|

Lezuhant egy olasz F-16-os

Tegnap helyi idő szerint 15:30-kor az Adriai-tengerbe zuhant az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) #MM7238 oldalszámú F-16A ADF típusú vadászbombázója.

A Cerviában állomásozó, és az 5. „Giuseppe Cenni”vadászezred 23. Vadászszázadához tartozó gép gyakorló repülésre indult a bázisról. Néhány perccel a felszállás után a hajtómű meghibásodott, a pilótafülke pedig megtelt füsttel.

A pilóta, a 37 esztendős Luca Crovatti őrnagy ekkor nagyjából három mérföldre Cervia és Ravenna városoktól a tenger felett sikeresen katapultált a gépből, mely ezt követően az Adriába csapódott. Az őrnagyot egy arra járó halászbárka gyorsan kimentette a vízből.

53 hozzászólás “Lezuhant egy olasz F-16-os”

  1. Onedin kapitány

    A Gripent meg Kővárin kívül több hozzáértő szakember kritizálta, lehet legjobb lenne a bérleti szerződés lejárta után visszaadni a kölcsöngépeket, nem venni még egy századot, ami az ALCA perspektívájaként merült fel.

  2. „A Gripent meg Kővárin kívül több hozzáértő szakember kritizálta..”

    Nem kritizálta Kővári a Gripent? Hol, mikor? Ez meglepő.
    Nem olvasol Aranysast vagy nem olvasol a sorok között?
    Az általad említett szakemberek milyen hibákat hoztak fel?

    F-35: legutóbb még az volt a terv hogy Olaszországban gyártósort állítanak fel és itt szerelik össze az Európának szánt gépeket. Ha nem rendelnek az olaszok valószínűleg a gyártósor se ott lesz.

    „Milyen jó lenne megvenni ezeket a Falconokat”
    Mindjárt jön Molni és jól megmondja hogy minek venni ezt-azt, amikor a Gripenekre sem fordítunk elég pénzt.

  3. Mindjárt jön Molni és jól megmondja hogy minek venni ezt-azt, amikor a Gripenekre sem fordítunk elég pénzt.

    Mi mást kéne mondanom? 10 évenkénti típuscsere még az USAF-nál is az ’50-es éveknen volt én nem most.

    Aki szerint a Gripeneket a szerződés végén veszni kell hagyni, az nem komplett.

  4. >>Mindjárt jön Molni és jól megmondja hogy minek venni ezt-azt, amikor >>a Gripenekre sem fordítunk elég pénzt.

    >Mi mást kéne mondanom?

    Egyetértünk. Arra utaltam hogy majd jössz és részletesen leírod miért lenne hülyeség F16ost vagy bármit venni, így legalább nem nekem kell.

  5. Onedin kapitány

    A „hibajegyzék”-et csak a kivonás után fogják nyilvánosságra hozni.
    Tul.képpen nekünk folyamatosan dicsérni kellene a kis svéd vadászt, hátha a románok és a szlovákok is vevők lesznek rá.:)
    Tudtommal még egyik ország sem döntött arról, hogy mivel váltja fel a MiG-eket.
    (Bár a románok esetében első lépcsőben 24 F-16-ost, második lépcsőben 1 századnyi EF-t és kb. még 24 F-16-ot tippelek.)

  6. Onedin kapitány

    Molnibalage!
    Részemről nem él a meggyőződés, hogy a svéd vadásznak mindenképpen le kell töltenie a 30-35 évet a magyar légierőben.
    Érdemes mindig körülnézni, hátha felkínálnak egy olyan lehetőséget, amit érdemes végiggondolni.

  7. Érdemes mindig körülnézni, hátha felkínálnak egy olyan lehetőséget, amit érdemes végiggondolni.

    Megpróbálom olyan higgadtan, ahogy csak megy.

