A Lengyel Légierő nem repülteti C-130 Herculeseit, miután az egyik példány majdnem hegynek ütközött Afganisztánban. Szerencsére a személyzet épp, hogy el tudta kerülni a végzetes ütközést, azonban a gép még így is súlyos sérüléseket szenvedett.
Az eset február 5-én történt a #1506 példánnyal. A személyzet, hogy elkerülje a heggyel való ütközést 4g-s túlterheléssel rántotta fel a gépet, ám még ez sem volt elég ahhoz, hogy épségben megússza az esetet a Hercules, ugyanis a fák koronája alaposan átrendezte a borítást. A gépen strukturálisan sérült a törzs, a szárnybekötési pontok és az egyik póttartály is, emellett majdnem a komplett magassági kormány is kiszakadt.
A lengyel pilóták sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a sérült géppel a Mazar-e-Sharif bázison, annak ellenére, hogy a főfutók közelében is felszakadt/gyűrődött a Herky „bőre”, mely kétségessé tette a futómű-gondola ajtajainak kinyitását.
Lengyelország 5 C-130E Herculest vásárolt az Egyesült Államoktól 120 millió dollár ellenében. Eddig csupán kétgépes a lengyel Hercules-flotta, a kettő várható május-június környékén, míg az utolsó 2011 decemberéig megérkezik.
A 2009 márciusában és novemberében átadott példányok összesítve tavaly közel 220 órát repültek. Az első gép idén sokáig időszakos munkák miatt volt földhöz szögezve, most pedig a repülési tilalom miatt áll a flotta.
ezt hogy hozták össze? Műszaki hiba? vagy a pilóták gyakorlatlansága lehet az oka?
Hát erre én is (de sztem ők is) :)
Valamint az is érdekelne h mekkora rakománnyal bűvészkedtek, nem mind1 h 17 tonnával vagy 5-6 tonnával manőverezget így…
Ezek hogy jöttek le? A vitorlázó repülők tankönyvében az áll, hogy működő magassági kormány nélkül az irányított repülés lehetetlen, ki kell ugrani!
Szerintem ez nem olyan, mint a jet, pl. a teher A-300, hogy nagy gáz, orra fel, kis gáz, orra le, mert itt kb. a szárnysík vonalában van a légcsavarkúp.
Biztos jól megtanulták az Üdvözlégyet kiskorukban, meg volt náluk csodatévő medál:
http://www.catholicsaintmedals.com/images/products/display/8000SS/8057SS.jpg
Amúgy hülye kérdés, de hol vannak afgánban fák, amiknek neki lehet ütközni? A tévében mindig csak tökkopár égig érő hegyeket mutatnak, amik akár a Holdon is lehetnének – ha levonjuk a pár száraz kórót és az azokat legelő kecskéket, meg a kecskéket megevő turbánosokat.
A magassági kormányból maradt egy kis darab, meg a csűrőkkel is lehet korlátozottan irányítani a gépet, főleg, ha van vonóerő.
Tudomásom szerint a 1506 számú gépet csak lizíngelik az USA-tól.
Amíg nem jönnek meg a gépek.
II. János Pál pápa nagyon vigyázott a fiúkra!
Kicsit emlékeztett a Hejcei tragédiára, de itt szerencsés lett a végkimenetele a dolognak.
4g? Nem semmi, de finoman jelezném, hogy a Blue Angels herkyje sem semmi, mikor startrakétáit begyújta, de ott biztos máképpen hatnak a nehézségi erők. S itt tényleg érdekes kérdés, hogy mennyi volt a rakomány súlya. Ez bizony döntő tényező! Nem tanultam aerodinamikát sajnos…,de ami késik talán nem múlik….
Inkább szereljétek, mint hogy kiskanállal kaparjátok össze az afgán sziklák alól!
Amúgy hülye kérdés, de hol vannak afgánban fák, amiknek neki lehet ütközni?
Épp a napokban volt egy afgános bejegyzés itten szép fákkal a háttérben…
Mintha Zord olyat írt volna, hogy a lízingelt Herky-ket meg is kapják aztán a lengyelek. Rosszul rémlik?
Lenygel források szerint a pilóták gyakorlatlansága okozta a balesetett.