A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Április végén, május elején folytatódhat a PAK-FA berepülési programja, mégpedig egy új helyszínen, a Moszkvától északkeletre található Zsukovszkij repülőtéren. Az új orosz 5. generációs vadászbombázó április 8-án érkezett meg új otthonába Komszomolszk-on-Amur-ból egy An-124 Ruszlan gyomrában. A tesztsorozat folytatása előtt a Szuhoj szakembereinek össze kell szerelni és repülésre alkalmasnak minősíteni a prototípust. Szintén Zsukovszkijba érkezett az úgynevezett T-50KNS nevű prototípus, mely az új rendszerek és eszközök próbapadjául szolgál majd.
A General Electric és a US Navy közösen dolgozik a Super Hornetek fajlagos üzemanyag-fogyasztásának csökkentésén. A Naval Air Systems Command (NAVAIR) még 2009-ben 7,5 millió dollárt adott a GE-nek az F414-GE-400 hajtóművek közeljövőbeli energiahatékonysági technológiájának bemutatására és kutatási célokra, majd ezt fejelték meg további 7,34 millió zöldhasúval idén februárban. A program célja, hogy csökkentsék a hajtóművek fogyasztását legalább 3 százalékkal. A NAVAIR azt is kérte, hogy becsüljék meg az új rendszer legrövidebb időn belüli rendszeresítési költségeit a Hornet-flottán.
„Örülünk, hogy a Haditengerészettel dolgozhatunk együtt, és környezetbarát technológiákkal szerelhetjük fel az F414-es hajtóműveket, ezzel költség-megtakarítást biztosítva az üzemeltetőknek” – mondta Dale Carlson, a GE műszaki vezetője.
Újabb taggal gyarapodott a már így is szép létszámmal rendelkező C-130 Hercules gépcsalád, ugyanis április 3-án kigurult a Lockheed Martin mariettai összeszerelő üzeméből az első HC-130J harci kutató-mentő és légi-utántöltő repülőgép. A prototípus pár napon belül megkapja a festését, majd azután megkezdik vele a berepülési programot. Az új típusból a Légiharc Parancsnokság (ACC – Air Combat Command) idáig két példányt rendelt, de összesen 18 beszerzését tervezik, ezen kívül a Különleges Egységeknél szolgálatba álló MC-130J tankergépből 26 példány megrendelése várható. A gép megnövekedett maximális felszálló súlya meghaladja a 74 tonnát. A gyártó szerint az HC-130J leghamarabb 2012 közepén állhat hadrendbe.
A Hawker Beechcraft ünnepélyes keretek között adta át a 600. T-6-os repülőgépet, mely a világ egyik legelterjedtebb katonai gyakorlógépe. A szóban forgó példányt a US Navy vette át, mely mostantól a floridai Milton Whiting Field haditengerészeti bázison vesz részt az újoncok kiképzésében.
„Mindannyian büszkék vagyunk eme mérföldkőre, és erre a programra. A Hawker Beechcraft és elődje már több mint 70 éve meghatározó fontosságú a katonai repülésben világszerte. Bízunk benne, hogy továbbra is folytatni tudjuk ezt a büszke hagyományt“ – mondta Jim Maslowski, a Nemzetközi Üzleti Kormány elnöke.
A T-6-os egy rendkívül megbízható, sokoldalú és költséghatékony kiképzőgép, mely teljes mértékben megfelel az újonc pilóták kiképzésére. Maximális sebessége 316 csomó (585 km/h), és kibírja a +7 és -3,5 G-s túlterhelést is. Jelenleg az USAF, a US Navy, az NFTC (NATO Flying Training in Canada), a Görög Légierő és a Marokkói Légierő használja a típust.
Omán
Omán azon szándéka évek óta ismert, miszerint Eurofighter Typhoon vadászbombázókat kíván beszerezni az elavulófélben lévő 24 darab SEPECAT Jaguarja helyett. Lehetséges darabszámot nem említettek, egyes források tényként közlik, hogy 24 darab Eurofighter kerül Ománba. A bizniszért felelős britek nagyon reménykednek, hogy „el tudják passzolni” az arab ország számára azon Tranche 3 verziójú gépeket, melyekre nem tartottak igényt, mivel az eredetileg jelzettnél kevesebbet vettek.
Egy másik lehetőség, hogy a már szolgálatban álló RAF-os Tranche 1 Block 5 Typhoon kerül eladásra, természetesen némi „tuningolás” után.
Az Olasz Légierő Eurofighter Typoonjai nem mindennapi rekordot állítottak fel a közelmúltban, ugyanis egy hadgyakorlaton, melyet Szardínia szigetén rendeztek, 98,3 %-os bevethetőség arányt produkáltak az olasz Typhoonok. A gyakorlaton résztvevő 12 Eurofighter két hét alatt összesen 114 bevetést repült volna, ebből csupán kettőt kellett elhalasztani valamilyen műszaki probléma miatt. A gyakorlaton a Luftwaffe Panavia Tornadoi is részt vettek.