    1. Senki nem kínál nekünk semmit perpillanat és a jövőben nem úgy tűnik, hogy fog bárki is.

    2. Az F-16 gyártósor nem tudom, hogy még meddig döcög, de gyanítom, hogy 2014 tájáig nem biztos a túlélése.

    3. Az F-35 gépért sorba kellene állni. Sokáig. Drága is. Nem kicsit, nagyon.

    4. A mai tendereken induló gépek nagy része kéthajtóműves. Azok kiesnek, túl drágák. Az F-16 és Griff a kivétel. Griff már van itthon, NG-re átállni felesleges. Az új radart és szoftvert meg bele lehet tenni ebbe is. Az NG alapvetően egy megnövelt Griff.

    5. Szóba jön még levedlett gépek beszerzése? Viszont minek, mikor a Griff elektronikailag csúcskategóriás? Minek kell akkor használt és örögebb cucc? Apróbb vagy nagyobb fejlesztések jöhetnének a mostani flottának is. IRIS-T integráció, JHMCS, vontatott radar csali, dupla AMRAAM indító sín, Meteor ingeráció, stb. 0 órás új gép minek? A jelen állás szerint a Griffek előbb rohadnak el, minthogy a repóra elfogyjon belőlük…

    6. Új géphez megint pilóta átképzés, földi személyzet átképzés kell + infrastruktúra.

    Itt van a gép. Használjuk már az ég szerelmére! 1+2+3+4+5+6 ellenére, ha valaki új gépet akar, az nem normális. Ahhoz modjuk 20%-os gazadasági növekedés kéne 8 évig vagy egy oltári nagy mutyitender kellene. Ebből jelen állás szerint csak egy lehet esélyes…

    Tényleg megáll az eszem, hogy ezután valaki megint új vadászt akar, de egy olyan orszában, amit lassan betemet az utóbbi 8 évben regnáló kormány balfaszsága. Ezt még kiegészíteném azzal, hogy azoké is, akik rájuk szavaztak. Mert nem magától jött ez a 8 év ugyebár…

    Elnézésta politikai vonalért is, de sajnos emellett nem tudok elmenni.

  8. Gripennel mi a baj. Adott esetben a svéd általkonzervált 100 gripenből vegyünk meg jutányosan korszerűsítve egy 10 éves program keretében 50-et.

    Nekünk tökéletesek e gépek honvédelemre jók csak darabszámuk sovány.
    Potensebb gépre jelenleg nincs szükség és gazdaságnak is csak teher lenne.

    Kitudja lehet hogy grip után újra orosz vadászokat fogunk rendszeresíteni ennyi.

  9. Onedin kapitány

    A magam részéről használt és felújított F-18C/D-nek örülnék a leginkább. Azzal együtt, hogy az üzemeltetési költsége magasabb, mint a JAS-39-esé.
    Ilyen „áru” jelenleg egyáltalán nincs a piacon, de ha a Navy és a Marine Corps megkapja az első 50-100 F-35-öt…
    Mindenesetre ha nincs használt Hornet, akkor a használt F-16C/D szintén jó alternatíva lehet.

    Pontosan mikor jár le a G-lízing? S mikor kezdi rendszeresíteni a Navy a 35-öst?

  10. Onedin kapitány

    Vagy ha mondjuk Svájc, vagy Finnország átfegyverezné magát a még erősebb fegyverzetű SH-re, esetleg F-35-re, akkor megvehetnénk a C/D-s Hornetjeik egy részét.
    Szerintem Gripen ide, Gripen oda, figyelni kell a lehetőségeket. És adott esetben forszírozni a kedvező üzletet.

  11. Kötve hiszem hogy az oroszok a legújabb technikájukat ide valaha is eladják. Csóró közép-európaiaknak …
    A svéd gép sztem ide megfelelő, nem osztom azt a véleményt hogy ide több tucatnyi más, nagyobb stb. kéne. –> Számológépet vegyük elő !!!
    Aki ismeri a svédeket az tudja hogy hülyeségekre nem költenek pénzt.(huszonéve fejlesztik) És abban az országban minden működik az (ezt itt vastag betűvel írom) amire kitalálták és rendszerbe állították.
    Nem az van hogy papíron van 300 gép és abból 20 funkcionál. Ez csak itt volt szokás a VSZ övezetben.
    uff.

