Dél-koreai fejlesztési tervek

Jövőre kezdődik Dél-Koreában a várva várt KF-X, KAH (Korean Fighter és Korean Attack Helicopter) és AH-X projekt, melyeknek célja hazai típusok kifejlesztése külföldi cégek bevonásával.

Az új évtizedben a koreai katonai repülőgépipar átfogó modernizálását tervezik, ennek legfőbb eleme a két modern típus kifejlesztésével járó technikai tudás elsajátítása, ebben részben hazai, részben külföldi alapokra támaszkodnak. Mindkét program évek óta stagnál költségvetési és technikai okok miatt, ám a védelmi minisztérium ígérete szerint még ebben az évben az országgyűlés elé tárják a tervezett költségvetést, hogy adott esetben már jövőre indulhasson a munka.

Szintén "lopakodó"-kialakítású KF-X

A KAI többféle koncepciót készített már ,

A KF-X program célja az F-16 Block 50-essel egy kategóriájú vadászbombázó létrehozása külföldi cégek támogatásával. Kikötés az AESA radar és a 21. század színvonalát idéző pilótafülke. A DAPA (Defense Acquisition Program Administration) az elkövetkező 10 évben 4.34 milliárd dollárt szán a projektre. Korea a tervezett költség 60%-át állná, a partnerként bevont külföldi cég állná a maradékot.

A Boeing az F/A-18E/F Super Hornetet ajánlhatja, a Lockheed Martin az indiai MMRCA-tenderre nevezett F-16-variánshoz hasonló felszereltségű Falcont, az EADS a Eurofighter Typhoont. Azonban a Saab nem húzhatja elő a zsebéből a Gripent, hiszen az apró gép kizárt, hogy teljesíteni tudja az elvárt hatósugarat. A Center tájékoztatása szerint elképzelhető egy közös tapasztalatok alapján “összerakott” gép is, ekkor a Saab az elektronikai rendszerek terén szerzett tudását rakhatja közösbe.
A védelmi minisztérium 120 példány rendszeresítését tűzte ki, a projekt termékétől alacsonyabb radarkeresztmetszetet várnak, mint a Dassault Rafale vagy a Eurofighter Typhoon RCS-értéke, azonban bőven az ötödik generációs F-35-ös értéke előtt maradnának.

Egy elképzelés a KF-X-ről, itt még "lopakodó"-kialakításban gondolkodtak

Egy elképzelés a KF-X-ről, itt még „lopakodó”-kialakításban gondolkodtak ,

A KAH program keretében 270 darab 5 tonnás, az AH-1 Cobrával egy kategóriába eső, könnyű harci helikoptert rendszeresítenének. A projektre az elkövetkezendő 6 évben összesen 520 millió dollárt szánnak. Itt is külföldi partner segítségét vennék igénybe a Korean Air vagy a Korea Aerospace Industries (KAI) vezetésével zajló projekthez. A két cég közül augusztusban választják ki az új, könnyű harci helikopter főkonstruktőrét. Egyes hírek szerint a Korean Air viheti a pálmát, mivel a KAI számára nagyobb csomagot tartogatnak: a saját gyártású Surion többfeladatú helikopterből lehetőleg minél több részegységet és alkatrészt felhasználva kell közép-nehéz harci helikoptert létrehoznia.

Eddig három külföldi gyártó részvételét emlegették, az egyik az EADS érdekeltségébe tartozó AgustaWestland, míg a másik kettő amerikai: a Sikorsky Aircraft és a Boeing.

South Korean new attack helicopter

Azonban a saját fejlesztésű helikopterek mellé a DAPA 36 darab külföldi gyártású, nehéz harci helikopter beszerzését is tervezi az AH-X projekt keretében. A KAH és AH-X beszerzések segítségével végre leválthatják az MD-500MD TOW és AH-1SS helikoptereket, előbbi 28 éve, míg utóbbi 11 éve szolgálja Dél-Korea lakosságának védelmét.

A fent említett nagyratörő projektek sikeressége kérdéses, ha létre is sikerül hozni a kívánt teljesítményű típusokat, nagy a valószínűsége, hogy költségtúllépések fogják övezni a fejlesztéseket. Mivel ha sokat akar a szarka…

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Szaúdi pénzen fejlesztik a koreai 6. generációs vadászt?

Szaúdi pénzen fejlesztik a koreai 6. generációs vadászt?

Még az idén megkezdődik a KF-21 sorozatgyártása

Még az idén megkezdődik a KF-21 sorozatgyártása

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban