Az Amerikai Légierőben immáron hagyománnyá vált, hogy a legnagyobb számban rendszeresített, első vonalbeli harci gépek előbb-utóbb célgéppé válnak. Hamarosan ezen a téren is generációs váltás következik. Anyag nem vész el, csak átalakul – mondja ki az azóta szállóigévé vált einsteini tétel.
Ezen axióma tökéletesen ráillik a USAF azon stratégiájára, miszerint a szolgálatból kivont, de még megfelelő mennyiségű üzemidő-tartalékkal rendelkező vadászgépeit pilóta nélkülivé alakítja át, és célgépként alkalmazza azokat.
Jelenleg a több mint 5100 példányban készült F-4 Phantom II vadászbombázó megmaradt példányai repülnek a legnagyobb számban, mint az éleslövészetek célpontjai. A QF-4 néven ismert drónok azonban, köszönhetően nem túlzottan veszélytelen feladatuknak, egyre fogynak. Elérkezett tehát a generációváltás ideje itt is.
Nem túlzottan meglepő módon az F-16-ra esett a választás. A Fighting Falcon korai változataiból jelentős mennyiségű árválkodik lekonzerválva a Davis-Monthan AFB melletti AMARC-ban, és, ahogy mondani szokás, várja sorsa jobbra fordulását. Nos, bizonyos példányoknak ez a sokszor emlegetett jobb sors már nem fog elérkezni.
Március 9-én ugyanis az Amerikai Légierő egy 69,7 millió dolláros szerződést írt alá a Boeing vállalattal a QF-16 célgépek „gyártásának” megkezdéséről. A gyártás szó azért került idézőjelbe, mert maguk a gépek már készen vannak, csupán némi átalakításra van szükségük ahhoz, hogy teljes értékű drónokká váljanak.
A Boeing szerint hamarosan el is kezdik a megrendelés teljesítését, és 2014-ig 126 QF-16-ost készítenek majd el. Természetesen mielőtt újra repülhetnének, minden példányt alaposan átvizsgálnak, mivel a hosszú tárolási periódus alatt előfordulhattak különféle szerkezeti problémák.
és mennyire manőverező célpontok ezek?
chaff, flare van bennük?
ecm?
mennyire élethű?
Ha totál élethüt akarnak akkor a saját mig29/su27… flottájuk ellen gyakorolnak.
Gondolom az onnan kinyert adatok sokat segitenek a rendszer élethüvé tételéhez, ráadásul az adatok pedig a szánalmas sebességgel haladó modernizáciok miatt meglehetösen pontosak lehetnek.
uigy saját S300uk is van, azellen is gyakorlatoznak, vmi félelmetes elöny ez.
Chaff és flare QF-4 gépekben is volt, az AIM-9X tesztlövészeten dobta a flareket sorban az QF-4. Mondjuk szerintem idiótán, mert nem egyesével kellett volna, hanem tömegesen, kicsit fals így a teszt…
Integrált ECM csak a legújabb F-16 gépekben van, mint a lengyelek gépeiben. A régi F-16 gépek csak ALQ-131 vagy au utóbbi időben az ALQ-184-et cipelik, de ezeket kétlem, hogy felraknák célgépekre. :)
A megmaradt USAF F-16 gépek egy része lehet, hogy szintén megkapja idővel a lengyel gépek integrált ECM-jét. A típusjelzése mos nem ugrik be.
(ALQ-211?, Azt tudom, hogy 200 feletti sorszámú.)
Fade!
én sem a fordulóharc gyakorlására gondoltam, hanem az éleslövészetek alkalmával kilőtt fegyverek elleni tevékenységre gondoltam!
a légiharc fordulókat itt is gyakorolhatják nálunk Kecskeméten
Vagy otton is, mert F-5E gépek is vannak még, most terveznek Mirage F1 gépeket venni. DACT is mehet, mert egynél több típusuk van.
A Mirgai F1-es dolgozt én is olvastam! Lassan minden agresszor gépből lesz egy-egy századra valójuk! Hát igen aki megteheti!
Azt is, hogy F-16-okat lövöldöz le célgépként!
Szerintem egy gép sem érdemel ilyen sorsot! S ez igaz a lángvágóra is!
Talán hasznos lesz, de aki egy kicsit is szereti a gépeket, annak ez fájó dolog! Legalábbi nekem az!
Pocok:
kb ennyire:
http://www.youtube.com/watch?v=7HofyIMAprM
Kár a minőségért :( Szörnyű belegondolni hogy a Kandúrok is valószínűleg erre a sorsra jutnak, remélem egy se lesz repképes amikor célgépet kell játszani…
A Kandúrokból nem lesz célgép. A több százezer dollár értébe beépített titán miatt szétkapják őket, pár gép megy múzeumba.
Egy gép konzerválása kb miből áll? Mi ez a fehér vmi az F-16-osokon?
Az anyagot nem tudom, de lényegében hermetikusan lezárja a gépet. Tisztára olyan, mintha viasz lenne és szeritnem ez nem is rossz tipp. Persze tuti, hogy nem az, de tulajdonságaiban hasonló lehet. Légmentesen jól zár és víztaszító.
Mindig azt hittem, hogy ez valami fólia, és néztem is most egy rakás boneyard-os képet, de Molninak lesz igaza. Ez valami olyan anyag amit ecsettel vagy szórópisztollyal lehet felhordani, de száradás után fóliaszerű réteget képez.
http://www.airliners.net/photo/USA—Navy/North-American-T-28C/1410996/L/
Érdekes anyag..
http://www.airliners.net/photo/USA—Air/LTV-A-7K-Corsair/1449038/L/