  12. A magam részéről használt és felújított F-18C/D-nek örülnék a leginkább. Azzal együtt, hogy az üzemeltetési költsége magasabb, mint a JAS-39-esé. Ilyen “áru” jelenleg egyáltalán nincs a piacon, de ha a Navy és a Marine Corps megkapja az első 50-100 F-35-öt…

    És nem is lesz ilyen áru a fent említett haderőnemektől. Az F-35 késése azért gáz a Navy számára, mert plusz SH-ért kell sírni, mert a gépek üzemideje lejár. Ilyen gépet akarsz te venni? Égnekáll a hajam. A USMC meg AV-8 gépeit akarja váltani. A Hornet gépek jövője ott nem tudom mi, de asszem ők még fejlesztett ‘A’ verziót is használnak…

    Mindenesetre ha nincs használt Hornet, akkor a használt F-16C/D szintén jó alternatíva lehet.

    És kitől? Aki az elmúlt 10-15 évben vett, az nem válik meg tőle. A régebbi gépek szintén olyan korosak, hogy azok nem jók már. Minden pluszköltség amit felsoroltam, továbbra is áll erre és a fenti opcióra is.

    Pontosan mikor jár le a G-lízing? S mikor kezdi rendszeresíteni a Navy a 35-öst?

    Ha még ezt sem tudod, akkor miért írsz le fantazmagóriákat? 2016 táján. Azért nem tudom pontosan, mert az első és utolsó gép érkezése között eltelt több, mint egy év. Talán nézd meg a szerződést…

    Vagy ha mondjuk Svájc, vagy Finnország átfegyverezné magát a még erősebb fegyverzetű SH-re, esetleg F-35-re, akkor megvehetnénk a C/D-s Hornetjeik egy részét.

    Finnek 1996 táján vettek F/A-18C gépeket. Mivel szárazdöldön vannak használva 30 évet simán repülhetnek. Ergo, mire megkaphatnánk a Griff lízing régen lejárt a gépekben meg semmi üzemidő nem marad.

    Svájcban eleve ott kezdődik, hogy az a téma, hogy kell -e egyáltalán a Hornetek mellé más gép. A jelek szerint a lakosság nem akar. Tehát a Hornet ott is még jó sokat lehúz. A gépek szintén fiatalok, 1990-es évek közepei gépek. Nem fognak megválni tőlük.

    Szerintem Gripen ide, Gripen oda, figyelni kell a lehetőségeket. És adott esetben forszírozni a kedvező üzletet.

    A legkedvezőbb üzlet a Griff tisztességes üzemeltetése. Csak ennyire kellene kinyitni a szemed. Fura, hogy szerte a világban sasolod a hülyébbnél hülyébb lehetőségeket, de Kecsóig nem látsz el. :(

    Hegyaljahun, az a baj, hogy a Gripentől nincsenek elragadtatva az alaposabb ismeretekkel rendelkező szakemberek. Van erős oldala, de az összkép kedvezőtlen.

    És kik ezek az „alaposabb ismeretekkel rendelkező szakemberek”? Tessék már felfogni végre, hogy lehet, hogy a MiG lehet, hogy szép demókat repül, de attól a Griff pár USAF és Navy gépet leszámítva elektronikailag eléggé hülyére veri a világ gépeinek elég nagy részét és ez még fejleszthető lenne. Ha lenne IRIS-T integráció, akkor még a MiG-29 R-73 képességét is félig zárójelbe lehetne tenni.

