon az X-51.
Steve Johnston, a Boeing űrkutatási részlegének vezetője azzal magyarázta a program jelentős késését, hogy néhány beszállító nem volt képes idejében szállítani a megrendelt részegységeket. Ez egész egyszerűen azért történt, mert nem rendelkeztek a megfelelő technológiával azok legyártásához, mivel annyira fejlett és kifinomult rendszerről van szó.
Remélem, ha lesz teszt arról is lesz cikk!
valahogy én nem a ballisztikus rakéták elfogóját, hanem az új hajó elleni robotrepülőgépet látom a ketyerében…
A gép nagy sebességgel csak ritka légkörben képes működni. A hajók elég alacsonyan vannak… :)
Miért? Kompresszió a gond, vagy a súrlódás?
A repüléshez hülye vagyok :-D
Légvédelmiseknél kérdeztem rá hogy mennyire gond a lérakosoknak egy 6-9 M al repülő cél. Elmondták hogy egy ilyen cél mozgása gyakorlatilag egyenesnek tekinthető és ha idejében meg van a felderítés ( magasan repül tehát meg van ) akkor a leküzdése nem probléma.
Hol van ennek a hajtóműnek az alkalmazási katonai alkalmazási területe ?