|

Fáknak ütközött egy lengyel Hercules Afganisztánban

A Lengyel Légierő nem repülteti C-130 Herculeseit, miután az egyik példány majdnem hegynek ütközött Afganisztánban. Szerencsére a személyzet épp, hogy el tudta kerülni a végzetes ütközést, azonban a gép még így is súlyos sérüléseket szenvedett.

Az eset február 5-én történt a #1506 példánnyal. A személyzet, hogy elkerülje a heggyel való ütközést 4g-s túlterheléssel rántotta fel a gépet, ám még ez sem volt elég ahhoz, hogy épségben megússza az esetet a Hercules, ugyanis a fák koronája alaposan átrendezte a borítást. A gépen strukturálisan sérült a törzs, a szárnybekötési pontok és az egyik póttartály is, emellett majdnem a komplett magassági kormány is kiszakadt.

A lengyel pilóták sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a sérült géppel a Mazar-e-Sharif bázison, annak ellenére, hogy a főfutók közelében is felszakadt/gyűrődött a Herky „bőre”, mely kétségessé tette a futómű-gondola ajtajainak kinyitását.

Lengyelország 5 C-130E Herculest vásárolt az Egyesült Államoktól 120 millió dollár ellenében. Eddig csupán kétgépes a lengyel Hercules-flotta, a kettő várható május-június környékén, míg az utolsó 2011 decemberéig megérkezik.
A 2009 márciusában és novemberében átadott példányok összesítve tavaly közel 220 órát repültek. Az első gép idén sokáig időszakos munkák miatt volt földhöz szögezve, most pedig a repülési tilalom miatt áll a flotta.

10 hozzászólás “Fáknak ütközött egy lengyel Hercules Afganisztánban”

  1. Ezek hogy jöttek le? A vitorlázó repülők tankönyvében az áll, hogy működő magassági kormány nélkül az irányított repülés lehetetlen, ki kell ugrani!

    Szerintem ez nem olyan, mint a jet, pl. a teher A-300, hogy nagy gáz, orra fel, kis gáz, orra le, mert itt kb. a szárnysík vonalában van a légcsavarkúp.

    Biztos jól megtanulták az Üdvözlégyet kiskorukban, meg volt náluk csodatévő medál:
    http://www.catholicsaintmedals.com/images/products/display/8000SS/8057SS.jpg

  2. Amúgy hülye kérdés, de hol vannak afgánban fák, amiknek neki lehet ütközni? A tévében mindig csak tökkopár égig érő hegyeket mutatnak, amik akár a Holdon is lehetnének – ha levonjuk a pár száraz kórót és az azokat legelő kecskéket, meg a kecskéket megevő turbánosokat.

  3. II. János Pál pápa nagyon vigyázott a fiúkra!
    Kicsit emlékeztett a Hejcei tragédiára, de itt szerencsés lett a végkimenetele a dolognak.
    4g? Nem semmi, de finoman jelezném, hogy a Blue Angels herkyje sem semmi, mikor startrakétáit begyújta, de ott biztos máképpen hatnak a nehézségi erők. S itt tényleg érdekes kérdés, hogy mennyi volt a rakomány súlya. Ez bizony döntő tényező! Nem tanultam aerodinamikát sajnos…,de ami késik talán nem múlik….
    Inkább szereljétek, mint hogy kiskanállal kaparjátok össze az afgán sziklák alól!