|

Brazil csábítás

A brazil EMBRAER széleskörű partnerséget kíván létrehozni az új, többfeladatú teherszállító repülőgépük, a KC-390 megvalósításához. A dél-amerikai cég 2011 közepéig kívánja megnevezni a fejlesztésben és gyártásban résztvevő vállalatokat.

Az F-X2 tenderen döntőbe került versenyzők mögött álló országok közül Franciaország és Svédország is potenciális megrendelő, valamint a Dassault és a Saab vállalatokon keresztül fejlesztői partnerség is adott. Ám ezen felül is keresi a lehetőségeket az EMBRAER, most Portugália a fő célpont.

Az Ibériai-félsziget délnyugati részén található állam C-130H Hercules szállítógépei leváltására ideális lenne a brazil típus, azonban a helyzetet bonyolítja, hogy a portugálok a Super Hercules irányába kacsintgatnak inkább. Bár az ezredforduló környékén az összeurópai fejlesztésű Airbus A400M volt a legnagyobb esélyes, de az egyre veszélyesebb pénztemetőből kiszálltak a portugálok és az amerikai típus iránt kezdtek érdeklődni. 2003 körül rendelhettek volna a Super Herculesből, akkor inkább a meglévő Herculesek modernizálását választották és nyitva hagyták az utódlás kérdését.

Az EMBRAER így mindent bevet, hogy megszerezze a portugál megrendelést. Jelenleg az ország legnagyobb MRO (Karbantartó és javító) vállalata, az OGMA a „célpont”, ugyanis a portugál cég számos brazil (polgári) típus karbantartását és (nagy)javítását is végzi, így minden porcikáig ismerik őket és ez pont kapóra jön egy együttműködés kialakításánál. Ráadásul az EMBRAER 2005 óta 65 százalékos tulajdonrésszel bír a portugál vállalatban, tavaly júliusban potom 148 millió dollárt invesztált új, Evora mellett felépítendő üzemének építésébe.

A KC-390 program célja egy sokoldalú, ikerhajtóműves közepes szállítógép kifejlesztése, mely képes emellett légi-utántöltőként is funkcionálni. A típus előre láthatólag 2015 környékén állhat hadrendbe, az elkészítéséhez a cég sikeres polgári típusainak számos alkatrészét fel kívánják használni. A 19 tonna hasznos teher szállítására tervezett szállítógép motorizációja még nem eldöntött, a Pratt & Whitney PW6000 és a Rolls-Royce BR715 erőforrások között variálhatnak a fejlesztők, bár nem kizárt mindkét hajtómű integrációja sem.

A KC-390 polgári piacra is készül, épp ezért a pilótafülke műszerezettsége is ehhez igazodik majd.
A brazil cég méltán reménykedhet külföldi megrendelésekben, hiszen a KC-390 a C-130J legkisebb változatának teherbírásával lesz nagyjából egy szinten, de a 0.8 Machos utazósebességével jelentősen felülmúlja a turboprop hajtóművekkel ellátott Hercules tempóját.

2 hozzászólás “Brazil csábítás”