    Komolyan mondom, hogy nem értelek…

  13. Teljesen így van. A szólórepkedés, aerodinamikai nüanszok más lapra tartoznak. A szerbek is megpróbálták a 29-est harcban, de csúnyán alulmaradtak. És az izraeliek is tudnának mesélni ez ügyben.
    Az amcsik ugyanúgy levegőnek néznek minket mint az oroszok. Nekik ez nem piac, potens gépet ide úgysem adnak el. Max amit eredetileg akartak, block 10-20-as szériát. Az egy dolog hogy a nép JSF-et akar :/
    A kongresszus dönt, hiába is lenne rá pénz. (De nincs is.)
    Lengyelország területe, népessége folytán a szövetségesi rangsor elején tanyázik, stabil USA támaszpont.
    Bár én nem lennék az orosz rakéták célpontja sem …

  14. Nem arról van szó levegőnek néznek, blk60as F16ot is vehetnénk sött kivárjuk/kfizetk akár F35öt is adnak.

    Egyszerűen semmi értelme ilyenbe gondolkodni amíg a griffek reptetésére sincs pénz.

    Amúgy a griff üzlet szvsz legnagyobb előnye az ellentételezés. így MO nem rokkan bele, mégis ha repülnének gyak a térség legpotensebb gépeivel rendelkezünk.

  15. Én Balaton feletti katapultálásról, (majd meghalásról) nem tudok, olyanról tudok, hogy vmikor talán a 70-es években egy minyó esett a Balatonba, amit elhagytak a pilótái, de ők kihűltek, de ez azt hiszem egy januári napon történt.

  16. Én csak Kővári és Zord negatív észrevételeit olvastam eddig a témában a neten (mert máshol valószínűleg nem jelenhetett meg), de ezekből is inkább az jött le nekem hogy az üzemeltetővel van a nagyobb baj, nem a géppel. Onedin te mit hallottál, hol és kitől?

  17. Fogalmazzunk úgy, hogy a környező országok légierőinek vadászgépeit és vadászbombázóit – ha rendesen használják – hülyére veri a Griff a legtöbb téren. Egyedül a off boresight közeli IR rakéták hiánya a csúnya fekete pont az ellenőrzőben. Vsizont ez a saját baromságunknak köszönhető, a lehetőség adott.

  18. Onedin kapitány

    A balatoni tragédiához:

    Igen, én is csodálkoztam kicsit, mert szintén csak egy Mi-8 esetét ismerem. Azt gondoltam, másik géppel ugyanúgy előfordulhatott.
    De akkor ez a Mi-8-as eset lesz mégis.

    Ismereteim szerint a helikopter 2-3 fővel repült, ebből egy oktató volt. Amikor leállt a hajtómű, akkor egy fő eje-vel kiugrott, a másik (2?) ember autorotációs vészleszállás üzemmódban (a légellenállás önpörgésre készteti a süllyedő heli főrotorját) rakta le a vízre a gépet. A fő baj az volt, hogy köd miatt a mentőhelikopterek nagyon késve szállhattak fel és értek ki.
    Addigra mindenki meghalt a jéghideg vízben.

    Vagy ez egy másik eset?

  19. Onedin kapitány

    Fade!
    Szerintem az egy századnyi Gripen beszerzésébe így is beleroppant a honvédségi költségvetés…

    Talán jobban járunk, ha Gripen helyett a brazílok nyomán veszünk a franciáktól 200 millió Ft/db áron kb. 30 használt példányt a Mirage-2000C-ből, amiből egy tucatot repülünk, a többi tartalék (a lezuhant gépek pótlására) és alkatrész-bázis. Plusz egy kisebb készletet Super R.530-ból és Magic-2-ből.
    Aztán úgy a 2010-es évek második felének magasságában megcélozzuk az F-35-öt.

  20. Onedin: „a többi tartalék (a lezuhant gépek pótlására)” :DDD
    Mire F35öt kapunk már lezuhant az összes… :DDD

    A grippen nem népszerű. Mégis MO a szomszédait tekintve nagyon potens géppel rendelkezik ÉS gazdaságilag is elviselhetővé tette a terhet 100%os ellentételezés.

