|

Hírek Szingapúrból 2. – FRISSÍTVE

A Singapore Airshow 2010 második és harmadik napján történt események összefoglalóját kínáljuk ma reggeli olvasmányként.

A kínai katonai fejlesztési programokról sajnos nem áll rendelkezésre annyi információ, mint a nyugati országokban folyókról, így egy-egy új típus megjelenése mindig érdekességnek számít. A CATIC (China National Aero-Technology Import and Export Corporation – Kínai Nemzeti Repüléstechnológiai Import és Export Vállalat) Szingapúrban két hazai fejlesztésű UAV-ról szolgáltatott adatokat a nagyérdeműnek, bár nem állította ki azokat.

A Szingapúri Légierő AH-64 helikoptere és F-16C vadászbombázója kötelékben ,

Az U8E névre hallgató szerkezet egy igazán különleges fejlesztés, hiszen amellett, hogy pilóta nélküli, még VTOL (Vertical Take-Off and Landing – függőlegesen fel- és leszálló) tulajdonságokkal is rendelkezik.
Műszaki adatai: maximális felszállótömeg 220 kg, maximális sebesség: 150 km/h, utazósebesség: 120 km/h, csúcsmagasság: 3500 m, hatótávolság: 150 km, maximális repülési idő: 4 óra, maximálisan szállítható hasznos teher: 40 kg. Törzshossz: 3,738 m, szélesség: 1 m, magasság: 1,47 m, szárnyfesztáv: 3,86 m.

Arról nincs információnk, hogy a gép repült-e már, és sajnos fényképfelvételt sem sikerült róla találni.
Mindenesetre egy CATIC sajtónyilatkozatban a következő marketingszöveg jelent meg róla:
„A felderítő (elektrooptikai érzékelőkkel szerelik fel ez esetben) és teherszállító feladatkörben is alkalmazható U8E rendkívül hasznos mind a katonai, mind a polgári életben. A terrorizmus elleni háború egyik fontos eszköze lehet.”
Az Egyesült Államokban is folyik egy VTOL-képességű pilóta nélküli eszköz fejlesztése, mely az Excalibur névre hallgat.

A hír megírása óta megjelent egy rajz a gépről. Ezen többek között jól látható a rendszerek belső elhelyezése is.

A másik kínai repülőgép az ASN-209 taktikai UAV. A MAME (Medium Altitude and Medium Endurance – közepes magasságú, közepes hatótávolságú) kategóriájú gép adatátviteli rendszerével képes jelen idejű képet szolgáltatni a harctérről. Felszerelhető elektrooptikai érzékelőkkel és szintetikus apertúrájú radarral is. Arról, hogy fegyverzetet hordozhat-e, nem tudunk.

Az ASN-209 UAV ,

Az ASN-209 csúcsmagassága 5000 m, maximális sebessége 180 km/h, hatótávolsága 200 km, hasznos teherből pedig 50 kg-nyit vihet magával.

Az Eurocopter EC 225 nyerte a Sikorsky S-92-vel szemben a tajvani kutató-mentő helikopterekre kiírt tendert. A 111 millió dolláros szerződés keretében három SAR feladatkörű forgószárnyas kerül a szigetországba, további húszra pedig opció áll fenn. A szállítás idén decemberben kezdődik.

Sokan meglepődtek a tender eredményén, mivel európai cégek az 1990-es évek eleje óta nem szállítottak fegyvert Tajvan számára. Akkor francia La Fayette-osztályú fregattok és Mirage 2000 vadászbombázók kerültek eladásra. A dolog abból a szempontból is érdekes, hogy az EU cégei az utóbbi években egyre szorosabb kapcsolatokat alakítottak ki Kínával. A Nagy Sárkány pedig soha nem nézi jó szemmel, ha Tajvannak katonai eszközöket adnak el, a legutóbbi, amerikaiakkal kötött szerződésnek is erőteljes visszhangja volt részükről. Most azonban egyelőre hallhatnak.

John Garrison, a Bell elnök-vezérigazgatója riporterek kérdésére elmondta, hogy tárgyalásokat folytatnak több országgal is a V-22 Osprey eladásáról.
„Nem mondhatnám, hogy aktívan kampányoltunk volna, a tárgyalások viszont annál aktívabbak.” – nyilatkozta Garrison.
Pontosan nem nevezett meg egy államot sem, annyit azonban elárult, hogy ázsiai, közel-keleti és európai nemzetekről van szó.

Decemberben írtunk róla, hogy India visszalépett a BN-2 Islander gépeket leváltani célzó tendertől, melyen a Boeing P-8I Poseidon is részt vett volna. Most azonban érdekes fejleményre került sor: Tim Norgart, a cég egyik vezető beosztású alkalmazottja szerint jelenleg egy levegő-levegő képességű radar integrálására tesznek erőfeszítéseket a P-8I-n, ugyanis India csak ezen képesség mellett venne belőle.

A P-8 Raytheon APY-10 radarja nem képes levegő-levegő üzemmódra, és nem biztosít 360 fokos lefedettséget sem, ugyanis a gép háta mögött egy 120 fokos holttér marad, ez pedig nem tetszett az indiaiaknak, ők mindenképpen 360 fokban akarnának „látni” vele. Így az új radart (vagy esetleg az APY-10 feltuningolt változatát) a farokrészbe helyeznék el.