Múlt héten hivatalosan átadták a Japán Önvédelmi Légierő (JASDF) negyedik (és jelen állás szerint utolsó) Boeing KC-767J légi-utántöltő repülőgépét is. A gép még december 20-án repült át a Boeing wichitai (Kansas) üzeméből a Felkelő Nap országába.A gép a többi 767-essel együtt az 1. Légiszállító ezred kötelékében üzemel majd a Komaki bázison.
Japánban még 2001-ben győzedelmeskedett a Boeing terméke a konkurens Airbus A310 tankerváltozata felett, azonban a szerződés aláírására 2003-ig várni kellett. A KC-767J jelzéssel ellátott gépeket a japán védelmi minisztérium kérésére csak merevcsöves utántöltő-rendszerrel szerelték fel. Bár az első példány átadása integrációs problémák miatt két évet csúszott, és csupán 2008 februárjában adták át, a másik három példány a szerződésben foglalt határidő- és költségkereteken belül érkezett a megrendelőhöz (2008. március, 2009. március és 2010. január).
„A negyedik és egyben utolsó japán KC-767J leszállítása határidő- és költségkereten belül maradt, éppúgy, mint az előző két példány esetében. Ez mind a Boeing dolgozóinak munkáját, mind pedig az egyik legfontosabb megrendelőnkkel kialakított kiváló kapcsolatot minősíti.” – nyilatkozta Dennis Muilenburg, a Boeing Defense, Space & Security (új nevén Integrated Defense Systems) elnöke.
„Ezen tankerek segítségével Japán képes lesz teljesíteni önvédelmi, légi-utántöltő és szállítási feladatait. Valamint, ha a szükség úgy hozza részt vehet humanitárius és katasztrófa-elhárítási missziókban is.”
A többfeladatú légi-utántöltő kialakítása lehetővé a szállítási feladatokra is, úgy hogy elsődleges feladatként megmarad a légi-utántöltés lehetősége. Ha szükséges, a gép gyorsan átalakítható személyszállítóból tehergéppé, avagy fordítva.
Japán mellett Olaszország is rendelt a típusból. Európába is 4 példány kerül. Az olasz gépekre a két szárny alatti „kosaras” és a törzsvégi merevcsöves rendszer mellé beszereltek még egy hajlékonycsöves rendszert, ami a „boom” előtt, a gép hasán kapott helyet.
> ha a szükség úgy hozza részt vehet humanitárius és katasztrófa-elhárítási missziókban is
Csak merev rudas tankergéppel hogy akarnak humanitáriusat játszani? Az egész világ kosarat ad, kivéve az USA!
Arról nem is beszélve, hogy így a náluk állomásozó USN anyahajó gépein sem tudnak segíteni kosár nélkül, tehát ha a komcsik kilövik az SH-k alól a ladikot, azok mind vízre fognak szállni üres tartály miatt.
( Amúgy F-22 xerox lenne a T-50? Állítólagos orosz katonai filmhíradó képkocka szélcsatornából:
http://www.airforceworld.com/fighter/gfx/pak_fa/pak_fa_1.jpg )
Látom képben vagy… Humanitárius bevetéseknél nem a légi-utántöltés az elsődleges feladat, hanem a légiszállítás…
A T-50-eshez annyit h a gép 2 hajtóműves lesz, a képen egyhajtóműves van.
„tehát ha a komcsik kilövik az SH-k alól a ladikot, azok mind vízre fognak szállni üres tartály miatt”
Én személy szerint pont leszarnám a pilótákat SH-kel együtt, mert ebben az esetben ez a pár tucat ember „csak” kerekítési hiba lenne, csak a ladikon lévő tengerészek számához képest is…
> Látom képben vagy… Humanitárius bevetéseknél nem a légi-utántöltés az elsődleges feladat, hanem a légiszállítás…
Tankert senki sem fog elküldeni Afrikába lisztet pakolni, mert ha ledurrantja egy majom kályhacsővel, akkor oda a méregdrága boom és elektronika!
Reálisabb, hogy C-27, C-160, stb. „bozótképes” ségélygépeket kell légitankolni a part mentén, hogy egyben le tudják nyomni a távot kockázatos területen történő közbenső leszállás nélkül.
Mivel a világ 90%-a kosarasat használ, akárhogy csavarjuk is, hülyeség csak merevcsövű tankert venni, tekintet nélkül arra, hogy a japóknak milyen foglalat van a saját gépeiken. Ennyire manapság nem lehet bezárkózni!
> hülyeség csak merevcsövű tankert venni, tekintet nélkül arra, hogy a japóknak milyen foglalat van a saját gépeiken. Ennyire manapság nem lehet bezárkózni!
Miért kéne foglalkozniuk a többi ország légierejében rendszeresített foglalattal? A saját légierejük igényeit maximálisan kielégítik, a japánok meg nem nagyon szooktak menni külföldre, főleg nem a légierejük.
Amúgy lehet ezekkel a tankerekkel egyszerre több gépet tölteni?
Amúgy lehet ezekkel a tankerekkel egyszerre több gépet tölteni?
Hát ha egyszerre több tanker is a levegőben van, akkor igen :D
am a KC-767J-nek csak egy fütyije van, így egy tankerrel egyszerre csak egy gép tölthető
> A T-50-eshez annyit h a gép 2 hajtóműves lesz, a képen egyhajtóműves van.
1., Az orosz légierő vagy 5 éve bejelentette, hogy csak többmotoros gépet tartanak tovább hadrendben, így értelemszerűen nem is fejlesztenek már egycsövű gépet.
2., Egy turbinának minek akkora oldalsó beömlők, mint amik a fentebb bemutatott modellen vannak?
3., Ez egy másik modell képe:
http://www.airforceworld.com/fighter/gfx/pak_fa/pak_fa_2.jpg
> Amúgy lehet ezekkel a tankerekkel egyszerre több gépet tölteni?
Igen lehet, akár négyet is. Egy tanker tölt egy másik tankert, aki a lé egynegyedét megtartja magának, a többit a saját szerszámán keresztül tovább lövi egy harmadik tankernek és így tovább. A farok legvégére pedig akár egy passzív gép, például F-15 is kerülhet.
Az esetről készült videót Tanker Orgia IV. munkacímmel árulják, 18-as karikával.
A humanitárius dolgot rögtön ki is lehet póbálni, mert a haiti földrengésnek akár 100 ezer halálos áldozata van, a főváros romokban hever. A japánok a világon az egyik legnagyobb adakozók segélyezésben.