  21. > Talán jobban járunk, ha Gripen helyett a brazílok nyomán veszünk a franciáktól 200 millió Ft/db áron kb. 30 használt példányt a Mirage-2000C-ből, amiből egy tucatot repülünk, a többi tartalék (a lezuhant gépek pótlására) és alkatrész-bázis. Plusz egy kisebb készletet Super R.530-ból és Magic-2-ből.

    Sőt a franciák jópofiságból az eltrianonolt Erdélyországot is visszaadják nekünk! Bilibe lóg a kéz! A románok párizsi befolyása miatt mi csak „majom-változatú” Mirage 2000-est vehettünk volna, a végsőkig lebutítva, beépített távkikapcsoló-gombbal.

    Egyébként is sikerületlen gép, Tajvan ingyen is kiszórná az 3-4x üzemi költségei miatt, de senkinek sem kell.

  22. Fade!
    Szerintem az egy századnyi Gripen beszerzésébe így is beleroppant a honvédségi költségvetés…

    Naná. Mi a francnak kellett módosíani ez eredeti szerződést? Az kb. feleannyiba került volna és az is megfelelt volna a kitűzött célnak. Most van valami, ami nem felel meg, mert nincs pénz üzemeltetni.

    Talán jobban járunk, ha Gripen helyett a brazílok nyomán veszünk a franciáktól 200 millió Ft/db áron kb. 30 használt példányt a Mirage-2000C-ből, amiből egy tucatot repülünk, a többi tartalék (a lezuhant gépek pótlására) és alkatrész-bázis. Plusz egy kisebb készletet Super R.530-ból és Magic-2-ből.
    Aztán úgy a 2010-es évek második felének magasságában megcélozzuk az F-35-öt.

    Az R.530 reménytelenül elavult cucc. Komolyan mondom, hogy elborult elme az, aki az aktív radaros BVR rakéták és sisakcélzós ‘off boresight’ kis hatótávolságú IR rakéták korában egy olyan gépet akar, amelyik egyikkel sem bír. Ezen felül a repült órája kb. ötszöröse az F-16 gépnek, ami azt jelenti, hogy a Griffhez képest is ennyi…

    Ne haragudj, de ezt nem szeretném ország-világ előtt szétkürtölni.

    Akkor meg inkább halgass szerintem, mert akkor ez nem más, mint méretes bullshit.

  23. Onedin kapitány

    A Mirage 2000C-hez:
    Miért Molnibalage, szerinted szlovák, szerb, román, ukrán szomszédaink vadászgép-állománya a közelmúltban és napjainkban felülmúlja a 2000C-t? Egyiknél sincs R-77 vagy AIM-120, úgyhogy átmenetileg elég lett volna nekünk a Super R.530 és a Magic-2.
    Ha már mindenáron be kellett hozni egy nyugati típust a 29-esek helyett…

    Persze, ha a használt F-16ADF-et még olcsóbban ajánlatták (alig hiszem, mert ha jól emlékszem, akkor a Mi Rázt a brazilok 1 millió USD-s darabáron vették), akkor arra kellett volna ráugrani.
    Nem vagyok feltétlenül Mirázs párti.

  24. Onedin kapitány

    Egyébként a sajtóban megjelent egyik beszámolóban magyar Fulcrum pilóta sejttette, hogy a francia 2000-sek lealázták őket a légiharc gyakorlaton. Nagy magasságban. A 2000-es ott érzi jól magát.

  25. Molnival 100%-osan egyetértek.

    Onedin, az, hogy a Mirage 2000 hajtóműve nagy magasságra van optimalizálva, az egy dolog. Rakat egyéb dolgot is számításba kell venni, de ezeket Molni szerintem tök korrekt és részteles módon közölte.

  26. Onedin kapitány

    Én csupán azt vetettem fel, azt kutattam-gondoltam végig, hogy mai anyagi helyzetünk tükrében talán célszerűbb lett volna olcsóbb megoldást keresni. S mi lehetett volna az, ha orosz gépet a továbbiakban (MiG-29 felújítás-korszerűsítés) politikusaink (a nyugati nyomás miatt) nem akarnak.

