tegnap beszámoltunk április 14-én elkezdődött Brazíliában a kétévente megrendezésre kerülő Latin America Aero and Defence kiállítás, és vállaltuk, hogy tudósítunk az ott történt fontosabb eseményekről, kiállítási tárgyakról.">
|

Haditechnikai portékát vegyenek! – LAAD 2. nap

Mint arról tegnap beszámoltunk április 14-én elkezdődött Brazíliában a kétévente megrendezésre kerülő Latin America Aero and Defence kiállítás, és vállaltuk, hogy tudósítunk az ott történt fontosabb eseményekről, kiállítási tárgyakról.

laad.jpg

A kiállítás második napja sem telt el különleges újdonság nélkül, hiszen számos újdonságot láthatott a ma ellátogató érdeklődő is.
Elsőként meg kell említeni a hazai Avibras fejlesztését. Ma már szinte divat pilóta nélküli repülőgépet fejleszteni, így Brazília sem lóghatott ki a sorból. A VANT elnevezésű kisméretű jármű létrehozását a Brazil Légierő mellett a haditengerészet és a hadsereg is támogatta.

vant1.jpg
A VANT pilóta nélküli légijármű

A másik hangsúlyos termék a légiharc-rakéta volt a LAAD-n, az F-X2 tender győztesének fegyverzetéhez mindenképpen vásárolni „kell” levegő-levegő fegyverzetet is, ezt szem előtt tartva számos gyártó jelent meg termékével a dél-amerikai kiállításon.
Az európai fegyvergyártó óriás, az MBDA a francia Rafale és a svéd Gripen fedélzetén is integrált MICA típussal érkezett, ráadásul mind a passzív, infrafejes, mind pedig az aktív radarvezérlésű változatot is hozták. A francia típus előnye, hogy a brazil Mirage-2000-ek fegyverzetében is megtalálható.
A Raytheon az AIM-120 AMRAAM, valamint az AIM-9 Sidewinder típusokat állította ki a Nagyérdemű és a potenciális vásárló(k) számára. Mindkét rakéta indítható a versenyben lévő Super Hornet és a Gripen fedélzetéről is.

Mica.jpg

A radarok iránt is nagy az érdeklődés, hiszen több dél-amerikai ország is mostanában dönt légvédelmi radarrendszerének modernizálásáról. Brazília 10, Chile 9 egység beszerzését tervezi, így érthető, hogy számos nagyágyú is tiszteletét tette a LAAD-n. A BAe Systems mellett a Lockheed Martin, a Indra és a Salex, valamint a Thales versenyez, utóbbi az egyik esélyes a Ground Master 400 elnevezésű produktummal. A francia vállalat tavaly valósággal tarolt, 7 ország tenderén indult és mindegyiken győzött.
A Salex nemcsak a földi telepítésű radarok versenyében érdekelt, hiszen a cég termékét választotta a Saab is a Gripen NG orrába.

brazil_gripen.jpg
A Gripen NG orrába is a Salex radarja kerül (Nagyítható)

Szinte francia-dömping van Rio-de-Janeiroban, a Turbomeca is képviselteti magát, aki a Brazil Légierő által rendelt 50 darab Eurocopter EC725 típushoz tartozó 100 darab Makila 2A erőforrás eladásában érdekeltek, a szerződés letisztázására valószínűleg itt a LAAD-n kerül majd sor.

ec725.jpgAz EC725-ös az Eurocopter pavilonja előtt

Brazília védelmi minisztere, Nelson Jobim beszédében elmondta, hogy „országunk nem vasárlóként kíván részt venni a globális szupermarketben, hanem kölcsönösen előnyös együttműködésre törekszik”. Ennek a gazdaságilag rendkívül hasznos „rögeszmének” az eredménye, hogy Brazíliában készül az 50 darab EC725-ös helikopter is, valamint előre láthatólag szintén helyben gyártják majd az F-X2 tender győztesét is.

És végül egy nem légierős hír: Brazília bejelentette, hogy francia segítséggel atomtengeralattjáró kifejlesztésébe kezd, a masina építését 2020 körül kezdenék el, ha a meghajtásul szolgáló új fejlesztésű reaktor 2014-től kezdődő próbái sikerrel zárulnak.