|

Harc a brazilok kegyeiért

Javában folyik a harc, érkeznek az ajánlatok a brazil F-X2 programot illetően. A 4 milliárd dollárt is elérhető megrendelés első körben 36 (később lehet hogy 120) vadászbombázóra szól.

A Brazil Légierő nyilatkozata szerint a döntőbe jutott három típus (Gripen NG, Rafale, Super Hornet) teljesítményadatainak és a gyártók ajánlatainak elemzése után legkésőbb október végéig nyilvánosságra hozzák a végeredményt.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet

A tender egyik legnagyobb esélyese a Dassault korábban közölte, hogy a Rafale teljes technológiáját átadják a brazil félnek a francia típus győzelme esetén. A kiváló képességű Rafale minimális amerikai alkatrészt tartalmaz, így egy esetleges embargó esetén is lehetőség lenne a pótalkatrész-utánpótlásra és további gépek vásárlása.

A svéd Saab sem ült a babérokon, vonzó ajánlatot tett a braziloknak. A felajánlás szerint a Gripen győzelme esetén a típus akár 50%-a a dél-amerikai országban készülhetne. Sőt, nemcsak a brazil Gripenek, hanem a későbbi esetleges exportmegrendelések gépei is. Továbbá az sem utolsó szemont, hogy állításuk szerint a Gripen beszerzési és üzemeltetési költségei alatta maradnak a riválisokénak. Megemlítették még, hogy a típust akár arra alkalmas országutakról és autópályákról is lehet üzemeltetni. (Halkan jegyzem meg, hogy a legtöbb típus típus is képes lenne erre, Szingapúrban E-2-est is üzemeltettek útszakaszról.)

Saab Gripen Demonstrator

Jim Albaugh, a Boeing vezérigazgatója a minap Sao Pauloban járt és egy sajtótájékoztatón bejelentette, hogy „példa nélküli együttműködést” ajánlanak a Super Hornet technológiai transzferét illetően.

Jean-Marc Merialdo, a Dassault által Brazíliába küldött, a Rafale eladásáért felelős tisztviselője elmondta, hogy jelenleg a Rafale a harc esélyese, mivel hasonlóan kifinomult, mint a Super Hornet, azonban agilisabb nála, a Gripent pedig tolóerőben és hatótávolságban is jócskán veri.

Dassault Rafale-M

A franciák mellett szól továbbá a LAAD 2009-en bejelentett hír, miszerint Brazília francia segítséggel atomtengeralattjáró kifejlesztésébe kezd, a masina építését 2020 körül kezdenék el, ha a meghajtásul szolgáló új fejlesztésű reaktor 2014-től kezdődő próbái sikerrel zárulnak.