  27. Miért Molnibalage, szerinted szlovák, szerb, román, ukrán szomszédaink vadászgép-állománya a közelmúltban és napjainkban felülmúlja a 2000C-t? Egyiknél sincs R-77 vagy AIM-120, úgyhogy átmenetileg elég lett volna nekünk a Super R.530 és a Magic-2.
    Ha már mindenáron be kellett hozni egy nyugati típust a 29-esek helyett…

    Ember, te figyelsz arra amit egyáltalán írok?

    1. Az M2k-t anno nem adták volna sokkal olcsóbban, mint egyik vetélytársát sem.

    2. A karbantartási árakat leírtam. Nonszensz szinten van. Még a MiG-29-nél is drágább, pedig egyhajtóműves…

    3. Miért degradáljuk le magunkat egy ’70-es évekre visszanyúló méregdrága cuccra, amihez nincs a felsoroltak egyike sem áll rendelkezésre a ‘C’ verzióhóz, mikor itt a már Griff és amúgy is olcsóbb és az AMRAAM is megbízhatóbb az összes francia cuccnál.

    M2k-t anno az vett, akinek a jenki cucc nem volt elérhető. Mindehol, ahol a jenki elsővonalas cucc elérhető volt labdába nem rúgott a délibáb. Szeretem a gépet, mert szép, de nem a szerelemnek kell vezérelnie a választást. Mindenki tudja, hogy F-16 fan vagyok, de akkor sem cserélném már le az itt levő Griff flottát, mert az akkora elkúrás lenne, mint a 4-es metró…

    Tényleg nem értem, hogy mi ez a M2k mánia. Mondjuk volt itt már mindenféle mánia, de a Griffeket sokan léthatólag képtelek elfogadni, számomra valami ismeretlen okból kifolyólag.

  28. Én csupán azt vetettem fel, azt kutattam-gondoltam végig, hogy mai anyagi helyzetünk tükrében talán célszerűbb lett volna olcsóbb megoldást keresni. S mi lehetett volna az, ha orosz gépet a továbbiakban (MiG-29 felújítás-korszerűsítés) politikusaink (a nyugati nyomás miatt) nem akarnak.

    Te tényleg nem figylesz arra, amit itt írok. A Mirage minden lett volna, csak nem olcsóbb.

    Az eredet Griff szerződés pont amiatt győzőtt, mert gazdaságliag az volt a legjobb. Az ‘A’ Griff tényleg elég jó áron volt mérve és még ellentételezés is volt. A program is jól volt balanszírozva. Megfelelő forrás volt rendelve a megfelelő célhoz. Hányszor kell ezet még leírni.

    A mostani Griff ellenérzés csak abból fakad, hogy itthon kegyetlenül elbaszták a szerződés módosítást. Vettek egy vasat, de le se szarták, hogy miből fogják üzemeltetni. A személyzeti vonalat elhanyagolták, stb.

    Maga a gép egyáltalán nem rossz, csak a hazai viszonyok miatt került a program rossz kezekbe. Ennyi./b> És itt nem a földi karbantartókat értem ezalatt, hanem a döntéshozókat.

  29. És egy tiszességes egyfeladatos légierővel számolva minimum 120 óra / gép alapon 10 évre nézve 5-szörös F-16 költséggel – ami ma cirka 6 ezer dollár / óra – kb. 500 millió doláros repóra költséget lehet összekaparni. 200 frointos dolláros árfolyammal számolva ez cirka 100 millárd fornt. Ez erdetedi Griff szerződés értékének a fele és további repóra költség még borsosabb, ha emelni akarsz. Viszont a gép 10 évnél tovább kell.

    Az M2k-C egyfeladatos, a Griff nem. Az ‘A’ Griff továbbfejleszthető lett volna rentábilisan, mert a svédek is ezt tették. Az ‘A’ Griff AMRAAM shooter, az M2k-C még csan nem is ARH shooter.

    Az Mk2-C indiai ugradeért mennyit is kérdek a Gallok? Ja, hogy 40 milla per gép?

