|

Bonyolítanak az ausztrálok

Ausztrália az elkövetkező évtizedben három új, hangsebesség feletti vadászrepülőgép típust fog rendszeresíteni, így szinte természetes, hogy a dolgok nem mennek simán.

Eleddig már többször is szóba került oldalunkon az Ausztrál Királyi Légierő fejlesztésének témája. Aki esetleg lemaradt, annak itt egy kis összefoglaló:
Az Ausztrál Királyi Légierő gerincét jelenleg 71 F/A-18 Hornet (54 A és 17 B), valamint 21 F-111C Aardvark (ebből négy RF-111C felderítő) alkotja. Ezen állomány, bármennyire is potensnek tűnik, igencsak benne van a korban. Ez főleg az 1973-ban szolgálatba állított „Disznókra” igaz, de a „Lódarazsak” is a ’80-as években álltak szolgálatba.

Ausztrália légierejének modernizálását az F-35 Lightning II 5. generációs vadászbombázóval kívánja megoldani, melyből több mint 100 darabot állít majd szolgálatba – valamikor 2020 körül. Igaz ugyan, hogy az első 14 példányt már megrendelték belőle, de ezek is csak 2014-ben, de inkább azután kerülnek majd a kenguruk hazájába.
A bibi pedig ott van, hogy az F-111-eseket idén kivonják a szolgálatból, üzemeltetésük ugyanis az elviselhetetlenség szintjét súrolja. Viszont valamivel pótolni kell őket addig, amíg el nem kezdődik az F-35 tömeges szolgálatba állítása. A megoldást már 2007-ben megtalálták, méghozzá 24 F/A-18E/F Super Hornet képében, melyekből mára már több meg is érkezett.

De térjünk vissza a jelenbe. Idén márciusban jelentették be az ausztrálok, hogy a 24-ből 12 gép EA-18G Growler lesz, ami az F/A-18 elektronikai harcra kifejlesztett változata. Így tehát azon érdekes helyzet állt elő, hogy rövidebb időn belül három új típus kerül állományba.
Nem sokkal ezután jött a hír, hogy pénzügyi gondok miatt fontolgatják, hogy mégiscsak kell-e nekik az a 12 Growler, vagy sem?
Azóta nem volt lényeges új információ a témában. Most viszont megtört a csend, amiből könnyen ki lehet találni: tovább bonyolódott a helyzet.

Az Ausztrál Védelmi Minisztérium szerint a 24 új gép F/A-18E/F konfigurációban kerül rendszeresítésre. Viszont mivel szükségük van elektronikai harcra használható gépekre is, ezért később saját kezűleg fognak átalakítani néhány – valószínűleg az előzetes terveknek megfelelően 12 – példányt EA-18G-vé.

„Még soha nem csináltunk ilyet, de biztosan sikerülni fog annak ellenére, hogy kemény feladat.” – mondta Steve Robertson, a RAAF századosa.

Felmerült annak a lehetősége is, hogy amikor az F-35 már tömegesen megjelenik a légierőben, és átveszi a vadász és csapásmérő feladatokat, az összes Super Hornetet Growlerré építenék át, mivel még rengeteg üzemóra lesz bennük, és rendkívül értékes képességekkel bírnak.

4 hozzászólás “Bonyolítanak az ausztrálok”

  1. Onedin kapitány

    A Boeing helyében kihoznám az F-15E felderítő és zavaróváltozatát, a Growler berendezéseivel. Nagyobb hatósugár, legalább 0,5 M sebességfölény a G-hez képest.
    2-3 légierő azonnal rendelne belőle. USAF, Izrael, Dél-Korea, Japán, Szaúd-Arábia a fő esélyesek.
    Így viszont megnehezülne a Growler esetleges további exportja.