|

Pandúrból rabló

Az Amerikai Légierőben immáron hagyománnyá vált, hogy a legnagyobb számban rendszeresített, első vonalbeli harci gépek előbb-utóbb célgéppé válnak. Hamarosan ezen a téren is generációs váltás következik. Anyag nem vész el, csak átalakul – mondja ki az azóta szállóigévé vált einsteini tétel.

Ezen axióma tökéletesen ráillik a USAF azon stratégiájára, miszerint a szolgálatból kivont, de még megfelelő mennyiségű üzemidő-tartalékkal rendelkező vadászgépeit pilóta nélkülivé alakítja át, és célgépként alkalmazza azokat.

Jelenleg a több mint 5100 példányban készült F-4 Phantom II vadászbombázó megmaradt példányai repülnek a legnagyobb számban, mint az éleslövészetek célpontjai. A QF-4 néven ismert drónok azonban, köszönhetően nem túlzottan veszélytelen feladatuknak, egyre fogynak. Elérkezett tehát a generációváltás ideje itt is.

QF-4E célgép

Nem túlzottan meglepő módon az F-16-ra esett a választás. A Fighting Falcon korai változataiból jelentős mennyiségű árválkodik lekonzerválva a Davis-Monthan AFB melletti AMARC-ban, és, ahogy mondani szokás, várja sorsa jobbra fordulását. Nos, bizonyos példányoknak ez a sokszor emlegetett jobb sors már nem fog elérkezni.

Március 9-én ugyanis az Amerikai Légierő egy 69,7 millió dolláros szerződést írt alá a Boeing vállalattal a QF-16 célgépek „gyártásának” megkezdéséről. A gyártás szó azért került idézőjelbe, mert maguk a gépek már készen vannak, csupán némi átalakításra van szükségük ahhoz, hogy teljes értékű drónokká váljanak.

Lekonzervált F-16-osok

A Boeing szerint hamarosan el is kezdik a megrendelés teljesítését, és 2014-ig 126 QF-16-ost készítenek majd el. Természetesen mielőtt újra repülhetnének, minden példányt alaposan átvizsgálnak, mivel a hosszú tárolási periódus alatt előfordulhattak különféle szerkezeti problémák.

No Responses to “Pandúrból rabló”

  1. Ha totál élethüt akarnak akkor a saját mig29/su27… flottájuk ellen gyakorolnak.
    Gondolom az onnan kinyert adatok sokat segitenek a rendszer élethüvé tételéhez, ráadásul az adatok pedig a szánalmas sebességgel haladó modernizáciok miatt meglehetösen pontosak lehetnek.

    uigy saját S300uk is van, azellen is gyakorlatoznak, vmi félelmetes elöny ez.

  2. Chaff és flare QF-4 gépekben is volt, az AIM-9X tesztlövészeten dobta a flareket sorban az QF-4. Mondjuk szerintem idiótán, mert nem egyesével kellett volna, hanem tömegesen, kicsit fals így a teszt…

    Integrált ECM csak a legújabb F-16 gépekben van, mint a lengyelek gépeiben. A régi F-16 gépek csak ALQ-131 vagy au utóbbi időben az ALQ-184-et cipelik, de ezeket kétlem, hogy felraknák célgépekre. :)

    A megmaradt USAF F-16 gépek egy része lehet, hogy szintén megkapja idővel a lengyel gépek integrált ECM-jét. A típusjelzése mos nem ugrik be.

    (ALQ-211?, Azt tudom, hogy 200 feletti sorszámú.)

  3. A Mirgai F1-es dolgozt én is olvastam! Lassan minden agresszor gépből lesz egy-egy századra valójuk! Hát igen aki megteheti!
    Azt is, hogy F-16-okat lövöldöz le célgépként!
    Szerintem egy gép sem érdemel ilyen sorsot! S ez igaz a lángvágóra is!
    Talán hasznos lesz, de aki egy kicsit is szereti a gépeket, annak ez fájó dolog! Legalábbi nekem az!