    Fel nem fogom, hogy miér erőlteted a nyilvánvaló hülyeséget… :(

  30. Szólj ha tudsz használt Gripent/F-16-ot 1 millió USD-ért:)

    Szólj, ha tutdál M2k-ról nekünk, mert szó nem volt arról, hogy ennyiért adták volna… Ellentételezésről sem volt szó szerintem.

    A franciák bármi bárkinek eladtak. Kemény valutáért, semmi másért.

    Aztán úgy a 2010-es évek második felének magasságában megcélozzuk az F-35-öt.

    Ne haragudj, de úgy kommentelni itt, hogy még az itt közölt híreket sem olvadsod a jelek szerint, vagy nem keresed vissza, ha elfelejtetted, az elég nagy butaság. 2020-22 tájáig minden kapacitás le van kötva, ha a program és gyártás a tervek szerint halad. Ha nem, akkor még később. Addig mi szóba sem kerülnénk…

  31. Onedin kapitány

    Hmmm… jó számítás.
    De K-Európában nem 120, hanem mondjuk 60-70 óra a realitás.
    Meg ha van néhány tartalék géped bontásra, akkor talán olcsóbb az üzemeltetés. A tajvaniak valszeg mind a 60 gépüket „csúcsformában” tartják, azért a mi üzemeltetési igényeink szerényebbek lettek volna – nem muszáj olyan magas bevethetőségi hányados…
    És ha 10-15 év távon a használt Mirage-2000C fele vagy harmad annyiba kerül, mint a Griff, az már elgondolkodtató.
    Mint írtam, a M2k csak átmeneti megoldás lehetett volna (talán) az F-35 előtt.

  32. Hmmm… jó számítás. De K-Európában nem 120, hanem mondjuk 60-70 óra a realitás.

    Esetleg megkérdezted a szlovákokat lengyeleket és cseheket is? Vagy a bolgárokat? Mert ők többet repülnek ennél. Kettő ország lényegesen többet. Az, hogy mi balfaszok vagyunk, nem jelenti azt, hogy ők is…
    A szlovák MiG-29 flotta hadrafoghatósága 80% vagy feletti.

    Meg ha van néhány tartalék géped bontásra, akkor talán olcsóbb az üzemeltetés. A tajvaniak valszeg mind a 60 gépüket “csúcsformában” tartják, azért a mi üzemeltetési igényeink szerényebbek lettek volna – nem muszáj olyan magas bevethetőségi hányados…

    A tisztességes üzemeltetés nem azt jelenti, hogy gépeket bontasz az elejétől fogva. 30 millió dollárért veszel gépet, hogy bontsad egyből? Megáll az ész. Komolyan mondom. Nem vagy te véletlenül MSZP-s magyar politikus?

    És ha 10-15 év távon a használt Mirage-2000C fele vagy harmad annyiba kerül, mint a Griff, az már elgondolkodtató.

    Figyelsz te rám? Nem került volna annyiba. Pont. Pont annyiért mérték szinte, mint a többi aspiránst, csak ellentételezés nélkül, kb. 5-szörös üzemeltetési költséggel. Tényleg nehéz a felfogásod? Itt van megsaccolva, leírva feketén-fehéren. Ha ingyen adták volna a gépet, még akkor is drágább lett volna 20 évre.

    Vagy téged fizet a Dassault esetleg a reklámért? [fejvakarás]

    Mint írtam, a M2k csak átmeneti megoldás lehetett volna (talán) az F-35 előtt.

    Te tényleg nem figyelsz. Ha 2006-ra jön az M2k, akkor is alsó hangon 20 éves szolgálat állt volna előtte. Csak a repóra annyiba fájt volna 20 évre, kb. mint Griffek ára + repórája 10 évig. A repórák száma egyenlő lett volna a két gép számára.

    Használd a fejed és legalább általános iskolai matekkal saccolj, mert akkor rájönnél, hogy semmi értelme annak, amit írsz.