Ma már rutin feladatnak számít a katonai, vagy polgári helikoptereknél a bajba jutott személyek fedélzetre történő emelése csörlő segítségével, de napjainkban is kuriózumnak számít az a technológiai megoldás, amivel egy C-130 Hercules szállítógép fedélzetére képesek voltak embereket beemelni repülés közben. A múlt idő nem véletlen mivel ezt a fajta eljárást már nem alkalmazzák az Amerikai Légierőnél, de a mentési folyamat sok érdekes elemet tartalmaz, amit röviden összefoglalnánk ebben a cikkben.
A eljárás kifejlesztése nem sokkal a második világháború után kezdődött el, természetesen akkor még a kísérletek nem a C-130-as szállító repülőgéppel folytak, hanem egy átalakított B-17-es bombázóval. A CIA-nak és az Amerikai Légierőnek szüksége volt egy olyan rendszerre, amivel a speciális egységek tagjait képesek kiemelni a hadműveleti területről egy szállítógép fedélzetére. A probléma megoldása Robert Fulton nevéhez köthető. A rendszer az 1960-as évektől a sokoldalú MC-130 Hercules típus alapfelszereléséhez tartozott egészen 1996-ig. (Az MC-130-ast kifejezetten a speciális egységek támogatására tervezték.)
A rendszer működéséhez szükséges egy földi egység, amelyet a gép fedélzetéről dobhatnak le a szárazföldre vagy a víz felszínére. Ez a felszerelés tartalmaz egy héliummal felfújható ballont, valamint egy ehhez csatlakozó speciális kötelet és hevedereket a kiemelendő személy(ek) vagy teher számára. A Herculesen is jelentős módosításokat kellett végre hajtani az orr részen, mivel itt került kialakításra egy nyitható villa. A gép orrát és a szárnyainak végét egy-egy kábel köti össze, azért, hogy megakadályozza ballonon lévő kötélzet ütközését a repülőgép légcsavarjaival. A gép rakterének végében egy sínen mozgó hidraulikus karral rendelkező csörlő került beépítésre, amelynek segítségével a gép fedélzetére húzzák a kiemelendő személyeket.
Nézzük a gyakorlatban, hogy is zajlik le az eljárás! A Herkules a célterület felett kidobja a speciális felszerelést a ballonnal és a kötélzettel. A földön a célszemély felveszi a csomagban található hevedereket, majd felfújja héliummal a ballont, ami ezután kifeszíti a rendelkezésre álló kötélzetet egy fix magasságon. A C-130-as ezalatt várakozik és szétnyitja az orrába beépített villát amivel a kötelet fogja elkapni, majd ráfordul a ballon irányába és az optimális magasságba süllyed. A repülés kritikus szakasz következik, a pilótának el kell találni a villával a kötelet, a találkozás pillanatában a kötél felrántja a földön lévő személyt. A kötél anyaga ruganyos, így biztonságos szintre csökkenti a gyorsulást.
A villa két szála között van egy kötélrögzítő rendszer, a következő szakaszban a kötélen logó személy a hatalmas sebesség miatt, egyfajta vontatmányként függ a gép mögött/alatt, ezalatt a nyitott hátsó rámpán a rak mester és segítői egy hosszú horog segítségével hozzárögzítik a kötelet a csörlőhöz, ami megkezdi a személyek behúzását a rámpa irányába, a végső szakaszban a csörlő csigáját egy hidraulikus kar felemeli, ezzel segítve a kimentett személy(ek) behúzását a fedélzetre. Az alábbi videó demonstrálja, hogy is működött ez a gyakorlatban.
httpv://www.youtube.com/watch?v=PErEsNhDmo8
Ez a módszer jól kidolgozott és alaposan begyakorlott volt az USAF speciális egységeinél, ennek ellenére így is tartalmazott kockázatot, sajnos halálos baleset is történt a gyakorlások alakalmával. Sajnos nincs konkrét információ, hogy éles helyzetben hol és mikor alkalmazták ezt a nem mindennapi mentési eljárást. Biztosra vehető, hogy a vietnami hadszíntéren, illetve egyes CIA akciókban fontos szerepet töltött be a Fulton rendszer, amely máig példa nélküli a repülés történetében.
httpv://www.youtube.com/watch?v=t5GJ4cu311o
Forrás: Kerozingőzös Portál
Hej, végre olvasok egy cikket erről is. A rendszer létezéséről tudtam, de videót soha nem láttam róla. Nagyon fain! :)
Nagyon merész dolog lehetett használni. Gondolom nem járt hozzá ejtőernyő, ha netán elszakad a kötél. Kicsi magasságon nem is volt értelme. Amúgy csatlakozom az előző felszólalóhoz. Videót most látok róla először.
Vajon a bungee jumpingot nem egy ilyen fószer találhatta ki, akit felkaptak? Mert ez annak kb. fordítottja. :)
Ha jól működött frankó élmény lehetett.
hol lehet jelentkezni egy körre?
Ha figyelmesen olvasod a cikket, akkor rájössz, hogy sehol. :)
A rendszer működése nem volt veszélytelen. De bizonyos helyzetekben megéri a kockázatot, pl ha biztosan halál várna a kimentendő személyre (tengeren vagy az ellenség által bekerítve).
>hol lehet jelentkezni egy körre?
Ha felcsapsz Batmannak :D. A Sötét lovagban láthattuk:)