Ausztrália az elkövetkező évtizedben három új, hangsebesség feletti vadászrepülőgép típust fog rendszeresíteni, így szinte természetes, hogy a dolgok nem mennek simán.
Eleddig már többször is szóba került oldalunkon az Ausztrál Királyi Légierő fejlesztésének témája. Aki esetleg lemaradt, annak itt egy kis összefoglaló:
Az Ausztrál Királyi Légierő gerincét jelenleg 71 F/A-18 Hornet (54 A és 17 B), valamint 21 F-111C Aardvark (ebből négy RF-111C felderítő) alkotja. Ezen állomány, bármennyire is potensnek tűnik, igencsak benne van a korban. Ez főleg az 1973-ban szolgálatba állított „Disznókra” igaz, de a „Lódarazsak” is a ’80-as években álltak szolgálatba.
Ausztrália légierejének modernizálását az F-35 Lightning II 5. generációs vadászbombázóval kívánja megoldani, melyből több mint 100 darabot állít majd szolgálatba – valamikor 2020 körül. Igaz ugyan, hogy az első 14 példányt már megrendelték belőle, de ezek is csak 2014-ben, de inkább azután kerülnek majd a kenguruk hazájába.
A bibi pedig ott van, hogy az F-111-eseket idén kivonják a szolgálatból, üzemeltetésük ugyanis az elviselhetetlenség szintjét súrolja. Viszont valamivel pótolni kell őket addig, amíg el nem kezdődik az F-35 tömeges szolgálatba állítása. A megoldást már 2007-ben megtalálták, méghozzá 24 F/A-18E/F Super Hornet képében, melyekből mára már több meg is érkezett.
De térjünk vissza a jelenbe. Idén márciusban jelentették be az ausztrálok, hogy a 24-ből 12 gép EA-18G Growler lesz, ami az F/A-18 elektronikai harcra kifejlesztett változata. Így tehát azon érdekes helyzet állt elő, hogy rövidebb időn belül három új típus kerül állományba.
Nem sokkal ezután jött a hír, hogy pénzügyi gondok miatt fontolgatják, hogy mégiscsak kell-e nekik az a 12 Growler, vagy sem?
Azóta nem volt lényeges új információ a témában. Most viszont megtört a csend, amiből könnyen ki lehet találni: tovább bonyolódott a helyzet.
Az Ausztrál Védelmi Minisztérium szerint a 24 új gép F/A-18E/F konfigurációban kerül rendszeresítésre. Viszont mivel szükségük van elektronikai harcra használható gépekre is, ezért később saját kezűleg fognak átalakítani néhány – valószínűleg az előzetes terveknek megfelelően 12 – példányt EA-18G-vé.
„Még soha nem csináltunk ilyet, de biztosan sikerülni fog annak ellenére, hogy kemény feladat.” – mondta Steve Robertson, a RAAF századosa.
Felmerült annak a lehetősége is, hogy amikor az F-35 már tömegesen megjelenik a légierőben, és átveszi a vadász és csapásmérő feladatokat, az összes Super Hornetet Growlerré építenék át, mivel még rengeteg üzemóra lesz bennük, és rendkívül értékes képességekkel bírnak.
Ha ezek házilag mukucsolnak elektronikai zavarót akkor ennyi erővel mi is csinálhatnánk a Mig-29esekből egy kis segítséggel és meg lehetne menteni egy pár darabot és jól jönne egy esetleges konfliktus esetén:D
Jó ötlet de hajtómű csere is kéne.
Nem kirepültük belőlük a naptári időt?
A Boeing helyében kihoznám az F-15E felderítő és zavaróváltozatát, a Growler berendezéseivel. Nagyobb hatósugár, legalább 0,5 M sebességfölény a G-hez képest.
2-3 légierő azonnal rendelne belőle. USAF, Izrael, Dél-Korea, Japán, Szaúd-Arábia a fő esélyesek.
Így viszont megnehezülne a Growler esetleges további exportja.