Újabb Tornados hír, miszerint a Luftwaffe megkapta az első ASSTA 2 (Avionics Software System Tornado Ada) sztenderdre modernizált gépét. A megújulás keretében új fedélzeti számítógépet kapnak a gépek, MIL-STD 1553/1760 vagy Ada MIL-STD 1815 adatbusszal, emellett beépített GPS és lézeres INS is kerül a gépekbe. Mindezeknek köszönhetően kompatibilisek lesznek a Rafael Litening II lézeres célmegjelölővel, alkalmazhatják GBU-24 Paveway III lézervezérlésű bombát, valamint bevethetik a a HARM III, HARM 0 Block IV/V és Kormoran II rakétákat. A modernizáción átesett, ECR változatú gép mellett további 84 darab ECR és RECCE variáns esik át az átalakuláson. Az IDS verzsön kimarad a megújulásból, ezek helyére érkezik ugyanis a Eurofighter Typhoon.
Szintén a Tornadokhoz kapcsolódó hír, hogy a Rolls-Royce 690 millió fontos (~1,061 milliárd USD) megrendelés keretében 2025-ig a típus RB199-es hajtóműveinek kizárólagos karbantartója és javítója marad, a szerződés a „szellemi tőke” mellett az alkatrészekre és a földi kiszolgáló eszközökre is kitér.
Franciaország az FMS program keretében 260 darab JAVELIN tankelhárító rakétát szerez be az Amerikai Egyesült Államoktól. A rakéták mellett 76 darab, hőképalkotó-rendszerrel felszerelt indítóegységet is magába foglal a 69 millió dolláros üzlet.
Kanada 36 darab T55-GA-714A gázturbinára, a CH-47 Chinookok pótalkatrészeire és logisztikai támogatásra nyújtott be igényt a Kongresszus irányába. Az FMS (Foreign Military Sale) folyamat előtt álló üzlet értéke 71 millió dollár.
De ha már Kanadánál tartunk! A juharszirupról szokás a juharleveles nemzetre asszociálni, így hovatovább nyilván néhány csupor jóféle juharszirupért (mi másért…) indultak azok orosz Medvék is, melyek április 8-án emelkedtek a magasba Oroszoszág távol-keleti régiójában található Ukrainka Légibázisról hogy egy jó 15 órás gyakorló bevetésen vegyenek részt a Csendes-óceán felett, az Aleut-szigetek mentén. Biztos ami biztos alapon a NORAD azért rájuk uszított pár kanadai Lódarazsat.
A Tu-95MS Bear bombázók egyébként műszeres repülést a légi utántöltés gyakorlását hajtották végre természetesen végig a nemzetközi légtérben maradva.
Közreműködött: Tcat és Phoenix
„Az Olasz Légierő Eurofighter Typoonjai nem mindennapi rekordot állítottak fel a közelmúltban, ugyanis egy hadgyakorlaton, melyet Szardínia szigetén rendeztek, 98,3 %-os bevethetőség arányt produkáltak az olasz Typhoonok.”
mennyi átlagban egy újabb légifölényé? pl F22? vagy akár SH?
Az ilyen gyakorlatokon jellemzően magasabb hadrafoghatóság van, mint a flottára nézve nagy átlagban. Gondolom a legjobb állapotban levő gépeket küldik és itt tényleg mutatni kell a dolgokat.
Az F-22 is remekül szerepelt pár éve a Red Flag gyakorlaton, de a mindennapokban 1 éve mégis csak 60% körüli mutatót produkált. Egy átlag 4. gen gépből álló vadászflott békeidőben 80% körüli értékkel bír, ha tisztességesen üzemeltetik őket és nem mindenáron minden gép repül elvet követik. Ez valszeg túl drága lenne.
A Sivatagi Vihar alatt a gépek nagy része 90% körüli hadrafoghatóságot pordukáltak. Azonban ez megtévesztő szerintem. Ez „csak” azt jelenti, hogy felszállhatnak a gépek. Az F-111 cikkem pont erre mutat rá. Annak ellenére, hogy a gépek X%-a felszállt azért az X gépből Y százaléknak útközben is lehetnek gondajai…
3hete beszélgetünk molni az Ománi,Kuvaiti,UAE repülő beszerzéséről és tessék újra fel bukkant a Typfoon.Remélem megrendeli Omán és az UAE is ezt választja a Rafale helyett és talán Kuvait is így már egységes flottával rendelkezhetnének ezek a „baráti” országok egyszerűsítve a kiképzést alkatrész ellátást.
Ja és persze Indiában is remélem a Typfoon nyer!
Izrael és Irak is Texanokat üzemeltet.