|

India visszalépett

Meglepő dolog történt: visszavonta ajánlatkérését India. A haditengerészeti járőrgépek a Tu-142M típus helyett érkező P-8I Poseidonok mellé kerültek volna, egyelőre azonban halasztják a beszerzést.

BN-2 Islander az Indiai Haditengerészet színeiben

BN-2 Islander az Indiai Haditengerészet színeiben ,

Az Indiai Haditengerészet várhatóan 2013-ban köszön el 12 Britten-Norman Islanderétől. (A kivont Islanderek a parti őrség kötelékébe kerülnek, avagy kiképzőgépként tart rájuk igényt a haditengerészet.) A leváltásukra szánt 6 darab közepes hatótávolságú járőrgép vásárlására indított közbeszerzésen népes mezőny indult volna, hasonlóan az MMRCA tenderhez.

A mezőny tagjai meghajtás tekintetében eléggé inhomogén rendszert alkotnak. A sugárhajtású ERJ-145 alapjaira épülő R-99 jelzésű légtérellenőrző már elnyerte a légierő tetszését is, a nemzetközi vélekedés szerint ennek P-99 elnevezésű tengerészeti járőrgép verziója a legesélyesebb a haditengerészet megrendelésének elnyerésére.

EMBRAER P-99MPA

EMBRAER P-99MPA ,

Amerikából még két versenyző indul. A Boeing egy csökkentett képességű P-8I Poseidonban látja a megoldást. A magas rendszerazonosság vonzóvá teheti a típust a döntéshozók szemében, azonban a magas beszerzési ár elrettentheti az indiai politikusokat.

Az utolsó tengerentúli versenyző a Lockheed Martin E-2D Advanced Hawkeye. A gázturbinás típus iránti indiai érdeklődésről és az eladását övező huzavonákról már oldalunkon is találkozhattak Olvasóink.

Két (és fél) európai versenyző is akad. Az olasz-francia ATR-72 és a spanyol CASA C-295 alapjaira épülő altípusok, valamint az izraeli Elta Systems által módosított francia Dassault Falcon 900-as sugárhajtású üzleti gép.

C-295 chilei színekben

C-295 chilei színekben ,

Ám ezzel egyelőre várnunk kell, hiszen egy darabig még biztosan nem írják ki a tendert.
“A védelmi minisztérium és a haditengerészet ugyan bekérte az ajánlatokat, azonban a közelmúltban visszalépett a tendertől.” – nyilatkozta egy érdekelt. “Egyelőre nincs konkrét időpont a verseny újraindítására, mivel ezen tétel háttérbe szorult a haditengerészet fontossági listáján.”

Tény, hogy India mostanában – talán túlságosan is – sokat költekezik (MMRCA, Gorskov, MiG-29K, P-8I, Brahmos, hogy csak a legismertebbeket említsük), így nem is csoda, ha a kisebb fontosságú beszerzések halasztást szenvednek, mint amilyen az Islanderek cseréje, hisz a gépek sárkányszerkezetében van még kiaknázatlan kapacitás.